Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Василий Кандински

Василий Кандински е измислил абстракционизма – ще чуете да казват. Това не е вярно. Абстракцията е една от онези големи първични идеи, за които говори Платон. Те не могат да бъдат измислени, просто си съществуват изначално, висят си кротко някъде из време-пространството и чакат някой да ги открие и приложи. 

Така че правилно е да се каже, че Василий Кандински открива, пръв прилага и популяризира абстракционизма като част от теорията и практиката на модерното изкуство. Заблуда витае и за националността на Кандински – смятат го за руснак, което е само частично вярно, нито произходът, нито творчеството му са собствено руски. Един биограф пише: „Кандински е потомък на разбойници от тайгата, сибирски каторжници, монголски князе и богати търговци“. Това по бащина линия, а майка му е немкиня от Източна Прусия. Той от дете владее перфектно и руски, и немски, а точно в Германия става художник и развива идеите си. Да в творбите му има руски привкус – в тях живее пищният цвят от кубетата на московските църкви и ярките селски къщи отпреди революцията, диша тъмният руски мистицизъм, а донякъде – и хаосът на руската душа. Но това, овладяно естетическата мисъл на рационалния Запад, се превръща в световен новаторски стил.  

Василий Кандински е роден през 1866 в Москва, в семейството на богат търговец на чай. През 1871 се местят в Одеса и родителите се развеждат, а Василий е отгледан от леля си в любов към изкуствата – учи живопис, свири на пиано и виолончело. После цял живот възприема и обяснява света, дори този на живописта, чрез музиката и нейните принципи. В гимназията той продължава с изкуството, но после учи право, пише дисертация и се готви за професор. Междувременно участва в етнографска експедиция във Вологодска губерния, където някои селски домове сякаш са излезли от приказките, и се жени за братовчедка си Анна. 

Кандински за дълго забравя рисуването, но на 30 се обръща в тази посока след някои важни събития - една изложба на импресионисти в Москва му показва, че конкретната фигура не е най-важното в живописта. После идва вагнеровият „Лоенгрин“, който, според Кандински, „изтласква границите на музиката и мелодията отвъд стандартния лиризъм“. Запознанството му с теософията на Мадам Блаватская пък съвпада с разочарованието му от науката – обезсърчават го новите открития в атомната теория, които правят света чужд и непредвидим. Кандински е поканен за професор в Тарту, но отказва, зарязва Русия и отива в Мюнхен да учи живопис. „Немските приказки от детските ми години оживяха“ – казва той. Първо учи в частно студио, но не блести с нищо. После записва художествената академия, а след година се маха, защото му е тясно. През 1901 основава групата „Фаланга“, която е против консерватизма на художествените учреждения. Рисува в стила на постимпресионизма и фовизма – пейзажи в ярки цветове и внушение, търсено през резките цветови контрасти. За първото му истинско абстрактно произведение се смята акварелът „Без заглавие“ от 1910. През 1911 основава друга артистична група – „Синият конник“. Тя е жива само три години, но тласка напред целия европейски авангард.

В Мюнхен Кандински се запознава с художничката Габриеле Мюнтер. Вече е разведен, но не бърза да се жени повторно. Като руски гражданин, през Голямата война не може да остане в Германия, затова се връща в Русия, а с Мюнтер се държи като подлец и не отвръща на писмата ѝ. Тя много късно разбира, че още от 1916 той е щастливо женен за 17-годишната Нина Андреева. В Русия Василий Кандински почти не рисува, както и много други, той е подведен от болшевиките с приказки за свободното революционно изкуство, но скоро разбира какво става и през 1921 си взима отново шапката и заминава в Германия, става немски гражданин, а Валтер Гропиус го кани във Ваймар за преподавател в школата „Баухаус“. 

Следвоенните години в Германия са най-щастливото време за Кандински. Там той, освен, че рисува, развива и преподава теорията си за абстракционизма. Всичко започва от точката и цвета, за изобразителното изкуство те са, което за музиката е вибрацията – връзка между творец, творение и публика. От точката се развиват линиите и геометричните форми, а от цвета и неговите комбинации, се ражда композиционното и смислово единство на творбата. „Баухаус“ е престижна и влиятелна школа, името на Кандински също става известно, има колекционери в цяла Европа и Америка. Платната му са забранени в Русия, защото е „невъзвращенец“. А когато Хитлер идва на власт, затваря „Баухаус“ и показва платна на Кандински в изложбата на „дегенератите“ през 1937. 

Но художникът вече е в Париж. Там не се чувства добре - не знае френски, а французите не си падат по абстракционизма, който е немско изобретение. Кандински е чужд и за руската емиграция, и за френската интелигенция, независимо, че стилът му се променя от строгите геометрични фигури на периода „Баухаус“, към сюрреалистични образи, а палитрата му се смекчава с пастелни оттенъци и полутонове. Неясно защо отказва да замине за САЩ и приема френско гражданство през 1939. През 1944, Кандински умира самотен, а цените на картините му веднага се вдигат до космически висини. Но не всеки ги цени. През 1980 жена му, Нина, умира, задушена с шал при обир. Бижутата ѝ са откраднати, но от картините на Василий Кандински, с които къщата е пълна, не липсва нито една.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Свирят "Звездите на утрешния ден" на Камерния фестивал

Победителят от международния конкурс за цигулари Академия Музика Пловдив 2024 Михаил Гаврилов пристига от Виена. Той ще свири на концерта "Звездите на утрешния ден" от Международния фестивал на камерната музика - Пловдив 2025.  На рояла ще бъде Ивана Говедарска-Ролдау . В програмата са произведения на Бах, Григ, Лютославски и Виенявски...

публикувано на 03.06.25 в 10:38

Сюрреализъм с Григор Велев в галерия "Възраждане"

Сюреалистът Григор Велев разказва приказки с новата си изложба живопис, наречена "Любопитно ...".  Представя 20 платна. Акцентът този път е върху животните и цветята, хората почти не присъстват.  Художникът жонглира ловко с понятията, с формите и невероятното и странното придобиват в картините смайваща закономерност.  Авторът и този път ще..

публикувано на 03.06.25 в 07:17

Христо Кидиков за живота, музиката и Пловдив

Кой не е чувал старата, поне петдесетгодишна пловдивска шега “Майна, цъкни вефа да чуем Кидика!”?  В ефира на Радио Пловдив всички  имаха тази възможност с помощта на най- разнообразни приемници, различни от ВЕФ. На 79 години емблемата на Пловдив - певецът Христо Кидиков още пее “Хей, живот здравей, здравей!”, още е пълен с вяра и  готов да сподели..

публикувано на 02.06.25 в 14:40

Преге - предаване за света на книгите, 31.05. - 06.06.

В предаването за книги на Радио Пловдив на 31.05. 2025г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Антология на френската поезия в з. тома. Т. 1 452 стр., 8А; т. 2, 448 стр., 8А, т. 3, 456 стр., 8А, ИСУ „Св. Климент Охридски“, 2025 Джани Родари. Разни приказки за игра. 178 стр., ок.5А, Пан, 2025...

публикувано на 02.06.25 в 10:42

Пловдивска кино - премиера на филма за Нери Терзиева

В Пловдив от 18.30 часа в Lucky Дом на киното днес е премиерата на документалния филм „Какво би казала Нери?“.   Прожекцията е точно три години след деня, в който символът на свободната и качествена журналистика Нери Терзиева ни напусна. Сценарият е на Екатерина Генова, а участницив лентата са журналисти, работили с Нери Терзиева в..

публикувано на 02.06.25 в 09:03