Комплексен е резултатът от реакцията на властите у нас за справяне с кризата и от мерките от НОЩ, където за момента ситуацията изглежда под контрол. Не трябва да абравяме обаче, че в момента сме на гребена на вълната. Това заяви политологът и преподавател в СУ "Кл.Охридски" доц. Петър Чолаков.
По думите му, по отношение на това, което прави Правителството в областта на икономиката, обаче можем да имаме критични бележки.
Бизнесът не е успокоен от това, което Правителството предприе. То не е убедително, продължава съкращението на хора, пускането им в неплатени отпуски, уволненията. Безработните са над 65 000, което означава нарастване на безработицата с 2% в сравнение с 2019 г.
Оптимистичния вариант е да очакваме безработица 6%, но по-вероятният е нарастването да е над 10%. Не трябва да забравяме обаче, че в момента сме на гребена на вълната.
Доц. Чолаков коментира, че гражданите трябва да проявят максимално търпение, за да не се повтори негативният опит на държави от Далечния Изток, където ситуацията изглеждаше овладяна, мерките паднаха и всичко започна отначало.
У нас имаше едно забавяне, тъй като мина месец, преди да започне изплащането на помощи за бизнеса.То междувременно беше ревизирано и след като се видя, че държавата е склонна да поеме и по-голям дял от помощта, пак ще има бизнеси, където мерките няма да бъдат работещи. Имаше и скандал в ББВР и отпускането на 75 милиона на „юнашко доверие“. Това подкопава доверието на обществото.
Точно в този момент не трябва да има никакво съмнение в това, което прави Правителството, но министър Горанов си позволи реторика, която по никакъв начин не помага на никого и то в ситуация, когато има толкова хора на ръба на оцеляването и толкова бизнеси, които фалират всеки ден.
Разбираемо е, че Правителството няма намерение да разтвори широко кесията и да разхвърли всички средства, които има от самото начало. Въпреки че България бележи икономически ръст, тя си остава най-бедната в ЕС.
Доц. Чолаков прогнозира, че ще има нова актуализация на държавния бюджет, в зависимост от това, колко ще продължи извънредното положение.
Той бе категоричен, че България би спечелила от членството си в еврозоната и изрази надежда, че скоро ще има добри новини в тази посока.
НОЩ демонстрира експертност и не може да му бъде вменена политическа целесъобразност. Да не забравяме, че демокрацията е много крехко уравнение, което съществува, само заради нашите усилия всеки ден.
Чуйте повече от звуковия файл:

На ресторант ще ни е по-скъпо през следващата година , прогнозира регионалният представител на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) за Пловдив Еньо Енев. По думите му секторът се присъединява към общото недоволство срещу проектобюджета за 2026 г., който според бранша не е приемлив. Енев подчерта, че за разлика от..
Професор Митко Димитров от Института за икономически изследвания на БАН анализира рисковете, свързани с новия държавен бюджет. Според него, ако бъде приет, България ще навлезе навлиза в опасна дългова спирала с очаквано увеличение на съотношението на дълга към БВП над 36%. Той критикува факта, че увеличението на разходите се финансира чрез нови заеми..
В отворено писмо Българската болнична асоциация (ББА) и Националното сдружение на частните болници заявиха, че категорично не са съгласни с предложените в проекта за бюджет на НЗОК за 2026 г. промени. Според тях механизмът за финансиране на заплатите на лекари и специалисти по здравни грижи чрез държавни трансфери през Касата е неправилен...
Хиляди протестираха срещу бюджетът за 2026 г., което говори , че се е повишило общественото напрежение и то не само от гледна точка на бюджет, а очевидно от гледна точка на управление като цяло, коментира Евелина Славкова от Изследователски център "Тренд" . "Бюджетът беше фокус, но със сигурност имаше и нещо повече, това не изглеждаше като..
Разширението на Околовръстното шосе на Пловдив трябва да стане проект от стратегическо значение. За това ще настояват експертите от Института за пътна безопасност, които изпращат писмо до министър-председателя Росен Желязков. Това съобщи Диана Русинова от Института за пътна безопасност в интервю за предаването „Ден след ден“ на Радио..