Няма област от обществения живот, която Ковид 19 да не засегна. Ситуацията продължава да е напрегната не само за транспортния сектор, който страда заради ограничителните мерки и карантините, а и за много пътници.
Проблеми, свързани с анулирането на полети
Един от най-често срещаните проблеми е свързан с анулирането на полети, посочва директорът на Европейския потребителски център у нас Соня Спасова: "Продължаваме да получаваме жалби за отменени полети от март, април, май 2020 година и за които парите за билетите още не са възстановени на хората".
Само за анулирани полети вследствие на коронавируса от миналия март до този юни в 30-те пункта на Европейската мрежа от потребителски центрове са получени над 6 хиляди жалби: "При насса около една четвърт от всички получени жалби през последните месеци. В рамките на цялата мрежа над 75% от всички случаи за отменени полети, които са разгледани и затворени, са приключили успешно, което означава, че хората са получили парични обезщетения или ваучери, ако това е било тяхното желание" - посочва Спасова.
Какво да направим, ако сме пострадали като потребители?
Как обаче да приложим на практика това право, ако сме пострадали? Отговорът е на Ива Боцева, която е съветник в Европейския потребителски център в България още от създаването му през 2008-ма: „Освен да предоставяме информация за правата на гражданите, можем да съдействаме при различен проблеми на физически лица срещу ридически. Приемаме всички документи по случая, преценяваме доколо самият потребител има право и какви са неговите права и започваме да работим по случая.“
Да се потърси Европейския потребителски център няма давност, но сигнал е добре да се подаде навреме. Полезно е да се знае още, че ако един потребител иска да подаде съдебен иск, това може да стане до 3 години от датата на събитието. А парично обезщетение за закъснял полет може да се поиска само ако то е над 3 часа.
Конкретният случай
Наскоро Европейският потребителски център помага в подобен казус на майка с 4 годишно дете.Нейният полет от София до Милано юни тази година. Преди да се качи на самолета се съобщава, че полетът ще закъснее почти 6 часа. След разглеждане на случая от Европейския потребителски център майката получава обезщетение от самолетната компания, от 250 евро за всеки пътник, тоест общо 500 евро.
Заради коронавируса, връзката с Европейския потребителски център у нас може да се осъществи дистанционно - чрез техния уебсайт, по телефона или чрез електронна поща, които ще откриете там. Центърът е активен и в социалните мрежи. А Соня Спасова и Ива Боцева коментират в условията на продължаваща ковид-ситуация кое може да рестартира пътуването в Европа.
Кое може да рестартира пътуването в Европа?
“Наблюдаваме, че има хора, които пътуват, използвайки опцията, която беше въведена от ЕК, цифровият сертификат. Има и една платформа Re-open EU, която дава актуална информация за пътуването във всяка страна. И можем да кажем, че може би е добре всички да се грижат и съответно да мислят за всеки един в ЕС и съответно обратно – всеки да мисли за всички. Нещо,което стои в основата на целия ЕС – да бъдем, едини и да си помагаме“ - казва Соня Спасова.
Ива Боцева допълва: “Все повече граждани се интересуват доброволно преди настъпване на събитие. Това е основно и наша цел и кауза. И мобже би това е един добър рестарт – във всяка една ситуация превантиваната мярка с информация какво може да се случи в последствие те да избегнат такива проблеми. Ако недай си боже се случат, те да знаят към кого да се обърнат, за да може по-бързо да се реши този проблем.”
Помощ при проблеми, но и предварителна информация чрез Европейския потребителски център напълно безплатно и на родния ни език можем да получим за правата ни в още много сектори. Сред тях - при пазаруване и почивка.
Репортаж по темата може да чуете в звуковия файл.
Въпреки грозните сцени от протеста на „Възраждане“ в събота нормалността в страната ни се завръща. Това коментира политическият анализатор и журналист Иван Тропанкев. Аргументира се с това, че имаме работещо правителство с опозиция, на прага сме на приемането на бюджет 2025, както и на влизането ни в еврозоната. „Докладът за членството..
Община Пловдив ще защитава обществения интерес при финализиране на електронната система в градския транспорт. Това заяви в интервю за предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив Ерол Садъков, заместник-кмет на Пловдив с ресор транспорт. Той обясни, че в момента се водят преговори с фирма „Тикси“ за сумата, която трябва да се даде допълнително за..
Смешна е историята дали е вярно, че България е изпълнила критериите и може да влезе в евозоната от 01.01.2026 г., защото става въпрос кога точно се закръгля при изчисляването на критерия. Това заяви в предаването "Точно днес" макроикономистът Георги Ганев . "Когато се опитваш да вкараш аналогова действителност в дигитални цифрови критерии, понякога..
Надзорният съвет на Здравната каса одобри проектобюджета, който е в размер на над 9 милиарда и 400 милиона лева.650 милиона лева са предвидени в бюджета на НЗОК за първична извънболнична медицинска помощ за тази година, а за болнична – 4 милиарда лева. Какво означава това за пациентите и има ли шанс те да получат по-добра извънболнична..
Възможността да се постигне мир в Украйна е като разликата между климат и синоптична прогноза. "Синоптиката много точно ще ни каже какво се случва и какво се очаква за утре, докато климатът казва: "през зимата би трябвало да има сняг". И тук нещата, които се говорят в момента са някакви синоптични събития, които бързо се променят в зависимост..