Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Томас Ман, трета част

Около ПСВ, Германия е страната в Европа с най-силен икономически и военен потенциал, но има проблем – няма колонии, ограничена е откъм ресурси и е зависима от чужди сили. А и „европейският баланс“ не е по вкуса на немците, не го цени и Томас Ман: „Балансът на Европа беше импотентността на Европа“ – пише. Той е за войната, а сред наистина силните му аргументи е, че трябва „да се разбие най-развратната полицейска държава в света – Царска Русия“. 

Крайната националистическа позиция води до скъсване с брат му Хайнрих и други водещи европейски писатели. Още преди да излезе книгата със статии обаче, възгледите на Томас Ман се променят. Той подкрепя Ваймарската република и се записва в Немската демократическа партия. При всички политически вълнения обаче, у него зрее един от най-вълшебните романи – „Вълшебната планина“, излязъл през 1924.

В лекция, скромно озаглавена „За мен“ от 1940, Томас Ман казва: „Когато ме питат за развитието ми като творец…..аз се питам за корените и виждам първите семена и импулси в игрите на детството“. Но продължава като истински фройдист да дълбае: „Някои бяха видими игри и другите знаеха за тях, имаше обаче и невидими, за които изобщо не бяха необходими играчки. И точно заради тях чувствах тихо удовлетворение от силата на моята фантазия, която нищо не би могло да ми отнеме“. 

Силната детска фантазия на Томас Ман се превръща в изумително писателско въображение и класически пример е „Вълшебната планина“. Книгата е наситена със сложен символизъм, дълбоки и интересни идеи, словесни и мисловни игри с времето, музиката, еротиката, класическия немски роман, болестите на тялото и душата. Всичко това го има, макар сюжетът на пръв поглед да не е нищо особено – млад човек отива за две седмици в санаториум в Давос да види свой приятел, но като омагьосан остава 7 години. Критиката сравнява книгата като литературна стойност с „По следите на изгубеното време“ на Марсел Пруст. Но парадоксът е, че след пет години, през 1929, Томас Ман получава Нобел за литература не за нея, а за сагата „Буденброкови“, появила се цели 28 години по-рано. С парите от Нобеловата награда Томас Ман купува къщи и коли, но прави и влог в Швейцария, който после, по време на изгнанието, го спасява от бедност. 

А той е свикнал на лукс – пътува в първа класа, има прислуга, добра храна, добро пиене, страхотни пури. Покрай възхода на национал-социализма, Ман е силно скептичен към безумията му. През 1930 изнася реч, с която призовава немците да се върнат към здравия разум. В залата има провокатори, но не успяват да провалят речта и чуват безцеремонните му думи: „Национал-социализмът е огромна вълна от примитивно варварство“ - изказване, което никога не му прощават. Ман е на почивка в Швейцария, когато нацистите идват на власт, те искат членовете на Поетичната секция към Пруската академия да подпишат декларации за вярност към режима, но Ман отказва. 

Да, негови творби не са изгорени на голямото аутодафе през май 1933, но същия ден го уволняват от Мюнхенския литературен борд. До 1936 отношенията му с режима са леко двусмислени – той е в изгнание, но, нацистите не му конфискуват имотите и дори не забраняват да бъде публикуван. Но Катя Ман не издържа, пише текст на декларация срещу национал-социализма, която той подписва, къде ще ходи. Декларацията е публикувана, с което разривът настъпва окончателно.

Големият проблем на Томас Ман по това време са дневниците, които води от 14-гозишен и са истинска бомба. Един от синовете му успява да ги измъкне от къщата в Мюнхен изпод носа на нацистите и ги пренася в Швейцария, а Ман изгаря по-ранните тефтери После, в САЩ, изгаря и друга част, заради което не знаем всичко. Ман живее в Швейцария, но през 1938 заминава за Ню Йорк. Пътьом хвърля паспорта си в немското консулство в Брюксел, в Щатите репортер го пита дали изгнаничеството е тежко. 

