Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

20 години "Под купола небесен" - на Шекспир и Паталеница

20 години "Под купола небесен" - на Шекспир и Паталеница. Така се нарича книжното издание, което пресъздава 20-те изминали години на театралната  Шекспирова школа в село  Паталеница. Идея, определяна като "луда" и "безумна" - Шекспир на село, на открито, под звездите, започнала преди 20 г. от режисьора Христо Церовски и продължена от Инна Церовска, негова житейска и театрална спътница, костюмограф и мениджър на школата. 

Инна Церовска: Всяка година си казвам, че няма да се вълнувам, но всяка година се вълнувам, когато свършва, защото  има един сбъднат сън. Да, не е прекрасно всичко, нека да не си помислят нашите слушатели, че тук е един прекрасен свят. Тук е свят, в който много трудно се работи, защото за един месец трябва да превърнем училището в селото в театър, трябва да има всичко онова, което се прави в един професионален театър.

В  този супер забързан свят много често са ме питали дали имам време да бъда тъжна.  Всъщност, щастието за мене е част от тъгата. И искам да ви кажа, че в това време, в което всичко идва наготово – и отговорите са ни наготово, и въпросите са ни наготово, някак си битовизмът ни е обзел и тук ние забравяме за това и влизаме в една наша си реалност, която всъщност съхранява и успяваме да  създадем по този начин тези спектакли за това кратко време. Става една емоционална бъркотия, която след вдигане на завесата се избистря  и смятам, че този свят, в който доста често забравяме, че не само „аз” съм, а и срещу мене „ти”, Шекспир много ни помага, за да вървим напред,  и когато се върнат актьорите в театрите  имат желание отново да се връщат. Те стават всяка година различни компании, по различен начин започваме да живеем в следващата една година и вече питат кога ще е следващият кастинг. Ето, това е желанието да срещнеш другия, желанието да срещнеш онова, което той и ти ще преживеете и по този начин това някак си обезверяване на света, това говорене за материалното, има едно място, където можеш да го забравиш.

Шекспир е нещо толкова живо, толкова истинско като живота, който живеем. Няма разлика, когато актьорите се качат на сцената. Аз искам да завърша с едно нещо, което е много истинско – защо се събираме и от какво бягаме чрез Шекспир и това е цитат от трагедията „Крал Лир”, ние никога тук не сме правили трагедия и сега ще го споделя с вас:... и най-нещастният бедняк си има парцалче, без което би могъл. Не давай на човека нищо друго, освен необходимото в живота и той ще заживее като скота.” Ето, бягаме от това. 


Цялото интервю с Инна Церовска е в звуковия файл. 



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

„Алтер его“ - спомен за Христо Карастоянов с песен и усмивка

За големия български писател и приятел на „Алтер его“ ще говорим тази събота. През 2025 г.. той щеше да навърши 75 години. В „Алтер его“ отбелязахме това през февруари. Сега, в края на август, ще ви припомним за  споменатото предаване. Ще разговаряме за Дядото с известния поет, журналист, фотограф и сатирик Владислав Христов. Той..

обновено на 23.08.25 в 08:45

В "Срещите" за думите и световете

"Думите са като врабчетата. Когато се приближавам, за да им се любувам или да се снимам с тях, се разбягват и ме гледат недовррчиво. Когато бързам само да напълня хранилката им, се спускат и кацат по раменете ми. Разбират кога искам да нахраня егото си и кога гладните и нуждаещите се".  Цитътат е от книгата "Кукумяв" на Николай Илчевски.  За..

обновено на 23.08.25 в 08:36

Рок мюзикълът "Коса" ще има премиера на Античния театър

Продължава OPERA OPEN 2025. Премиерата на рок мюзикъла „Коса“ е тази неделя, на  24 август, на Античния театър. Постановката се осъществява с финансовата подкрепа на Министерството на културата. Създаден преди повече от половин век, „Коса“ остава символ на антивоенното движение в САЩ и епохата на хипитата. Той е сред най-успешните..

обновено на 22.08.25 в 14:55

Великите европейци - Карл Велики, втора част

„Карл имаше широко и здраво телосложение, висок ръст…..Главата му беше кръгла, очите – твърде големи и живи, носът му малко по-голям от среден, красива брада, лице привлекателно, приятно и весело. Всичко това съдействаше за увеличаване на неговото обаяние и достойнството на фигурата му…..” Така летописецът Айнхард описва Карл Велики, средновековния..

публикувано на 22.08.25 в 14:00

Изкуството ни напомня, че сме хора

Какво се крие зад спектакъла „Балерината, която запали оперетата“ разказа в програма "Точно днес" актрисата Албена Колева, която е в главната роля. Според нея това е история за страст, жертви и фанатична отдаденост на изкуството. Спектакълът трябваше тази вечер да се играе на сцената на лятно кино "Орфей", но поради очакваното дъжновно време..

публикувано на 20.08.25 в 11:06