Премиера на „Орфей и Евридика“ от Глук за първи път в България, ще се състои на Античния театър на 15 юни от 21ч. Спектакълът от OPERA OPEN е една от най-мащабните оперни продукции на Античния театър. Създаден е специално за програмата на Пловдив – Европейска столица на културата.
Режисьор, сценограф, художник на костюмите и хореограф е световнотоизвестният Стефано Пода. Той отказва покана на Арена Ди Верона, и предпочита постановката в Пловдив. Той споделя: „Този герой на мита и на музиката, този символ на мелодрамата, която се ражда и се възражда и продължава да живее вечно благодарение на изключително дълбоките си корени, непознати за повечето хора, свързва по идеален начин зараждането на театъра и модерна Европа със земите около Пловдив. Ето защо да се представи това заглавие в Античния театър е изключително висок символ, освен че е уникална възможност.”
Проектите на Стефано Пода са синоним на творческа екстравагантност, която води до дълбоки философски внушения. Спектакълът, който е създаден специално за програмата на Пловдив – Европейска столица на културата 2019, се основава на архетипни стихии като водата, земята, огъня, танца, пеенето, видовете ехо: символи на живота, които се сливат с безкрайността.Заради постановката в Пловдив Стефано Пода отказва покана за Арена Ди Верона.
Диригент на оперния спектакъл е Лучано Ди Мартино.
На сцената, която пресъздава митът за Орфей, който слиза в подземното царство, за да спаси любимата си Евридика, ще има река с водопади, пясък , певци без грим, но с боси крака, участва целия състав на Пловдивската опера с балетната трупа.
Специалните ефекти, които са без аналог за оперно представление в България, се изпълняват от специалисти от Киноцентъра в Бояна.
За ролята на Орфей е поканен Антонио Джованини - един от най-актуалните контратенори в Европа. Премиерата е във Виена през 1762 година, като ролята на Орфей се изпълнява от контратенор- най-високия мъжки певчески глас , а партията в Париж през 1774 година е за драматичен тенор.
Ролята на Евридика се изпълнява от Мария Радоева – една от най-талантливите певици, учили при Райна Кабаиванска. Амур (Любовта) е очарователната солистка на Опера Пловдив – Светлана Иванова.
Постановката на Стефано Пода не изпълнява финала на Глук, който е хепиенд - Евридика продължава да живее, защото предпочита да спази мита за Орфей и Евридика.
Традиционно постановките на Стефано Пода предизвикват интерес в световните оперни среди и премиерата на „Орфей и Евридика” от OPERA OPEN ще бъде посетена от редица чуждестранни журналисти от Италия, Австрия, Швейцария и Германия, ръководители на оперни театър от Италия, международна оперна публика.
Спектакълът ще бъде повторен и на 24 август в рамките на OPERA OPEN 2019.
В звуковия файл чуйте диригента Лучано Ди Мартино.
Участниците в 29-я Международен фолклорен фестивал обмениха опит в традиционната среща при кмета Костадин Димитров. С изрисувана гилза от военните действия в Украйна съставът от там направи препратка към ролята на културата в тежки времена. Гилзата е паднала в родния град на танцовата група и е гравирана с традиционни фолклорни мотиви от местен..
Пиесата „Разстоянието“ от Тиаго Родригес откри фестивала в Авиньон на 7 юли 2025 г. Този спектъкъл, с копродуцентството на Драматичен Театър Пловдив, ще се играе и на "Сцена на кръстопът" на 17 и 18 септември. Гост в Авиньон бе директорът на театъра Сузана Арутунян - Василевска, която разказа за представлението във Франция и фестивалната..
Древна кариера за производство на глина от римския период разкриха археолози в обект в близост до детска градина в централната част на Пловдив. Находките правят историческа връзка с проучвания от предходни години в съседни имоти и оформят зоната като производствен център на керамика. Повече за археологическите проучвания разказва археологът София..
В Клуб "Неделя" послучай 50-годишния юбилей на камерния женски хор към АМТИИ "Проф. Асен Диамандиев"- Пловдив разговаряхме с Елица Йорданова- представител на колектива, която ни разказа как се поддържа жива една музикална традиция и за ежегодните срещи на възпитаничките на маестро Киркор Четинян, хористките, които гордо се наричат "четинянки"...
„Снежната кралица”, „Малката кибритопродавачка”, „Дивите лебеди”, „Грозното патенце”, „Малката русалка”, „Новите дрехи на краля” – дори няма да питам дали познахте за кого ще говорим днес. Сигурен съм, всички знаете писателя Ханс Кристиан Андерсен, нещастният човек от щастливата Дания, който ни остави тези и още много шедьоври от света на приказките...