„Промишлеността у нас работи на пълни обороти, темповете на износ са по-високи спрямо миналите години, т.е. икономиката на България се развива много добре. Голямата спирачка на икономиката обаче, е цената на горивата и на електрическата енергия. Тези цени са политически и монополно завишени“.
Това коментира финансовият анализатор Светлозар Гледачев в предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив.
Той обясни, че само през изминалата година цената на газа у нас се е вдигнала 10 пъти. Неколкократен е и ръстът на електроенергията и свързаните с нея неща.
„Инфлацията тормози най-много гражданите. Тормози и фирмите, но те имат лостове за справяне. В инфлацията до април най-голям ръст има цената на горивата – около 13% на бензина и дизела, и на газа. Всички други цени са се качили с много по-малко, т.е. от тук ефектът от инфлацията - идва от цената на петрола, на горивата, на енергията, на електричеството", допълни анализаторът.
Според него за да се повлияе върху цената трябва политическа воля, но такава няма.
" Защо в момента хората не знаят официалната цена- точно към днес, на дизела е 3,23. В Северна Македония, която се снабдява с гориво през България с цистерни, е с 0,50 ст. по-надолу. В Турция също. Това са официалните данни, навсякъде могат дая се намерят цените. В Малта е почти 0,90 ст. – с лев по-евтино, а там знаете, че се кара с кораби. Хората да си направят проста сметка – цената на бренда – това е мерната единица за сравняване цената на петрола – днес е 104 долара за барел, беше 110, 111, но това са максималните. Същевременно на бензионостанциите за последната седмица цената се вдигна с 0,15 стотинки, т.е. няма никакви индикации, че цената ще става 200 – 300 долара за барел, но цената се вдига. Защо? Т.е. ако вземем цената на софт бренд - 110, най-високата цена в момента, която е била последния месец, ако вземем тази цена значи горивата трябваше да бъдат на цена някъде около 2,50 лв., защото преди Нова година бяха такива. Ако вземем реалната цена, на която се купува руския нефт, с който работи Невтохим Бургас, който е между 65 максимум 70 долара, тогава цената трябва да е под два лева. Този лев- лев и нещо къде отива? Превозвачите стачкуват, защото им е скъпо, но те стачкуват на грешното място. Трябва да статкуват при производителя, който максимално решава цените", обясни Гледачев.
Той посочи, че акциза на дизела в България е най-ниският в ЕС, както и ДДС -ото е едно от най-ниските – 20%, на много места има по 23, 24,25 %.
По думите му от тези акцизи и ДДС се пълни държавния бюджет и се дава на пенсионерите и всички социални групи – здравеоопазване, армия, всичко – непроизводителните сфери.
" Ако те се намалят, фактически става преразпределение, а монополистите ще печелят и то ще печелят монополно, т.е. няма политическа воля това нещо да се промени. Защо? Защото има редица партии, които демонстрират, че са проруски настроени и те не разрешават проблема. Те искат монополни печалби за производителя", посочи Гледачев.
Той даде пример с Италия, където временно влезнаха в управлението на руската рафинерия, а в Германия променят закона в момента за влизане в енергийни сектори.
Според анализатора, ако има политическа воля и тук може да се реши проблемът.
"Ако цените на горивата паднат ще има страхотен стокооборот на покупки от съседните държави, защото Гърция и Румъния са с високи цени, т.е. ние ще спечелим, държавният бюджет ще се пълни, ще има пари за пенсии и за здравеопазване и за всичко. Проблемът е, че в момента се пълнят – частни, олигархични и политически дълбоки джобове. В момента трябва правителството да се уплаши, защото правителство без приходи в държавния бюджет ще са му вързани ръцете и трудно ще решава големите социални проблеми. То трябва да раздава пари, за да не пада от власт. То ще се опита да направи „ и вълка сит, и агнето цяло“, т.е. да не накърнява интересите на Лукойл Нефтохим и да ореже държавния бюджет, от това ще страдаме ние. Това ще е половинчата реформа, която няма да доведе до ръст, напротив обратното", каза Гледачев
Цялото интервю може да чуете в прикачения звуков файл.
Най-вероятно бюджетът ще бъде гласуван, тъй като той винаги може да се актуализира. Това заяви в програма "Точно днес" на Радио Пловдив политологът доц. Иван Начев. Той посочи, че така от една страна ще се удовлетворят исканията на подкрепящите това правителство, а от друга във времето ще се потърси начин да се удовлетворят другите искания на..
Днес малкото македонско градче Кочани казва последно сбогом на децата и младежите, които загинаха при пожара в дискотеката „Пулс“ на 16 март. 59 младежи, повечето от тях на възраст между 14 и 25 години починаха при най-голямата трагедия в града. По-голямата част от починалите са родом от Кочани, а другите от Чешиново-Облешево, Щип, Пробищип и Скопие...
Служители от публичния и социалния сектор излизат на протест пред Народното събрание и настояват за 10% ръст на възнаграгражденията и достойни доходи. Това се случва в седмицата, в която депутатите обсъждат на второ четене законопроекта за държавния бюджет на България. Служители от обществения сектор, сред които и държавните медии – БНР, БНТ и..
Като зов за помощ определи психиатърът д-р Веселин Герев протестите на неговите колеги в страната. "Колегите работят в много неприятни условия. От една страна средата и пациентите са много рискови и това прави риска на работното място за целия обслужващ персонал много висок. В клиниките се приемат много агресивни пациенти заради техните психични..
Пловдив винаги е бил на първите три места от областите с най-много катастрофи и най-много жертви у нас – заяви в интервю за Радио Пловдив председателят на Българската асоциация на пострадали при катастрофи Владимир Тодоров . Според него за това има обусловени причини, като тази, че Пловдив е вторият град по жители в страната,..