За да бъдат едни мерки полезни, трябва да отговарят на 3 условия - да са адекватни, навременни и да създават предвидимост в бизнес средата. За съжаление в предложения от правителството пакет не можем да кажем, че нито едно от тях е изпълнено. Това каза в предаването "Точно днес" на Радио Пловдив социологът Кънчо Стойчев, който е и председател на УС на сдружението "Произведено в България".
Пакетът антиинфлационни мерки на правителството
"Ако мерките са антиинфлационни, те трябва да бъдат насочени в една посока, т.е. към енергоносителите, които основно вдигат инфлацията. Виждаме, че мерките са пръснати в различни посоки", посочи той.
Според Стойчев мерките са много закъснели, защото е трябвало да се приемат още преди 3-4 месеца. "На всички беше ясно, че цените на тока и горивата няма да падат. Компенсациите за бизнеса за месец май бяха определени в средата на май. Как производителят да произвежда, като не знае предварително себестойността на продукцията си?", коментира социологът.
Той призова за принципни решения, тъй като кризата ще продължи дълго. "Например - компенсира се 70 или 80 % от скока на електроенергията. Същото е и за горивата. По този начин производителят може да планира напред няколко месеца, иначе не може да произвежда", каза Кънчо Стойчев.
Той подчерта, че има и положителни неща, но като цяло пакетът мерки е неадекватен.
Цената на хляба
Цената на хляба няма да поевтинее, това е популизъм, заяви още Стойчев. "Това е много сериозна помощ за бранша, но не е подкрепа за населението. Тази игра вече я играхме с по-ниското ДДС за виното и бирата, чиято цена не падна".
"Казват, цената на хляба ще се намали за всички. Аз нямам нужда да ми поевтинява хлябът, не ми е скъп и не го ям толкова много. Защо ще ми го намаляват? Ако аз ям хляб от 5 лв, ще ми поевтинее с цял 1 лв, а на хората, които ядат евтин, само с 20 стотинки. По същия начин е с бензина", даде пример социологът.
Да се подпомага българското производство
На първо място трябва да се подпомага българското производство и услуги, които произвеждат Брутния вътрешен продукт, който после се преразпределя. Ако производството умре и се концентрираме само върху гражданите, няма да има какво да се разпределя. Трябва да се различават функциите на държавата, а в тези мерки не виждам таргетиране, подчерта Кънчо Стойчев.
Най-важното е да се подпомогне бизнесът, и то не парче, бе категоричен той.
Цялото интервю на Паолина Комсалова с Кънчо Стойчев е в прикачения файл.
Община Раковски кандидаства тази година за държавно финансиране с проекти за над 10 милиона лева. Това заяви в интервю за Радио Пловдив Павел Гуджеров, кмет на Раковски. „Не пропускаме да кандидатстваме по нито една програма, затова Община Раковски се развива толкова добре. Предстои да кандидастваме по Програмата за развитието на селските..
В навечерието на Световния ден за борба с рака, който се отбелязва на 4 февруари, КОЦ-Пловдив отбелязва ръст на преминалите пациенти през лечебното заведение през миналата година. „Броят им се е увеличил с около 700. Има и още една негативна тенденция, която забелязваме през последните години – увеличение на пациентите с онкологични..
Изборни правила на поправителен изпит. Какви трябва да са промените за да се избегнат съмненията за чесността на вота? Според председателя на Управителния съвет на Института за развитие на публичната среда Диана Ефтимова за последните десет години, откакто през 2014 година бе приет сегашният Изборен кодекс, в него са направени почти 80 предложения..
Иновативният за страната проект за дигитална SOS гривна за жителите на община Марица продължава да действа и през 2025 година, но с намалени параметри. Той ще се финансира от Министерството на труда и социалната политика. За изминалите две години гривни са ползвали 184 души, сега ще са само 67, защото бюджетът е орязан. Целта на кмета..
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..