Трийсет и две годишен дизелов локомотив от Родопската теснолинейка, който тегли вагони по 125-километровото живописно и романтично трасе между Септември и Добринище, влезе за основен ремонт в русенски завод.
"Локомотивът е произведен в Букурещ, Румъния, през 1988 г. специално за Родопската теснолинейка", разказва управителят на фирмата Цветелин Колев.
По думите му машината не е чак толкова стара по съвременните стандарти на БДЖ.
"Това е сравнително нов локомотив, но предвид усилената експлоатация е морално остарял. Той не е спирал работа през всичките 32 години", обяснява Колев.
Недостиг на резервни части за теснопътни локомотиви
"Заводът в Букурещ, Румъния, не работи от трийсетина години. Няма резервни части и не е възможна бъдещата поддръжка на този локомотив и на другите като него в локомотивно депо "Септември". По тази причина от БДЖ се обърнаха към нас да модернизираме изцяло два от локомотивите, които ще са като тестова серия. След това ще се прецени дали е целесъобразно да приложим това и на останалите машини", обясни Колев.
Локомотивът ще бъде с нов дизелов двигател, който ще замени стария мотор, бълващ вредни емисии.
"Новият двигател е американски. Той е последно поколение и е модел от миналата година - с най-стриктни екологични норми, с наличие на резервни части. По този начин ще издигнем цялата теснолинейка в екологичен аспект. Това е изключително важно за нас и за БДЖ - в планината да няма вредни емисии. От изпускателната система на новия двигател ще излиза основно само пара. Ще бъде подобрен и разходът на гориво", казва Колев.
Локомотивът ще има изцяло нови кабини, нови пултове за управление, които да са съобразени със съвременните изисквания за ергономия и комфорт на машинистите. Кабините ще бъдат климатизирани, ще има нови въздушни компресори. Повечето му агрегати ще бъдат чисто нови.
"Ще изградим ново тяло на локомотива. От старата машина ще използваме само ходовата част, защото е съобразена с изискванията на теснолинейката, както и старата хидропредавателна кутия", казва управителят на фирмата.
По думите му не е по-евтино да се закупи чисто нов локомотив.
"Причината е спецификата - заради това, че междурелсието е 760 милиметра, което е два пъти по-тясно от нормалното. В Европа в момента няма производител, който да се занимава с подобна техника. Теснолинейни жп линии се използват предимно в туристически райони, в развлекателната индустрия, като локомотивната индустрия в Европа не обръща много сериозно внимание на това. Единственият изход от ситуацията с липсата на резервни части е модернизацията", казва Колев.
По думите му локомотивът може да развие до 60 км/час, но качеството на инфраструктурата го ограничава до 30 км/час.
Родопската теснолинейка - важна за туризма и местните жители
Според Колев Родопската теснолинейка е от изключително важно значение - освен че има села, за които единствената връзка със света е тази железница, също така е и голяма туристическа атракция.
"Тази теснолинейка е голяма емоция за хората. Това е една от най-красивите железопътни линии в света - с всичките й завои, с реките, покрай които минава. Това е единствената теснолинейка в България", обяснява Колев.
По думите му ремонтът на локомотива ще продължи година.
"Не знам защо този локомотив го наричат "Баба Яга", но той ще се превърне в много красива "Снежанка" след модернизацията. Искам да бъде боядисан в бяло. Така ще покажем, че дълго време машината няма да си промени цвета заради модерния двигател, който не изхвърля никакви сажди в атмосферата", обяснява с усмивка Колев.
Дали локомотивът да е боядисан в бяло ще бъде коментирано с възложителя БДЖ. Засега нагласите са той да бъде червен, тъй като такава е корпоративната идентичност на железопътната компания.
Кристиан Ваклинов - председател на гражданско сдружение "За теснолинейката", коментира, че локомотивът няма нарицателно име.
"Никой не го нарича "Баба Яга". Това е измислица. Машината миналата година издържа много време в експлоатация. Тъй като на външен вид е най-грозновата, най-амортизирана, много пуши и хлопа, като работи, казах пред приятели веднъж на шега: "Ей, тази нашата "Баба Яга", може да е най-опърпана, но най-малко се разваляше миналата година и беше в движение най-много време", обясни Ваклинов.
Родопската теснолинейка не отстъпва по красота на швейцарската
Цветелин Колев разказва, че се е возил по теснолинейка в Швейцария, в Румъния и у нас.
"Разликата между швейцарската и българската теснолинейка е в техническото състояние на влаковете, защото по красота нашата не отстъпва. Цените за билет у нас са социални, като разликата с швейцарските е огромна", обяснява Колев.
Кристиан Ваклинов коментира, че не иска швейцарското качество на теснолинейките да застига България.
"Те нямат отваряеми прозорци, нямат открит преход между вагоните, а тази романтика от близостта с природата - да помиришеш напролет цъфтящите треви, а наесен - падащите листа, е незаменима. Не е нужна модернизация в такъв мащаб като по света. Много хора от цял свят, които идват, оценяват това, което имаме и сега", обяснява Ваклинов.
Въпреки пандемията през тази година той казва, че много български туристи са се возили на малкото влакче.
"За първа година имаше много организирани групи с туристи от България. Туристическите агенции водеха хора от Русе, Велико Търново, Бургас, Варна", обяснява Ваклинов.
По думите му преди пандемията на ден средно годишно с осемте влакчета по линията са пътували около 600 души - местни жители и туристи.
"Решението на БДЖ да модернизира старите машини е много добро. Така автентичността им ще се запази, а в същото време локомотивите ще имат още много години живот", каза Ваклинов.
Град Хисаря е с нарушено водоподаване днес заради планов ремонт на захранващ водопровод. Засегнати са потребителите от кварталите Веригово и Момина баня, жилищен комплекс над ул. „Васил Левски“, както и 7 от хотелите и санаториумите в курортния град, уточняват от общината. Ремонтът се налага заради допълнителни дейности, свързани със..
Апел за кръводаряване за спасяването на 13-годишния Мартин Стойнов отправиха неговите близки. Момчето е настанено в Клиниката по изгаряния на УМБАЛ „Свети Георги“ Пловдив. В късния следобед вчера на жп гарата в Стамболийски Мартин, заедно със свой приятел, се качили на вагон, за да си направят селфи и били поразени от токов удар от контактната..
Областният съвет на БЧК Пловдив ще връчи парични помощи за лечение и рехабилитация на 10 деца, пострадали при катастрофи. На втората сесия за тази година на Националния дарителски фонд за подпомагане на деца БЧК подкрепя общо 67 деца с над 76 000 лв. От 2005 година по тази инициатива са събрани и раздадени над 800 000 лева, подпомогнати са..
Общинският съвет в Раковски ще приеме план-сметката за приходите и разходите за събиране и транспортиране на битови отпадъци за 2025 година. Общинските съветници ще гласуват и актуализация на тазгодишния бюджет на общината и ще приемат годишната програма за развитие на читалищната дейност.
Георги Видолов е носителят на наградата за благотворителност „Димитър Кудоглу“ за 2024 година в Пловдив. Отличието му бе връчено от зам.-кмета на Пловдив Женя Петкова по време на специална церемония. Наградата му беше присъдена за неговия значителен принос в социалната сфера, като дари 1500 килограма ориз през 2024 година. Това дарение е покрило 80%..