Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

К-19- практическият изпит за алтернативната култура в Пловдив

Позитивен дух, всичко останало е негативно

8
Зад кадър от живото излъчване на beebopcafe.tv в началото на 2021г.
Снимка: Иван Палейков


Изглежда, че политическата криза, кризата на вярванията на съвременния човек и липсата на активна борба за опазване на природата – съвсем логично се комбинират – давайки като резултат кризата с коронавируса, както и последствията от него. Манифестацията на конспиративни теории, като истина и нестихващите вълни на недоволство срещу управляващата власт са съвсем логични резултати, които бяха катализирани от появата на вируса. Той, може да се каже, успя да ги изкара на показ. Времето, за разсъждение, което осигури първият „локдаун“ даде време на хората да мислят – като това засили неимоверно разделението помежду им. 

Пловдив влезе в странната 2020 година, след домакинство като Европейска столица на културата. Инерция, която коронавирусът практически прекърши. Ще успее ли и как алтернативната култура в града да излезе от кризата и да продължи напред. 

През 2019 в Пловдив са се случили средно по две събития на ден, повече от които със свободен вход и без възрастово ограничение, което означава, че култура от цял свят е била достъпна за абсолютно всеки посетител на града и то в изобилие. Самата инициатива беше съпътствана от значително недоволство проявявано от различни участници в пловдивския обществен живот, но в крайна сметка беше определена, като силно позитивна в културно отношение за града. 

Обикновено такива големи процеси – като управление на културната политика на държавно или в случая европейско ниво имат огромен ефект и върху микропроцесите – като алтернативната култура в дадената държава или град. Какво означава това?

Алтернативна култура – в българския контекст – означава публика, която посещава и търси изкуство по-рядко или напълно непредставено в държавните културни институции, а от друга страна – организации, които не разчитат на държавна намеса за реализиране на своите продукции. Това са главно частни пространства, които осигуряват полета за изява на млади и неустановени артисти или пък - организатори на събития, които са избрали изцяло независимия от тромавия, макар и сигурен подход на държавното управление и намеса. 

Пловдив изобилства от такива примери, по-известните от тях са – Капана Фест, Shake that Хълм, Wrong Fest, списание Нула32, квартал КАПАНА и т.н. На практика през 2019 нямаше изкуство, което да не беше представено в осезаемо количество в града.

Всичко това обаче беше спряно, всички години, в които ни се е разминавало на петък тринайсети – кулминираха с този през март 2020г. Останалото е ясно. 

В разговор с Тони Александрова, основател на How2Plovdiv - портал, създаден специално да отразява малките и големи културни събития в града, разбирам че ситуацията с пловдивския алтернативен живот е много интересна и участниците в него са далеч по-издръжливи, отколкото първоначално очакваното. 

Тя започва с това, че е от изключително значение това, че доста събития всъщност са успели да се случат. "2020-та беше практическия изпит на 2019-та, всичко което научихме беше приложено". Многобройните тестове, през които пловдивската култура мина са я направили доста по-адаптивна и издръжлива, "затова има и стремеж към дигитализация, към присъствие онлайн, защото това е начинът на бъдещето, така тези организации ще оцелеят в това време" - завършва Тони Александрова.

Често малките организации – биват използвани за ветропоказател при промените в културните процеси. Иновациите и новите течения могат да бъдат много по-бързо имплементирани в един способен екип изграден от само няколко души. 

През 2020-та станахме свидетели на онлайн излъчване на почти всяка популярна българска група, концерти в клубове започнаха да се провеждат онлайн, започнахме да се посещаваме виртуално музеи, като се изградиха платформи различни от тази на Google. Първи в използването на този подход бяха алтернативните изпълнители, последвани и от някои културни институции, като театрите например. 

Появиха се, обаче, множество критики, защото част от тези продукции не бяха на достатъчно добро ниво – лош звук, несинхронизирана картина или просто не добра реклама. 

Тук една организация в Пловдив излиза като неочакван позитивен пример, Beebop Café е пловдивски джаз-бар, който обаче през месеците на карантина се превърна в телевизия – отделяйки „подарено“ време.

