Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Процентът за култура в ЕП е смешен

| обновено на 01.05.21 в 11:30

„Киното е нещо по-различно от това да стоиш вкъщи и да си гледаш филм. Създава се съпреживяване в един салон с хора, които не се познават и ако  „филмът ги хване“, се създава едно друго чувство“. Това  заяви  режисьорът и евродепутат Андрей Слабаков.

По думите му, част от чувството, което филмът създава, го прави залата, а пандемията е затворила кината.

Ние правим доста добри европейски филми, но големите компании са завладели пазара. Дори и американците имат т.н. независимо кино, което трудно стига до нас.Нашият проблем е с разпространението. Известна вина  за това носят обаче и журналистите, защото те говорят „от сутрин до вечер“ само за американски филми и не се интересуват от европейското кино и още по-малко – от филмите извън ЕС.

Слабаков бе категоричен,  че при правенето на филми у нас има проблем

„От нас в европейското кино се очаква  да правим едни малки, бедни, жални европейски филмчета, които разказват колко зле се живее в Бългаия. Това негласно написано условие е свързано с това, други по-богати европейски държави да си вдигат самочувствието.  Ние все вадим по някой добър филм, но трябва да произвеждаме повече“.

По думите на Слабаков, проблем е и това, че  определени държави успяват да правят копродукции, но ние не сме сред тях и участваме като миноритарни продуценти. Изключително малко пари са получени по програма „Медиа“.

„Познайте до три пъти кой получава най-много пари в ЕС – Франция, Германия, малко Испания и Италия и някой друг датски филм. А ние сме на правата линия, която е на практическата нула с някои други 16-17 държави“.

Слабаков заяви още, че в Комисията по култура в ЕП се правят отчаяни опити да бъде обърната системата, защото тя е супер бюрократична. „Някакви чиновници разглеждат документи, без да се интересуват какъв е проектът. Ужасяващи изисквания и младите нямат никакъв шанс да участват“.

В ЕП и Комисията по култура се водят изключително тежки борби. Навсякъде културата е недофинансирана и остава винаги встрани.  „Ако бъде увеличен  процентът за култура, напр. 2%, това ще подпомогне  културата, защото в момента  предвиденият процент за нея  е смешен“.

Чуйте повече от звуковия файл:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Съставите от фолклорния фестивал гостуваха на плолдивския кмет

Участниците в 29-я Международен фолклорен фестивал обмениха опит в традиционната среща при кмета Костадин Димитров.  С изрисувана гилза от военните действия в Украйна съставът от там направи препратка към ролята на културата в тежки времена. Гилзата е паднала в родния град на танцовата група и е гравирана с традиционни фолклорни мотиви от местен..

публикувано на 31.07.25 в 13:10

"Разстоянието" откри фестивала в Авиньон, Пловдив го очаква

Пиесата „Разстоянието“ от Тиаго Родригес откри фестивала в Авиньон на 7 юли 2025 г.  Този спектъкъл, с копродуцентството на Драматичен Театър Пловдив, ще се играе и на "Сцена на кръстопът"  на 17 и 18 септември. Гост в Авиньон бе директорът на театъра Сузана Арутунян - Василевска, която разказа за представлението във Франция и фестивалната..

публикувано на 31.07.25 в 13:09

Археолози разкриха древна кариера за производство на глина

Древна кариера за производство на глина от римския период разкриха археолози в обект в близост до детска градина в централната част на Пловдив. Находките правят историческа връзка с проучвания от предходни години в съседни имоти и оформят зоната като производствен център на керамика. Повече за археологическите проучвания разказва археологът София..

публикувано на 30.07.25 в 09:06

Камерният женски хор към АМТИИ чества 50 години от началото си

В Клуб "Неделя"  послучай 50-годишния юбилей на камерния женски хор към АМТИИ "Проф. Асен Диамандиев"- Пловдив  разговаряхме с Елица Йорданова- представител на колектива, която ни разказа как се поддържа жива една музикална традиция и за ежегодните срещи на възпитаничките на маестро Киркор Четинян, хористките, които гордо се наричат "четинянки"...

публикувано на 29.07.25 в 15:40

Великите европейци - Ханс Кристиан Андерсен

„Снежната кралица”, „Малката кибритопродавачка”, „Дивите лебеди”, „Грозното патенце”, „Малката русалка”, „Новите дрехи на краля” – дори няма да питам дали познахте за кого ще говорим днес. Сигурен съм, всички знаете писателя Ханс Кристиан Андерсен, нещастният човек от щастливата Дания, който ни остави тези и още много шедьоври от света на приказките...

публикувано на 28.07.25 в 11:31