За пореден път нещо, което изглежда много добро като идея, е на път да бъде опропастено, поради бюрократична неграмотност. В правилата липсва концепция. Това заяви художникът Румен Нечев по повод предложението на Фондация „Пловдив 2019“ за създаването на кризисен фонд с подкрепата на община Пловдив за подпомагане на пловдивски творци с по 1000 лв.
По думите му, в дългия списък с изисквания за кандидатстване не става ясно за каква точно помощ става въпрос – творческа или социална.
Това са две съвършено различни неща. Разходите и нуждите могат да бъдат материални, но могат да имат и други измерения.
Фондацията, която се занимава с изкуство, би трябвало да си даде сметка, че ако е написала, че може да си купиш хляб и мляко с тези пари, а си провалил една изложба, има и нематериални неща, които трябва да се компенсират.
Липсва творческата помощ. Ако си купите четки, ти трябват и пари. Да не говорим и за очебийните противоречия. Произведенията трябвало да бъдат „постоянни“. А отдолу пише, че можело да бъдат и театрали. Вие виждали ли сте „постоянен театър“? Представлението например е мимолетен продукт.
Изреждат се и някакви неща, за които вие няма да получите помощ, а после пише многозначително „и други“. Защо да не мога да ги ползвам, за да си платя наема на галерията? Това не е ли творческа нужда? Само хлябът, доматите и токът ли са важните. Ако е социална помощта, тя има едни аспекти. Но, ако е творческа, тези аспекти и параметри са други. И кои са независимите?
Ако сте независим художник, няма да опрете до тези 1000 лв. Творчеството има и такава страна. Поемате си риска да сте свободни.
Нечев бе категоричен, че съществува и неяснота в изискванията за необходимите документи за кандидатстване за помощта.
Те са около 15. И ако липсвал един документ, всичко отпада!
Хората, които са споделили поста с недоволството ни и го подкрепят, са едни от емблематичните имена на Пловдив за театър, за изобразително изкуство.
Имам чувството, че хората от Фондация „Пловдив 2019“ не познават културата на града.
Като обикновен художник, аз не следя какво и къде се случва. Смятам обаче, че тези посочени ицисквания са дълбоко концептуално сбъркани. Това е хаос от правила.
Нечев подчерта, че в Пловдив има немалко хора, които са осъществили прекрасни изложби, но дори и медиите не са ги отразили.
Те не биха могли да бъдат реабилитирани с „по два хляба“. Не се познават културните процеси в същността им.
Художествените резултати в нашата работа не идват веднага и винаги. Някои от тях идват след време. Но може ли някой на ми каже кой е „реалният принос за града“? Защото някои събития, които са акламирани и аплодирани, после биват са отречени напълно. Това са много сложни културни въпроси. А този документ е написан "на коляно", което не е сериозно.
Чуйте интервюто от звуковия файл:
Академичен фестивал „SOLI DEO GLORIA“ („Слава на Бога“), който е посветен на 340-ата годишнина от рождението на Й. С. Бах (1685 – 1750) се провежда през октомври в АМТИИ в Пловдив. Прояватa е продължение и надграждане на Международния конкурс „Йохан Себастиан Бах - „Sоli deo gloria“. Събитието се осъществява от факултет „Музикална..
Тази събота "Срещите" ви предлагат размисли върху изреченото през 1933 г от Николай Рьорих "Последната война сред хората ще бъде за истината". И забележете, тя ще бъде насочена срещу собственото ни невежество, агресия и раздразнение. На мен ми е трудно да се съглася с това твърдение, затова попитах проф. Дамян Попхристов, Илия Кожухаров, Мирослава..
Когато през 1895 година полякинята Мария Складовска се жени за французина Пиер Кюри, тя не само добавя фамилията му към своята, но вече има до себе си прекрасен съпруг, приятел и учен, с който може да дели и житейски, и научни радости и неволи. По онова време всички подозират, че на тази жена и предстоят велики дела, но никой все още не знае какви..
Празничният есенен брой №41 на Нула32 със заглавие „Работа като работа“ е вече факт. В него списанието коментира само себе си: занаята, съмненията, упорството да продължава да излиза без прекъсване вече цяла декада. В броя участват редовни автори и визуални артисти, с които редакцията си сътрудничи през годините, приятели и колеги от други..
Читалище „Възраждане“ организира тази вечер от 18 ч. творческа среща с журналистката и писателка Екатерина Костова. Акцент в проявата ще бъде осмата книга на авторката със заглавие „Следи в следата“ Сборникът с разкази събира 20 истории на хора, чийто живот е преплетен с Комплекса за социални услуги за деца и семейства под..