Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Жан Сибелиус

| обновено на 05.09.19 в 11:07

Симфоничната поема „Финландия” е сред най-прочутите творби на късния  романтик и ранен модернист Юхан, Йохан, Ян или Жан Сибелиус. Премиерата е в Хелзинки през 1900 г. и, както 8 години по-рано със симфонията му „Кулерво”, става чудо – чисто музикалните търсения дават повод за изблик на патриотични чувства. 

По онова време Великото херцогство Финландия е част - уж автономна - от руската империя. Тя налага все по-жестока цензура на подчинените народи, а музиката на Сибелиус съвпада с възхода на патриотичните чувства у финландците. Сибелиус е роден през 1865 година като Юхан в семейство на етнически шведи. В немския вариант името е Йохан, Ян - в руския, а сам той предпочита френското Жан. 

Така или иначе обаче, именно като Сибелиус композиторът поставя основите на финландската национална музикална школа и оставя внушително наследство – 7 симфонии, 9 симфонически поеми, 3 симфонични сюити, концерт за цигулка, концерт за пиано и чело, много песни, плюс целия музикален комплекс, който и досега масоните от Великата ложа на Финландия използват в ритуалите си. „Моята оркестровка е по-добра, отколкото на Бетовен и моите теми са по-хубави от неговите. Но той се е родил в страната на виното, а аз – в страната на кефира” – с ирония обяснява Сибелиус защо славата му не е така голяма, както би искал. Ако видите смръщените снимки на този измъчен от демонични депресии финландец, няма да повярвате, че е способен да се шегува така. 

И – да, не само в националното питие е проблемът със славата. Първо, музиката на Сибелиус е доста по-мрачна от тази на Бетовен, а като цяло - и доста по-трудна за разбиране. Езиковата бариера също е фактор, както и преживените две световни войни, които дистанцират от Сибелиус част от европейската публика, още преди да го е опознала както трябва. Важен е и фактът, че Хитлер и висшите нацисти са големи почитатели на неговото творчество. Хитлер награждава Сибелиус, а Гьобелс основава музикално общество на негово име. Всичко това води до тежки обвинения към композитора, а в Германия музиката му дълго след войната се избягва. Нищо, че самият Сибелиус нито веднъж не заявява подкрепа за нацистите, не взима лично наградата от Хитлер, а праща една от дъщерите си. При това го прави в услуга на Финландия, която, изправена срещу  сталинските пълчища, иска да запази добри отношения поне с Германия.

Бащата на Сибелиус, Кристиян, е гарнизонен доктор, любител на музиката и веселия живот – две качества, които Жан напълно наследява. На пет Жан сяда за първи път на пианото, на 15 прескача към цигулката и веднага се влюбва, а оттогава има запазени и съвсем ранни негови композиции. През 1885 той отива в Хелзинки да учи право, но прескача в музикалното училище. Там талантът му изпъква и получава правителствена стипендия, за да продължи обучението си в Берлин. Градът обаче е твърде консервативен за неговия вкус и на следващата година, с още една стипендия, Сибелиус заминава за Виена. В тези времена той осъзнава, че е започнал с цигулката твърде късно, разделя се с мечтата да стане цигулар-виртуоз и се отдава изцяло на композирането. Също и на любовта. Сибелиус вече се познава с Айно Ярнефелд, но не може да се ожени за нея, защото още е никой. Когато обаче през 1892 той представя в Хелзинки първата си наистина сериозна творба – симфонията „Кулерво”, публика и критика пощуряват. Определят я като „вулканично изригване” и „истинска финландска музика”. Сибелиус е обявен за най-голям финландски композитор и родителите скланят Айно да се ожени за младия талант. Този брак продължава близо 65 години и в него се раждат 6 дъщери, много драми, много музика и най-вече – истинска любов.

