Четири часа продължи общественото обсъждане на проекта за пробив под Водната палата. След края на дебатите заместник-кметът Пламен Райчев заяви, че протоколът от общественото обсъждане с предложенията как да се облекчи трафикът на кръговото до Водната палата ще бъде внесен в Общинския съвет. Решението дали да има кръстовище на две нива ще бъде политическо, заяви Райчев.
Очаква се внасянето на проекта и протокола от обсъждането да стане през януари. Ако съветниците отхвърлят пробива и решат средствата за него да бъдат инвестирани в други проекти, процедурата трябва да започне отначало, обясни заместник-кметът Величко Родопски. 10-те милиона лева за пробива са заем от Фонда на фондовете, а 9 месеца преди края на мандата си местната власт няма право да тегли заеми.
Дискусията откри кметът Здравко Димитров, който подчерта, че срещата е важна, а когато има отрицание, нищо не постигаме. „Има вероятност да загубим парите, изтеглени от Фонда на фондовете за пробива. София си решиха част от проблемите точно с изграждането на кръстовища на 2 нива“, каза кметът.
Инж. Маньо Манев, представител на проектантите, посочи, че са изготвили модерен проект, който е сигурен и по него се възпрепятстват всякакви деформации, които да застрашат проекта. Разработени са 4 варианта на кръстовището, включително с кръгово и тунел под него или с Т-кръстовище, каза инж. Манев.
Диана Русинова от Европейски център за транспортни политики представи проучване, разработено през последните 3 седмици на трафика в района в часовете пик. „Данните сочат, че районът е много натоварен, влизат около 3500 автомобили, което е предпоставка за задръствания и ПТП. Пловдив спешно трябва да вземе мерки и да намери решение“, добави тя.
Пръв от гражданите се изказа Ивайло Спасов, който каза, че никъде досега не е видял анализ на шума. „В района има много шум, особено нощем. Този проект не само води до по-голям шум за живеещите наблизо, а и застрашава учениците в Хуманитарната гимназия, която се намира в непосредствена близост. Този проект не трябва да се реализира“, подчерта Спасов.
Антон Вълков, който се представи като консултант по различни проекти, обясни, че са допуснати редица грешки – обществото не е информирано максимално рано, а информацията не е поднесена в подходящ вид за заинтересованите страни. „Включването на гражданите не е само на 4 години“, допълни той.
Емилия Манолова гневно припомни, че вече са изсечени десетки дървета, в района има огромен трафик с високи скорости, а велоалеята е унищожена. "Какво се случва с градинката, в която играеха децата? Замислете се да оправите градския транспорт, за да се ползва от повече хора. Това е безумен проект, който да се спре веднага и да се оправят щетите", призова гражданката, като влезе в пряк словесен сблъсък с кмета. "Вие сте там да обслужвате нашите интереси, г-н кмете", заяви Манолова.
Оправете градския транспорт, така че да е привлекателен за гражданите, довършете бул. "Северен", да има повече велоалеи и пешеходни зони, призоваха присъстващите на общественото обсъждане.
По повод изразените в зала опасения за геоложкото състояние на почвите в района, проектантът инж. Манев подчерта, че в техническо отношение проектът е елементарен. "Относно шума - замислете се, че под земята шумът е много по-малък. Подпочвените води се намират на 5,5 метра, а пробивът е на по-малко от 4,5 м", заяви той.
Независимият общински съветник Слави Георгиев припомни, че днешното обществено обсъждане е резултат от негово предложение в ОбС. "Днешното обсъждане е много закъсняло, трябваше още преди 16 месеца да се проведе. Парите са заем, г-н кмете. Ако не ги изтеглим, няма да ги дължим, затова не ги губим", обясни той.
Общинският съветник допълни, че според изследванията доста под 4000 автомобила минават през моста на Панаира, за разлика от твърденията на общината. "Ако приемем Вашето решение, ще похарчим 9 млн. лв и ще преместим задръстването със 100 метра. Трябва мащабно изследване защо е толкова натоварен бул. "Цар Борис Трети Обединител" и защо хората го предпочитат, вместо да минават по по-малко натоварените мостове на Герджика и Адата. В този смисъл пробивът не предлага решение!", заяви Слави Георгиев.
Д-р Веселка Христамян, общински съветник от "Демократична България", поиска от името на групата да спре пробивът под Водната палата и да се изготви цялостен анализ на трафика в града.
Арх. Топалова призова "3 пъти да мерим, 1 път да отрежем" и попита как ще развиваме Пловдив - като град на хората или град на автомобилите.
Адв. Тони Стойчева каза, че според нея като шофьор няма задръствания по бул. "Марица", а изчакване. "Какво ще се случи със скулптурите на Орфей и Евридика, които са от символите на града? Ще ги асфалтираме ли?", метафорично попита тя.
Председателят на Камарата на архитектите Чавдар Тенев отново посочи, че поръчката за пробива е дадена на инженеринг, което е порочна практика. "В учебниците по градоустройство са посочени начините, по които се изчислява най-добрия начин да се уреди трафикът. За град като Пловдив това е кръгово", обясни архитектът.
Без загинали по пътищата в Пловдив и областта е преминала изтеклата седмица от 4 до 9 февруари, отчетоха от сектор „Пътна полиция“ към областната дирекция на МВР. Все пак през това време са станали 42 катастрофи с четирима ранени, което също се отчита като положителен факт, посочи инспектор Стоян Войводов от това полицейско формирование. Също..
Днешната сутрин е най-студената от началото на зимата в Смолянско, съобщиха от Метеорологичната станция на връх Рожен. Минус 15 градуса е измерената температура в Чепеларе, а на върха температурата е паднала през нощта до минус 11 градуса. Всяка зима има мразовит период, който е между седмица и десет дни, коментира дежурният в метеорологичната станция..
Кметът на Пловдив Костадин Димитров заяви, че промяната на ПУП-а на кв. "Филипово", в който се предвижда изграждането на мегажилищен комплекс е по искане на инвеститора и администрацията не може да откаже внасянето му. Димитров обвърза изграждането му с проекта за довършването на булевард "Северен", който ще стигне до новия комплекс. В..
Групата на БСП в Общинския съвет на Пловдив ще внесе временен мораториум върху строителството в зони със смесена функционална разновидност и настоява за преразглеждане на Общия устройствен план, за да се ограни презастрояването. Поводът е искането на инвеститор за изграждане на мега жилищен район с високо строителство между булевардите "Победа" и..
Автопатрул от Пазарджик задържа психично болен млад мъж, заплашил живота на двама жители на пазарджишкото село Мало Конаре. Сигналът е подаден от дядото на 32-годишния мъж, който с два меча - тип самурайски, тръгнал агресивен по улиците на селото. При опит на полицаите да го спрат той не се подчинил и ги заплашил с мечовете. В крайна сметка..