„Гергьовден е един от най-комплексните празници в българския съвременен и традиционен календар. Той е едновременно и личен, и местен, и национален, и военен и семеен. Макар че от гледна точка на християнството, св. Георги не е най-важният светец, от гледна точка на традиционния календар, Гергьовден е централен празник. Заедно с Димитровден те разделят годината на две.“ Това подчерта етнологът д-р Лина Гергова от Института за етнология и фолклористика при БАН.
По думите й, чрез богатата си символика и по линия на личните преживявания, той преминава и като празник на много именници, на много села и градове и като празник на нашата армия и на всеки войник поотделно.
Образите на св. Георги са много.
Убиването на змея представя ритуалното преборване на природните сили, пускането на водата, опитомяването на природата.
Отделно от това, св .Георги е светец-войн и в този си образ е покровител на армията.
По времето на социализма празникът се очертава най-вече като празник на овчаря, на скотовъдеца. Тогава се правят много професионални празници, на база на по-разпространените и традиционните празници, с опитите те да бъдат освободени от религиозното. И досега в съзнанието на много хора представата за празника е свързана най-вече с трапезата и поднесеното агнешко.
Според д-р Гергова, днес не сме се отдалечили много от ритуалността на празника, но тя не е толкова публична. Затова повече внимание се отдава на гражданската страна на празника и това е жест към миналото, тъй като по времето на социализма Гергьовден не е бил празник на храбростта и на Българската армия. Той е възстановен в това си качество в началото на 90-те и постепенно така започва да се изгражда метафората на непобедимата Българска армия от царското време.
„Във всеки един момент е имало такива исторически процеси, които изваждат някакви сегменти от българското и те стават по-видими и по-потребни. Така например Гергьовден като празник на града, се отбелязва в стотина селища в България и това е процес, който върви от последните 30 години“, заяви д-р Гергова.
Наблюдава се развитие, което на пръв поглед изглежда традиционно, връщане към корените, но то е напълно модерно и характерно за нашата българска съвременност.
Гергьовден ни помага да отличим обществото от общността.
Общността е в семейството събрано около трапезата и агнешкото, или в малкия град на събора. А обществото е по-скоро по телевизията, в медиите и на парада в София. Там армията обединява българите и ги кара да се чувстват като нация. А обичаите, ритуалите в които всеки участва лично, изграждат интимността на общността.
В днешните условия на ограничение празникът се осъществява успешно и във виртуалното пространство.Чуйте интервюто от звуковаия файл:
Българският език е богат на фразеологизми, а част от тях са свързани с лева и стотинката. Въведена преди 145 години паричната единица е родила редица устойчиви словосъчетания, който и до ден днешен използваме в ежедневието. В него паралелно обаче функционират и такива, който са го предшествали. Така например използваме изразите “Нямам..
Община Баните бори демографската криза и липсата на кадри в редица сфери със стипендии за висше образование и осигуряване на работа. Целта на новата стипендиантска програма е да върне младите специалисти в родния край. От нея могат да се възползват студенти с постоянен адрес в община Баните, които учат в редовна форма по държавна..
Аптеките няма да са готови с двойното етикетиране от 8 август. Актуализацията на аптечния софтуер за показване на цените в лев и евро пък става бавно, затова фармацевтите се притесняват дали ще бъде готова в срок. Това коментира Пенка Минева, член на Инициативния комитет от магистър-фармацевти в България, които изразиха три притеснения от..
Политологът д-р Теодор Славев коментира в програма "Точно днес" потенциала на протестите и политическата ситуация, която ги предизвика. " За мен тези протести са оздравителни за обществото ни, за политическата система и политическия процес, защото напипват едно много болезнено място, което е икономическите и политически зависимости и намеси в..
Тази година отново e осигурено финансиране от община Чепеларе за финалните проучвания и експониране на пещерно обиталище "Чая“. Това разказа в програма "Точно днес" директорът на Музея на родопския карст Марин Господинов . Той уточни, че екипът с ръководител София Христева от Регионалния археологически музей в Пловдив ще работи 21 дни през..