Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пандемията помете порочния "индустриален туризъм"

Туризмът е семеен бизнес, а не Кремиковци, където от едната страна буташ с булдозера туристи, а от другата ги изкарваш преработени!

| обновено на 30.10.20 в 16:09


Между 60 и 80 процента от очакваните чуждестранни туристи няма да посетят зимните ни курорти през предстоящия  сезон. Тази нерадостна прогноза бе направена пред няколко дни и тя се наслагва към резултатите от действителните загуби на фирмите през летния период.

Въпреки това обаче, не може да се каже че туризмът е най-губещият отрасъл, въпреки претърпяните загуби, коментира Румен Драганов от Института за анализи и оценки в турзима.  Независимо от големия пандемичен шок, цялата супер структура и оборудване там са запазени,  сега трябва да се запази и живата сила. Това е основната мярка – да се запазят работниците в тази сфера, смята той.  

Очаква се повторене на това, което се случи през лятото – проверка на устойчивостта на туризма. 

Не работиха неустойчивите, „индустриални“ инвестиции в туризма, създали така наречените „Ферми за туристи“. Те така да се каже, ти „доставят“ нискобюджетни туристи, в обектите им работят украинци и молдовци и др., обясни Румен Драганов. 

Неработещите инвестиции в този отрасъл, индустриализираната форма на туризъм, просто няма място в бранша и този модул беше изтласкан от първата сериозна криза. Трябва да се върнем към човешката страна на туризма – лятото го доказа, предполагаме ще го докаже и зимата.   Бъдещето е в по-малки, но по-устойчиви структури в отрасъла, убеден е анализаторът.  

"Всеки учебник започва с това, че туризмът е семеен бизнес. Никъде не пише, че туризмът е Кремиковци, където  от едната страна буташ с булдозера туристи, а от другата ги изкарваш на макара преработени!" - описва ситуацията Румен Драганов

Държавата обаче не успя да се ориентира как да се подпомогне сектора. 60-40 не действа там, напротив, тласка го като камък към дъното.  Инструментът просто не е еднакъв за всички, цели групи хора са изтласкани от това подпомагане, независимо че са плащали данъци и са се самоосигурявали, коментира експертът. 

По думите му, има вече стотици примери на туриистически предприятия, които изкараха на преден план по важност своите работници – не спряха да им плащат заплатите. Това е добър пример.

Безумие е когато кметове на общини и главни архитекти разрешиха масово строителство на картели, които убиват малкия бизнес. Индустриалния туризъм няма да сработи под в зимния период, в условията на пандевмията, малките семейни обекти ще привлекат гости, смята той.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Пътната безопасност няма как да е по-добра, щом АПИ работи в мъгла

Поправките в Закона за движение по пътищата минаха вчера на първо четене в ПК по транспорт. Депутатите намалиха максималната скорост по магистралите от 140 на 130 км/ч и решиха пътната полиция да има достъп до общинските камери. Правителството прие 37 мерки за намаляване на ПТП след поредната трагедия на пътя.  "Ако можеше 1 закон да намали жертвите..

публикувано на 10.04.25 в 10:14

Учениците от НГСЕИ помагат за опожареното училище в Трявна

Ученици от Националната гимназия за сценични и екранни изкуства  - Пловдив ще играят благотворително два дни, в помощ на учениците от Трявна.  Идеята е подкрепена от директора и преподавателите, които предлагат да има две постановки, днес и във вторник на 15 април. Събраните средства ще са важна подкрепа за Национална гимназия за приложни..

публикувано на 10.04.25 в 08:50

Живеещи в Старинен Пловдив са "за" промени в паркирането

По повод готвените промени от Община Пловдив в Наредбата за организацията на движението и паркирането в Стария град, смятаме, че като начало е добре да започне някаква промяна. Все пак предишната наредба е от 2012 г., коментира председателят на сдружение "Живея в Старинен Пловдив" Сахак Чалъкян . Строг режим за достъп на колите в Стария град..

публикувано на 09.04.25 в 14:39

В Графа почетоха делото на първия командир на авиобазата

В момента, в който усвоим изтребителя F-16 и той влезе в оперативна готовност, МиГ-29 ще стане излишен. Това заяви командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Николай Русев.  Той присъства на честването на 100-годишнината от рождението на първия командир на 3-та авиационна база в Граф Игнатиево генерал-полковник Симеон Стефанов Симеонов,..

публикувано на 09.04.25 в 13:33

Китай може и да спре вноса от САЩ без въобще да пострада

Преди 15 години износът на Китай за САЩ като размер от БВР беше близо 13%, в момента той е под 2%, така че дори и той да се спре изцяло, това изобщо няма да се отрази на китайската икономика. Това каза председателят на Китайско- Българската търговско - промишлена палата Лъчезар Динев в деня, в който Тръмп наложи 104% мита на Китай. Това е..

публикувано на 09.04.25 в 13:14