Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Цените на горивата у нас са монополно завишени

Светозар Гледачев
Снимка: https://arhiv.marica.bg

Промишлеността у нас работи на пълни обороти, темповете на износ са по-високи спрямо миналите години, т.е. икономиката на България се развива много добре. Голямата спирачка на икономиката обаче, е цената на горивата и на електрическата енергия. Тези цени са политически и монополно завишени“.

Това коментира финансовият анализатор Светлозар Гледачев в предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив.

Той обясни, че само през изминалата година цената на газа у нас се е вдигнала 10 пъти. Неколкократен е и ръстът на електроенергията и свързаните с нея неща.

Инфлацията тормози най-много гражданите. Тормози и фирмите, но те имат лостове за справяне. В инфлацията до април най-голям ръст има цената на горивата – около 13% на бензина и дизела, и на газа. Всички други цени са се качили с много по-малко, т.е. от тук ефектът от инфлацията -  идва от цената на петрола, на горивата, на енергията, на електричеството", допълни анализаторът.

Според него за да се повлияе върху цената трябва политическа воля, но такава няма.

" Защо в момента хората не знаят официалната цена- точно към днес, на дизела е 3,23. В Северна Македония, която се снабдява с гориво през България с цистерни, е с 0,50 ст. по-надолу. В Турция също. Това са официалните данни, навсякъде могат  дая се намерят цените. В Малта е почти 0,90 ст. – с лев по-евтино, а там знаете, че се кара с кораби. Хората да си направят проста сметка – цената на бренда – това е мерната единица за сравняване цената на петрола – днес е 104 долара за барел, беше 110, 111, но това са максималните. Същевременно на бензионостанциите за последната седмица цената се вдигна с 0,15 стотинки, т.е. няма никакви индикации, че цената ще става 200 – 300 долара за барел, но цената се вдига. Защо? Т.е. ако вземем цената на софт бренд - 110, най-високата цена в момента, която е била последния месец, ако вземем тази цена значи горивата трябваше да бъдат на цена някъде около 2,50 лв., защото преди Нова година бяха такива. Ако вземем  реалната цена, на която се купува руския нефт, с който работи Невтохим Бургас, който е между 65 максимум 70 долара, тогава цената трябва да е под два лева. Този лев- лев и нещо къде отива? Превозвачите стачкуват, защото им е скъпо, но те стачкуват на грешното място. Трябва да статкуват при производителя, който максимално  решава цените", обясни Гледачев.

Той посочи, че акциза на дизела в България е най-ниският в ЕС, както и  ДДС -ото е едно от най-ниските – 20%, на много места има по 23, 24,25 %.

По думите му от тези акцизи и ДДС се пълни държавния бюджет и се дава на пенсионерите и всички социални групи – здравеоопазване, армия, всичко – непроизводителните сфери. 

" Ако те се намалят, фактически става преразпределение, а монополистите ще печелят и то ще печелят монополно, т.е. няма политическа воля това нещо да се промени. Защо? Защото има редица партии, които демонстрират, че са проруски настроени и те не разрешават проблема. Те искат монополни печалби за производителя", посочи Гледачев. 

Той даде пример с  Италия, където  временно влезнаха  в управлението на руската рафинерия, а в Германия променят закона в момента за влизане в енергийни сектори.

Според анализатора, ако има политическа воля и тук може да се реши проблемът.

"Ако цените на горивата паднат ще има страхотен стокооборот на покупки от съседните държави, защото Гърция и Румъния са с високи цени, т.е. ние ще спечелим, държавният бюджет ще се пълни, ще има пари за пенсии и за здравеопазване и за всичко. Проблемът е, че в момента се пълнят – частни, олигархични и политически дълбоки джобове. В момента трябва правителството да се уплаши, защото правителство без приходи в държавния бюджет ще са му вързани ръцете  и трудно ще решава големите социални проблеми. То трябва да раздава пари, за да не пада от власт. То ще се опита да направи „ и вълка сит, и агнето цяло“, т.е. да не накърнява интересите на Лукойл Нефтохим и да ореже държавния бюджет, от това ще страдаме ние. Това ще е половинчата реформа, която няма да доведе до ръст, напротив обратното", каза Гледачев

Цялото интервю може да чуете в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Виновните за ужаса в Кочани трябва да понесат отговорност

За трагедията в Кочани в програма "Ден след ден" говорим и с д-р Мария Ивановска, родена в македонския град Куманово, която е главен асистент по имунология в Медицинския университет в Пловдив.  Според нея случилото се е част от една корупционна система и сме виждали сходни събития. За съжаление това събитие разтърси цялата Северна Макадения и..

публикувано на 18.03.25 в 16:50

Потребители и производители ще спечелят от проекта за храните

Проектозаконът за агрохранителната верига е едно добро начало. Той ще доведе до намаляване на цените и до запазване на българското производство, коментира пред Радио Пловдив Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите. Първите, които ще усетят ефекта ще бъдат производителите на сурово  мляко, върху които натискът е..

публикувано на 18.03.25 в 16:06

До края на годината пробивът под Централна гара ще е готов

"Пробивът под жп гарата напредва с обнадеждаваща скорост. Остават 150 метра, които са под кръговото кръстовище. Изпълнителите от ДЗЗД „Проект Пловдив“ са си поставили срок за пускането му в експлоатация до края на годината и се надявам, че ще успеят да влязат в него. Поздравявам ги за отговорното изпълнение на проекта." Това написа в..

публикувано на 18.03.25 в 14:45

Повече зрелостници вече избират ДЗИ по математика

Тази година общо 261 зрелостници ще се явят на ДЗИ по математика , от тях 78 ще решават задачите на 23 май, когато е втората задължителна матура, а 183 на матурата по желание в края на месец май. Това съобщи Иванка Киркова, началник на Регионалното управление на образованието в Пловдив. Тя припомни, че през миналата година 76 бяха тези, които се..

публикувано на 18.03.25 в 13:49

На Балканите се освестяваме и поумняваме едва след трагедии

Тезата е на бившия посланик на България в Скопие Алексанър Йорданов, който коментира трагедията в град Кочани и последвалия гняв на хората там.  От много години ЕП в докладите си за напредъка на Северна Македония корупцията се посочва като проблем и причина за други негативни процеси, посочи той. Това е трагедия за тази страна и това доведе и до..

публикувано на 18.03.25 в 12:14