Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рестартирай Европа: Ковид-19 и програма "Образование"

Цифровата трансформация в образованието, цел на новата програма „Образование“ на ЕС

България ще получи близо 787 млн. евро от ЕС по програма „Образование“ 2021-2027.Проектът на програмата е публикуван за обществено обсъждане до 9 август. Със средства от Европейския социален фонд+ (ЕСФ+) ще се насърчава равният достъп на всички деца и ученици до качествено и приобщаващо образование, с акцент върху уязвимите групи. 

Евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Асим Адемов разказва как ЕС ще подкрепи сектора на цифровото образование: „Това е изключително важен въпрос, защото пандемията разкри много възможности, но и редица пролуки видяхме в дигиталното образование в Европа. Например, много домакинства с ниски доходи, нямат достъп до компютри, на които да учат децата. По данни на ЕК повече от 1 на всеки 5 млади хора в ЕС не успява да постигне основно ниво на цифрови умения. Според плана за дейстие в областта на цифровото образование, ЕК ще започне стратегически диалог с държавите членки по въпросите за въвеждане на цифровото образование, което е изключително важно. Фокусът е насочен към разбиране как обучението от разстояние, онлайн и смесеното обучение да станат ефективни, приобщаващи и ангажиращи до края на 2021 г. Ще се подкрепи свързаността в училищата чрез възможностите за финансиране за достъп до интернет, закупуване на цифрово оборудване, приложения и платформи за електронно обучение. Те са необходими за тази много належаща цифрова транспорфмация. Като за целта ще е необходимо да се развият основни цифрови умения и компетентности в учениците от най-ранна възраст, може би още от детската градина, за да са компютърно грамотни, и да разбират технологиите, и най важонто, което акцентирам, да разпознават дезинформацията, това е сериозен проблем. Както и нещо, на което много държим в ЕП, да има гаранции за равнопоставеност между жени и мъже в обучението и работа в тази област. ЕСФ и неговите параметрите му са ободрени на 8 юни, той ще е с общ бюджет 88 милиарда евро, за периода 2021 до 2027 година, като притоводействие на социално - икономическите ефекти от пандемията, които не са никак малки.“

Кризата с Ковид-19 показа, че е много важно образованието да става все по-хибридно. Проф. д-р Галин Цоков ръководител на катедра "Педагогика и управление на образованието" в ПУ "Паисий Хилендарски" казва: „Това е едно много сериозно предизвикателство пред всички системи, не само пред българската. Едно кризисно образование, което е единственото възможно в условия на пандемия. Българската образователна система успя да се справи на едно много добро ниво, ако сравним с други образователни системи, вкл. и в по-малките училища, особено при второто затваряне, голяма част от тях успяха да учат присъствено. Училището в бъдеще ще бъде все по-хибридно училище, с основни елементи, свързани с дистанционното обучение, обучението в електронна среда, те ще останат и ще се развитат в образователните системи.“

Близо 210 млн. евро от средствата по ЕСФ+ ще бъдат насочени за въвеждане на дуалното образование. Бойка Борисова, директор на Професионалната гимназия по транспорт и строителни технологии разказва: „Дуалната система на образование, и първият випуск за подкрепа на тази форма вече завърши 10 клас, имахме цяла година обучение, което се провеждаше в нашите работилници. Последно учениците започнаха работа в новия серзвиз, който е построен със средства изцяло по този проект. От следващата учебна година вече учениците ще започнат работа в реална работна среда, имама фирма партньор, с която ще се осъществи обучението. Работим наистина, много възможности има, и смятам, че това е правилният път, за да може едно училище да реализира добър прием, както и да изкара на пазара на труда, работници, които са компетентни и можещи.“

Програма „Образование“ 2021-2027 г. ще се съфинансира от ЕСФ+ и от държавния бюджет на Република България. По нея ще се подобри и връзката с пазара на труда, чрез развитие на професионалното обучение.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Родителите трябва да партнират на училищните власти

Мерки за подобряване на  дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия.  "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..

публикувано на 10.01.25 в 17:13

Няма причина токът да се спонсорира от държавата

Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..

публикувано на 10.01.25 в 16:10
Велислав Величков

Прокуратурата работи силно избирателно при Сарафов

За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение.  Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..

публикувано на 10.01.25 в 14:40

Компенсациите за тока са важни, но бизнесът очаква дългосрочна подкрепа

Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни  са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..

обновено на 10.01.25 в 14:20

Драмата на българските театри на сцената на финансовия дефицит

С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..

публикувано на 10.01.25 в 10:54