Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Предлагащите ниско платен труд не могат да инвестират в Пловдив

Каква е  реалната икономическа картина на регионите в страната. За предизвикателствата пред местните власти, инвестициите, ръста на заплатите и тенденциите в пазара на труда –  икономистът от  Института за пазарна икономика Петър Ганев преди представянето на осмото мащабно изследване на института „Регионалните профили“.

Тази година поставяме фокус на изследването върху заплатите, защото там има задълбочаващи се различия в регионите. 

Изследването показва, че на фона на растяща икономика, индустрията се променя от сектори с ниска добавена стойност към сектори с висока добавена стойност. Разходите за труд растат и то на фона на забавен растеж в Европа.  При всички тези обстоятелства регионалната карта е различна: едни области в най-голяма степен се възползват от тази трансформация на икономиката и успяват да насочат промишлеността си към по-капиталоемки сектори с по-висока степен на знания и по-висока добавена стойност. Такъв е примерът с Пловдив и Тракия – Икономическа зона.

А други, които са  по-малки вторични центрове,  все още имат високи нива на безработица и  повече ниски заплати и все още са добро място за трудоемките производства. Такива са регионите около Хасково, Кърджали и Враца. По различен начин регионите реагират на развиващата се среда.

Развитието на услугите, особено в областта на информационните технологии, макар и фокусирано основно в София, през последните 2-3 години, макар и в по-малки мащаби, но отчетливо,  се вижда категорично и в Пловдив и Варна.

По думите на Ганев, спекулациите с влизането на страната ни в чакалнята на еврозоната са плод на свръх реакция и недобра комуникация.

Аз съм спокоен за твърдия валутен курс на фона на успеха на водещите региони. Най-вероятно влизането в чакалнята ще повиши кредитния ни рейтинг и инвеститорския интерес и  ние трябва да се възползваме от  това. Икономиката се трансформира и от това се възползват големите центрове.

Неслучайно не всеки може да инвестира в Пловдив, особено, ако предлага нископлатен труд.  Пловдив трябва да продължи по своя път – високи технологии, влагане на знания и повече добавена стойност.  Пловдив има всички основания да бъде сред лидерите заедно със София и широката индустриална зона около столицата.

За съжаление обаче все още Пловдив не е сред лидерите по заплащане и като цяло изостава. 

Цялото интервю чуйте от звуковия файл: 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Фирмите у нас се адаптират към модела в индустрията с коли

Компаниите в България успешно се адаптират към  новия модел в автомобилната  индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..

публикувано на 31.01.25 в 16:11

С бойкот цени не се свалят, важна е конкуренцията

Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас .  Според него потребителските бойкоти имат дълга история..

публикувано на 31.01.25 в 16:02

Бюджетът на държавата трябва да e изкуство на разумното

Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните  приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната,  коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...

публикувано на 31.01.25 в 11:06

Търсят се още 6,8 млн. лева за електронния билет в Пловдив

Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..

обновено на 30.01.25 в 16:32

Учители предлагат 5 дни междусрочна ваканция

Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..

публикувано на 30.01.25 в 14:21