Разговорът е с Иван Неделев, ко-създател на платформата beebopcafe.tv, по която наскоро се излъчи обзор на 2020-та, в който в рамките на 4 часа се излъчваха концерти на различни български групи, на 4 различни канала, записани изцяло на сцената на BeeBop. 

"Започнаха да се шегуват с нас, сякаш сме знаели какво ще настъпи или сме го били предвидили, няма такова нещо, истината е, че ние работим от години над тази платформа" - заявява Неделев, който е един от най-известните хора в музикалните среди в Пловдив. В момента Beebop Cafe представлява повече снимачна площадка, отколкото бар. Камери са заместили публиката, а сцената е опасана с микрофони. По думите на Иван Неделев - beebopcafe.tv е платформа за предаване събития на живо, която прилича повече на телевизия, отколкото на каквото и да е друго. Според него начинът на работа в момента трябва да бъде насочен към включването на публики от цял свят, такива, които поради тези ограничения не могат да присъстват на живо. "Дори ограниченията като отпаднат - ние ще можем да осигуряваме на хората концерти в техните домове, не ти се ходи повече в блъсканица, окей, пусни си го у вас." - завършва той.


Един от основните мотиватори зад алтернативната култура е постоянната борба, постоянното противопоставяне срещу ограниченията на действителността и ограниченията в обществото. Справянето със ситуацията далеч не е лесно и секторът е сериозно засегнат, като само до момента процентът на фалиралите бизнеси в сферата е около 30%. Това е несъмнено е тест за всички, които се занимават с изкуство, дори по-суров от тестът на публиката. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Кметът прие съставите от фолклорния фестивал

Участниците в 29-я Международен фолклорен фестивал обмениха опит в традиционната среща при кмета Костадин Димитров.  С изрисувана гилза от военните действия в Украйна съставът от там направи препратка към ролята на културата в тежки времена. Гилзата е паднала в родния град на танцовата група и е гравирана с традиционни фолклорни мотиви от местен..

публикувано на 31.07.25 в 13:10

"Разстоянието" откри фестивала в Авиньон, Пловдив го очаква

Пиесата „Разстоянието“ от Тиаго Родригес откри фестивала в Авиньон на 7 юли 2025 г.  Този спектъкъл, с копродуцентството на Драматичен Театър Пловдив, ще се играе и на "Сцена на кръстопът"  на 17 и 18 септември. Гост в Авиньон бе директорът на театъра Сузана Арутунян - Василевска, която разказа за представлението във Франция и фестивалната..

публикувано на 31.07.25 в 13:09

Археолози разкриха древна кариера за производство на глина

Древна кариера за производство на глина от римския период разкриха археолози в обект в близост до детска градина в централната част на Пловдив. Находките правят историческа връзка с проучвания от предходни години в съседни имоти и оформят зоната като производствен център на керамика. Повече за археологическите проучвания разказва археологът София..

публикувано на 30.07.25 в 09:06

Камерният женски хор към АМТИИ чества 50 години от началото си

В Клуб "Неделя"  послучай 50-годишния юбилей на камерния женски хор към АМТИИ "Проф. Асен Диамандиев"- Пловдив  разговаряхме с Елица Йорданова- представител на колектива, която ни разказа как се поддържа жива една музикална традиция и за ежегодните срещи на възпитаничките на маестро Киркор Четинян, хористките, които гордо се наричат "четинянки"...

публикувано на 29.07.25 в 15:40

Великите европейци - Ханс Кристиан Андерсен

„Снежната кралица”, „Малката кибритопродавачка”, „Дивите лебеди”, „Грозното патенце”, „Малката русалка”, „Новите дрехи на краля” – дори няма да питам дали познахте за кого ще говорим днес. Сигурен съм, всички знаете писателя Ханс Кристиан Андерсен, нещастният човек от щастливата Дания, който ни остави тези и още много шедьоври от света на приказките...

публикувано на 28.07.25 в 11:31