Да, техните камъни понякога са най-впечатляващите на света. Но диамантите щяха да си останат просто тежки камъни, без онези качества, които правят голямата разлика между добър занаятчия и гениален бижутер - новаторските идеи, умението да ги реализираш най-добре, без компромиси с качеството, използването на всяка възможност, за да превърнеш бизнеса си в световен. За целта понякога един живот не стига, но Картие успяват там, където много се провалят – новите поколения да не разпиляват постиженията на предишните, а да ги развиват със същата упоритост и талант.
През 1819 се ражда Луи-Франсоа Картие, който поставя основите. Баща му, Пиер Картие, е войник на Наполеон, но попада в английски плен. Съпругата на местния пекар е влюбена в него, носи му женски дрехи, които той облича и бяга. После Пиер произвежда рогови барутници, твърде добър бизнес във време на постоянни войни. Малкият Луи отрано показва склонност към рисуване, а баща му го дава чирак на прочутия ювелир Адолф Пикар. Луи бързо напредва в бижутерията, а когато вече няма на какво да научи, остава при Пикар и печели добре. Още на 21 се жени за Антоанет Гермопре, а през 1847 купува работилницата на майстора. В Париж бижутери с лопата да ги ринеш и той е един от многото. Скоро обаче го спохожда късметът. Идва графиня Неверкерк, съпругата на императорския интендант, и купува няколко брошки. Тя се хвали на княгиня Матилда, племенница на императора, а с появата на нов, много добър бижутер, е запозната и императрица Евгения.
От Франция пък информацията се разчува из всички европейски дворове и Луи-Филип започва да наема колеги-златари, които да изпълняват бижутата по негова скица. Изделията му се отличават с финес и изящество. Говорим за „бижута“, но става дума и за други аксесоари - верижки за дамски часовници, катарами, златни писалки, табакери. Луи-Филип използва мотиви от италианския Ренесанс до изкуството на Древен Египет. Той става законодател в бижутерията с нетипични, дори неприемливи дотогава неща. Създава например брошки във формата на насекоми и други животинки – пеперуди, водни кончета, охлюви, бръмбари. За първи път в света използва в бижутерията платината, която задържа повече скъпоценни камъни от златото и среброто.
През 1867 Картие показва бижута на Световното изложение в Париж, новите буржоа вече са с огромни финансови възможности и бизнесът се разраства още. Въпреки че следи делата на фирмата до смъртта си през 1904, още през 1874 татко Картие се оттегля и я оставя в ръцете на сина си Алфред. Той е добре подготвен, с находчивост и размах намира нови клиенти по света – от богати американци, до богати руснаци, от арабски султани, до индийски махараджи. Фирмата се мести на все по-престижни места в Париж, докато се установява на Рю де ла Пе, където е и до днес. Алфред на свой ред подготвя синовете си и през 1898 най-възрастният – Луи-Жозеф, става равноправен партньор.
С изключителните си идеи той затвърждава реномето на Картие като бижутери от световна класа. Много помагат и другите двама братя. Малкият, Жак-Теодюль, специалист по история на изкуството, подпалва с бижутата на Картие Лондон, а оттам и цялата Британска империя. Средният син, Пиер Камил, пък зарибява първо Русия, а после в Щатите се жени за свръхбогата госпожица и има достъп до фамилии като Вандербилт, Рокфелер и Форд. Луи-Жозеф, който управлява центъра на империята в Париж, работи в стил „ар деко“. Десет години преди Баухаус, той развива идеята, че във всичко трябва да се търси баланс между функция и форма. На банкет през 1904 по повод пореден въздухоплавателен рекорд на приятеля му – бразилския пилот и плейбой Алберто Сантош-Дюмон, Картие обещава да му подари каквото поиска. Алберто се оплаква, че, докато пилотира, не може да види колко е часът, защото няма свободна ръка да бръкне в жилетката за джобния часовник. Ако обича, приятелят му да направи нещо по въпроса. И Луи прави първия мъжки ръчен часовник в света, наречен Сантош, просто, удобно, красиво и полезно изделие. То се носи на китката и има големи цифри, за да се виждат лесно дори в сумрак. В часовникарството Картие правят още много изумителни неща – прочутия Танк, плосък, елегантен красавец, въпреки че е наречен така в чест на американските танкове, които освобождават Франция през ПСВ. Или Паша, първият водоустойчив часовник, който пашата на Мароко поръчва, за да се къпе в басейна, без да го сваля.
По поръчка на Жан Кокто пък Картие правят друга вечна икона – Тринити, Светата троица. Това е мъжки пръстен от три преплетени ринга – жълто злато, червено злато и платина. Идеята на Кокто е да се олицетвори триединството между преданост, дружба и любов. Друго огромно постижение при управлението на Луи-Жозеф, е фантастичната „Пантера“, тя се появява за първи път през 1914, а после се развива като стилизирана форма в няколко изделия.
Сам Луи вписва образа на голяма котка в по-ранните си проекти, но котката наистина има дълга опашка. Казва се Жана Тусен, жена с минало, но и с невероятен усет за бижутерия, която той прави шеф на творческия отдел. Двамата се залюбват, но заради произхода и ранните подвизи на Жана, самата тя наричана Пантерата, семейният съвет не допуска да се оженят. В професионално отношение обаче няма проблеми – след смъртта на Луи-Жозеф през 1942, Жана Тусен управлява парижкия клон и цялата творческа дейност на Картие.
В десетилетията след войната и до наши дни фирмата минава през различни етапи в своето развитие и дори вече не е собственост на фамилията, но здравата основа - смесицата от трудолюбие и талант, които раждат красота, не е загубена. Вероятно затова Картие продължава да бъде един от световните символи не само на лукса и богатството, но и на съвършенството.
Поканихме Красимир Лозанов в качеството му на литературен гид, който да ни въведе в най- актуалните събития от литературния свят и да представи заглавията на книгите, на които можем да спрем вниманието си. Лозанов твърди на базата на опита си в едно от най- големите български издателства че по някакъв странен парадокс успехите на авторите в..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 02.11.2024г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Тенеси Уилямс. Пиеси. 264 стр., тв. к. ок. 6А, Лист, 2024. Шерщин Екман. Вълчи бяг. 276 стр., ок. 5А, Знаци, 2024. Мануел де Педроло. Последен ход. 196 стл., ок. 4А, Ерго, 2024. Стив Бери...
В галерия „Ромфея“ художничката Лили Кючукова открива изложба - живопис и рисунки. Експозицията е озаглавена „Експресии“. Авторката е завършила факултета по изобразително изкуство в университета „Св.св. Кирил и Методий“ във Велико Търново. Има над 30 самостоятелни изложби в България и в чужбина. Творби на Лили Кючукова са собственост на..
„Сънища и реалност – магии и стихии“ е заглавието на дебютната изложба живопис на художничката Мария Дипчикова в изложбеното пространство на Регионалния природонаучен музей Пловдив, зала „Лотос“. Експозицията съдържа картини, рисувани с акрилни и акварелни бои. Посланието на авторката е да обичаме и съхраняваме заобикалящата ни природа,..
Арт-киното на Пловдив LUCKY Дом на киното отбелязва 10 години от своето създаване с 10 специални прожекции на 10 от култовите филми, останали в паметта на зрителите. Прожекциите ще бъдат в 10 поредни дни. Организаторите са подбрали заглавия на знакови режисьори, драматични фестивални заглавия и любими комедии, излъчвани от 2014-та..