Най-значимите творби на Сибелиус през следващите години са 7-те му симфонии. Премиерата на първата е през 1899, а на седмата - през 1924. Това са най-силните му творчески времена, музиката му става известна по целия свят. През 1907 той се среща с Малер и двамата споделят абсолютно противоположни представи за границите и измеренията на симфонията. „Дълбоката логика на симфонията като жанр изисква да има вътрешно единство между всички теми в нея” – подхвърля Сибелиус. „Симфонията трябва да е като света – тя трябва да е способна да вмести всичко” – отговаря обаче Малер. И всеки продължава по пътя си. Пътят на Жан Сибелиус скоро го води в немска клиника, където му оперират тумор в гърлото. Операцията е успешна, но той се стряска и зарязва пиенето и пушенето на любимите си пури за цели 7 години. Това е радост за Айно, вече измъчена от гигантските запои на съпруга си и последствията от тях – както за неговото здраве, така и за семейните финанси. Сибелиус тъне в дългове. Пръстите му са широки, а вкусът му – скъп, включва омари, шампанско, уиски и редки питиета. 

Гуляите му често продължават 5-6 дни и Айно не се чувства по-добре от факта, че, поне в ранните години, това не са просто гуляи, а творчески лаборатории, където се обменят идеи. В по-късни години пък те са опит да се потисне депресията, да се спре тремора на ръцете, който пречи на Сибелиус не само за дирижирането, а и за композирането. Така или иначе, той е на път напълно да се алкохолизира, но се измъква. През 1917 Финландия обявява независимост и болшевиките са безсилни да я спрат. Все пак те разпалват гражданска война и чрез армията на „червените” атакуват прохождащата демокрация, но срещат отпор от „белите” – финландци, повечето от които преминали военно обучение в Германия. Сибелиус е за националните и демократични сили. Той е на 52, живее още цели 40 години, но истинската му творческа активност продължава до към средата на 20-те, когато създава и масонския музикален цикъл. Дълго след това Жан Сибелиус опитва да напише осмата си симфония, но не успява. „Осмата трябва да е не само по-различна, а и по-добра от останалите 7. Иначе просто няма смисъл!” – категоричен е той. Когато след дълги опити Сибелиус вижда, че не постига желаното, изгаря всички ръкописи и през 1957 си тръгва мълчалив от този свят. 



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Премиера на „Момо или животът пред теб“ в Кукления театър

В Кукления театър днес е премиерата на моноспектакъла на Димитър Николов-Шаблата „Момо или животът пред теб“.  Постановката с режисьор Валери Кьорленски е по романа на Ромен Гари „Животът пред теб“, подписан с псевдонима Емил Ажар. Постановката „Момо или животът пред теб“ е първо театрално представление по романа на Гари. Сценографията..

публикувано на 27.02.25 в 07:01

Михаил Билалов и "Видеокомпромат" в Пловдив

Михаил Билалов и премиерният спектакъл "Видеокомпромат" идват в Пловдив през март. Пиесата е една комедия за брака и големите тайни. Сюжетът се върти около класическа двойка с 25 години брак и 25 години тайни, заровени в градината. Хубавите моменти от съвместния брак свършват тогава, когато на яве излизат  25 гигабайти мистериозни видеокомпромати,..

публикувано на 27.02.25 в 06:43
Стела Ненова

Книгата "Читалище и фолклор" представят в Карлово

Тази вечер в камерната зала на Народно читалище „Васил Левски – 1861г.“ в Карлово ще бъде представена книгата „Читалище и фолклор“. Неин автор е д-р Стела Ненова, главен асистент в Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН . Това е първата монография, посветена на читалищата и тяхната роля за опазването на..

публикувано на 27.02.25 в 08:00

“Укротяване на опърничавата“ в Пловдивския театър

Спектакълът „Укротяване на опърничавата“ от Уилям Шекспир ще се играе довечера в голямата зала на Драматичен театър Пловдив. Режисьорът Стайко Мурджев представя съвременен прочит на комедията на Шекспир със средствата на ярка театрална изразност.  Осъвременяването надскача често срещания по сцените подход за „актуализиране“ на класически..

обновено на 26.02.25 в 07:20

"Жанет 45" издаде роман на Семездин Мехмединович

Зона "култура" на Радио Пловдив представя нова книга от издателство "Жанет 45", която читателите оценяват много високо. С преводачката  Русанка Ляпова  говорим за романа "Мехмед, червената бандана и снежинката" на босненския писател Семездин Мехмединович .  „Мехмед, червената бандана и снежинката“ е изборът на критиката за най-добър роман на..

публикувано на 26.02.25 в 05:56