Има ли движение в положителна посока след направената още преди 4 години констатация в доклад на Световната банка - въпрос към Минчо Бенов, директор на Хабитат България.
Доколко проблемът се прехвърля от теорията към практиката на решаването му?
Минчо Бенов: Категорично не. Стратегията все още е в проектен вид, движение няма, не очаквам скоро и да се стигне до прилагане. Има предложение, за необитаемо жилище облагането да е повисоко и обратното.
Това би повлияло на раздвижването. Налице са отдавнашни препоръки за жилищния сектор у нас от институции като Световната банка например. Трябва да се разработи модел на поощрения и санкции, така че собствениците на необитаеми жилища да са мотивирани да ги предложат на пазара. Общините също биха могли да се намесят със субсидиране на наема за наемателя, и да гарантира добри условия и за двете страни,примерно.
При обсъждането на Проекта за жилищна стратегия имаше подобни нагласи, например облагане с прогресираща скала, когато един собственик има повече необитаеми жилища. Очевидно непопулярна мярка, която така си остана на хартия, коментира Минчо Бонев.
Според него, в този сегмент отново се очаква решаващата роля на държавата, която да създаде подходящ регламент. Това е така, защото капиталовите дружества съществуват за да формират печалба, от тях не може да се очакват социални мероприятия. В редица страни на развита Европа има подобни положителни примери, когато с подходяща държавна регулация създават жилища за тези, които не могат да си позволят покупката им.
Би могло, на места - в големите градове общините да създадат подходящи схеми за осигуряване на социални жилища. Трябва да се осъзнае, че ситуацията в жилищната системва на България в момента е остаряла. Свикнали сме с мантрата, че у нас всички си имат дом, но тя е погрешна. Всъщност реалността е, че имаме тежък дисбаланс в тази сфера – пустеещи имоти от една страна и голям брой население без жилище от друга.
Съществува недоверие от „двете страни на медала“, затова трябва да се намери формулата за гарантиране сигурността и на двете страни, смята директорът на "Хабитат България".
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..