Повече туристи
Пловдив все повече фокусира вниманието на туристи от страната и света като най-стария жив град в Европа. Титлата му "Европейска културна столица" миналата година допълнително повиши интереса не само към археологията и историята му, а и към живото изкуство, творците и културните събития. „Старинен Пловдив“, който сам по себе си е архитектурен резерват, е сред най-посещаваните от туристи места. Директорът на Общинския институт Богомил Грозев споделя:„За нас най-голямото желание е да има много туристи, които да посещават обектите и да виждат това, което е наше голямо национално богатство.“
Контролиран достъп в Стария град и два общински паркинга
Калдъръмените улички на Старинен Пловдив са предимно пешеходни, а когато по тях се движат автомобили, те са с контроклиран през бариери достъп. Кметът на Район „Централен“ Георги Стаменов, в който е и Старият град, обяснява, че това е най-добрият вариант за достъп до него:
„Нашето мнение е, че той трябва да бъде такъв, защото всеки посетител идва заради Стария град, а не да се наслаждава на автопарка на пловдивчани. Но там има 2 общински паркинга, които функционират безпроблемно на този етап и там могат да спират туристи от страната. За чуждестранния туристически поток, който се придвижва с микробуси, сме изградили подходящ паркинг на улица "Мортагон" и бул. "6-ти септември". Също така направихме един много хубав проект за голям паркинг на бул. "6-ти септември" и бул. "Източен" с площ над 4 хиляди метра и със съществена част за озеленяване. Тук е и проектът за многоетажен паркинг на ул. "4-ти януари", както и проектът, който направихме за подлеза на Чифте баня, с които правим достъпът до тези зони много приятен".
Синя зона в Центъра
В Центъра, където са все по-атрактивният за туристи квартал на творческите индустрии "Капана", обявената като най-дълга пешеходна зона в Европа Главна улица, Драматичният и Кукленият театри, галерии и редица музеи, е обособена Синя зона. Тя е удобна и за туристите, и за местните, казва районният кмет: "Всички, които живеят в Синя зона, имат право срещу 60 лева на година да ползват целогодишно място на Синя зона".
Синя зона е бособена и около Тютюневия град и Народна библиотека „Иван Вазов“, но в момента тече дискусия за обособяване на едноименната улица като пешеходна.
Паркиране около Голямата Базилика
Голяма пешеходна зона се обособява и около най-новия туристически обект в Пловдив – Голямата Базилика. Макар и все още неоткрита, тя се очаква да съсредоточи огромен туристопоток, заради най-големия мозаечен под от 2000 кв. метра от късната античност. В пороекта за Голяма Базилика има цяла транспортно-комуникационна част. В нея Георги Стаменов обяснява, че са били предвидени и вече почти изцяло изградени места на „Цар Борис Трети Обединител“ и пред самата Базилика. "Има възможност да се паркира по цялата "Мария Луиза - както от северното, така и от южното платно. Паркоместа може да се ползват пред Първо ДКЦ и до Понеделник пазара".
Движение на автомобили през пешеходната зона до Голямата базилика
Как обаче ще влизат с автомобили до гаражите си хората, които живеят срещу Голямата Базилика – в коопреациите между Католическия храм „Свети Лудвиг“ и поликлиниката? – пита Мария Петкова: „Ние кооперациите тук имаме общо 10 гаража, но ни разрешиха да минаваме да паркираме през тротоара, където ще бъде детска плошадка. Това много ни затруднява. Второ знакът в началото на улицата до ДКЦ-то е за път без изход, а за нас това е улица, по която минавамне. Просто там трябва да има знак за споделенои паркиране. Сега много коли паркират и ние нямаме достъп. Също така много ме притеснява, че детската площадка е тук - точно срещу моят гараж е".
Пак така - през пешеходната зона край Голямата базилика, се предвижда да влизат с автомобилите си до паркинга между Католическия храм и Банката работещите в нея и в околните сгради, потвърди районният кмет Стаменов. Но според него: "В центъра на Истанбул движението е решено по същия начин – това е една световна практика, която община Пловдив е взаимствала, защото смятаме, че тя е правилна".
Хората, които живеят и работят в района на Голямата Базилика, ще получат чип или карта за достъп до гаражите си или паркинга през две места – от улицата към Понеделник пазара до подлез Археологически и от поликлиниката. А за сигурността на пешеходците, районният кмет казва: "Скоростта, която е предвидена, е ниска – не повече от 10-15 км, за да може да се гарантира недопускане на пътни произшествия в тази споделена зона."
Идеи за спиране на автобуси и буферни паркинги
Местната власт, обаче, не е затворила страницата на организацията по паркиране около туристическите обекти. Директорът на "Старинен Пловдив" Богомил Грозев споделя, че една от темите, която се обсъжда, е за оргазнизиране на допълнителна възможност за паркиране на автобуси до Голяма Базилика. "Обмисляме възможност и къде да отидат автобусите, след като свалят туристите при Базиликата. Водим разговори да не пречи на движението и на хората, които живеят в района. А също обмисляме и допълнително варианти за буферни паркинги", казва Грозев.
Всичко това – предстои. А Пловдив, който не се затваря в спомени за вече отминалата година на Европейска културна столица, а продължава да създава история, ще трябва да доказва, че може да се справя с предизвикателствата на това да посреща, създавайки удобства, все повече туристи, без да забравя грижата за хората, които живеявт в него.
Репортажът е в звуковия файл.Балканите бойкотират големите вериги магазини. Протестът срещу високите цени и ниския стандарт на живот започна от Хърватия и премина в Босна и Херцеговина, Черна гора и Северна Македония. Бойкот се подготвя и в Гърция на 19 февруари, а у нас той е насрочен за идния четвъртък – 13 февруари. Какво се случва с цените в България? До какво ще..
Затварянето на дървопреработвателни предприятия, сред които и най-големият в региона завод за целулозна хартия в Стамболийски, води до криза в горския сектор и пазара на дървесина. Защо по-голямата част от дървесината вече се внася от други държави в Европа? Какво се случва в горския сектор у нас? Според проф. Васил Живков, председател на УС на..
Според ВМРО, съществува организирана престъпна група между държавата и големите търговски вериги. От организацията подчертават, че правителството има интерес от много високите цени на хранителните стоки в България. В интервю за Радио Пловдив по темата Александър Сиди от ВМРО беше категоричен, че "цените в големите търговски вериги у нас са..
Скъпи ли са храните в магазините? Възможно ли е и е в условията на пазарна икономика да има контрол върху цените? Какво мислят пловдивчани за инициативата за бойкот на магазините в определен ден, която започна от Хърватия и се разпространи в редица страни на Балканите, а у нас организации призоваха гражданите да се въздържат от покупки на 13 февруари в..
Въможен ли е бюджет за 2025 година с дефицит до 3% от брутния вътрешен продукт (БВП), без увеличаване на данъци, без въвеждане на нови и без намаляване на разходите, свързани с важни инвестиционни, структуроопределящи проекти, каквато заявка даде Министерство на финансите. Според икономиста Кольо Парамов страната в момента се намира в "режим на..