В типичния си егоцентричен, но и ироничен стил, Томас Ман отсича: „Където съм аз, там е Германия“. Когато през 1939 избухва ВСВ, той подпомага бежанци и радиорубрика по ВВС, хонорарите от която дарява за британския военен фонд. Записва текстовете в САЩ, те се транспортират до Англия и ВВС ги включва в немските емисии. Той е един от малцината немски интелектуалци, които поставят въпроса за колективната вина. В голямото есе „Германия и германците“ Томас Ман пише: „Да играеш сега ролята на непреклонен съдия и, докато угоднически поддържаш безграничната ненавист, която този народ събуди против себе си, да го проклинаш, а да представяш себе си като въплъщение на „добрата Германия“ в противоположност на злата, престъпна нация, с която той, моля ви се, няма нищо общо – това изобщо не подхожда.“ Подхожда, не подхожда, правят го левичари като Брехт, които скоро, заедно с руснаците, разделят Германия и още дълги години държат източната част в лапите на злото. 

По време на войната Томас Ман вече е завършил и издал четирите тома на „Йосиф и неговите братя“, а както и при големите вълнения около ПСВ, е зает с новата, четвъртата от най-великите се книги – „Доктор Фаустус“. Романът се появява през 1947 и в известна степен е дълбок - литературен вече - опит писателят да отговори на същите най-важни въпроси, с които се занимава в есетата си – природата на злото и начините, по които то прониква в човека, величието на духа и цената, която човек трябва да плати за всичко – и добро, и лошо. В последните години до смъртта си през 1955 Томас Ман се връща в Европа, но живее в Швейцария, не в Германия, макар че посещава и източната, и западната част. 

Умира на 80 и мнозина го изпращат до скромната плоча в цюрихското гробище Килчберг. А приятелят му Карл Цукмайер пише: „Пред този ковчег умът на деня запазва тишина. Сбъдна се живот, посветен на едно – творчество на немски език като развитие на европейския дух.“


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Алтернатива и утопия в Тракарт Парк

Международен симпозиум „Алтернативата...линията на утопията“ стартира в „ТРАКАРТ ПАРК – Център за съвременно изкуство“. Инициативата за форума е на Фондация „Тракарт-2000“ и „Асоциация „FURNA art & Culture“ – гр. Линц, Австрия, представлявана от Северина Кехайова и Петер Асман. До 11 октомври 16 визуални артисти от Австрия, Италия, Грузия..

публикувано на 04.10.24 в 07:45

Започва деветото издание на Международния китарен фестивал

С фламенко спектакъла „Дуенде“ на Давид Бермудес Фламенко Квинтет“ в Държавен куклен театър Пловдив стартира деветото издание на Международния Plovdiv GuitArt Fest. Пред публиката ще излезе познатата от  най-престижните  световни сцени Ноелия Варгас - единствената фламенко танцьорка посланик на УНИЦЕФ, благодарение на уникалния си талант..

публикувано на 04.10.24 в 07:04

Поливалентният Петър Г. Рей открива изложба в Пловдив

Откриването на лимитираната експозиция и представянето на стихосбирката „Гвоздеи кръстни“ е тази вечер, от 18 часа в галерия „PIESA“.  Изложбата „Преодоляване" е покана за вътрешно пътуване и изследване на необятността на духовното, и творческото пространство. Тя предизвиква зрителя да се потопи в свят отвъд физическата реалност, където..

обновено на 02.10.24 в 13:08

Изложба в НБ "Иван Вазов" открива дейността на Инър Уийл

В Народна библиотека "Иван Вазов" тази вечер се открива изложба, която разказва за 100 годишнината на Инър Уийл Клубовете по света.  В Пловдив международната женска организация съществува от близо 30 години и има поредица благотворителни каузи, включително насочени и към украинските бежанци и децата сираци.  Събеседник по темата е паспрезидентът на..

публикувано на 02.10.24 в 10:00

Детският оркестър "Дивизи" ще има серия от концерти в Пловдив

Детският симфоничен оркестър "Дивизи" - Пловдив ще представи своята наситена програма до Коледа и Нова година. Повече за новите проекти, по които работят децата и техните преподаватели разказват организаторът  Албена Бяндова и Диана Петкова , ръководител на проекта, който се реализира с финансиране от Национален фонд култура. В началото на..

публикувано на 02.10.24 в 09:32