Звезделина Станчева има висше балетно образование от факултета по “Балетна педагогика” към НМА “Проф. Панчо Владигеров” София, при академик, понастоящем, Калина Богоева. За нея, обаче, значимо място заемат срещите и практическите занимания с педагози и личности, с които съдбата я среща.
Танцовата си кариера започва като любител. Обича да танцува и въпреки музикалното си образование, предпочита да изразява музиката не с гласа, а с тялото си. След низ от обстоятелства и подаръци на съдбата, пътят ѝ я отвежда до вариететата, като танцьор. Започва от най-трудната част – дуетния танц.
Първият ѝ балетмайстор, Димитър Иванов, е хореограф в Музикалния театър във Велико Търново. Срещите ѝ с Маргарита Арнаудова, Хикмет Мехмедов (Хари Бежар, както го наричат в балетните среди) и тяхното професионално отношение към нея, оставят дълбоки следи.
Една от съдбовните ѝ срещи е тази с Желка Табакова – балетмайстор във Варненска опера, която става нейн много близък и скъп човек. По-късно, Желка Табакова преподава на Звезделина Станчева по режисура, във факултета “Балетна педагогика”. Понастоящем тя все още е преподавател там, вече, професор д-р.
Срещата ѝ с Ренато Греко – директор на най-голямата танцова школа в Рим, оставя дълбока следа в професионалния ѝ път. По негова покана заминава за Рим в неговата танцова школа, която по онова време подготвя кадри за “Фантастико”, към италианската телевизия Раи Уно. Там остава 40 дни, работейки с различни преподаватели от САЩ, Италия и Англия.
Още две имена белязват съдбата ѝ на танцьор и професионалист – Бенджамин Феликсдал и Марк Тейлър. С Бенджамин Феликсдал работи няколко години, в летните балетни академии във Варна. По време на тези академии тя работи и с други имена в областта на класическия танц – Тадеуш Матач – директор на Балетното училище в Дюселдорф, Германия; Елизабет Плател – прима балерина на парижката Гранд опера; Наталия Тарасова – по характерен танц, преподавател в Мариинския театър в Петербург.
Марк Тейлър с когото, макар и за кратко, работи в Музикалния театър в София в областта на модерните техники, поставя удивителната в нейния професионален път само с изречението: “Аз съм изследовател на танца.” Той е човекът, който ѝ помага да разбере, че танцът не е само движение, а дълбоко вътрешно преживяване на сетивата, което се постига с много добра техника.
В крайна сметка, тя определя себе си като изпълнител в областта на свободния изразен танц, като до ден днешен поддържа връзка с Бенджамин Феликсдал и Желка Табакова.
„Танцьорът се ражда, а професионалист се създава. Тъй като ние сме божествени същества всичко, което в този свят носим в себе си, то е свързано с природата. Затова казвам, че за да бъдеш танцьор това е привилегия на Бога. В смисъл такъв, че танцът е усещане. Танцът е преживяването и движението на душата, и това е извън изискванията на професионалното, сценично, проявление на един изпълнител. Затова казвам, че танцьорът се ражда, защото едно движение направено професионално и едно движение изразено и изживяно от един човек, който не е минал през професионална подготовка, двете движения биха стояли много различно. Въпросът е следният, кога и защо едно движение може да бъде по-красиво изразено от танцьор, който има чувство към движението или от танцьор, който е поставен професионално и прави това движение? И в това се състои, всъщност, разликата. От моите наблюдения във времето и моето вътрешно усещане като танцьор, защо аз в душата си останах танцьор? Благодаря на съдбата и на моите преподаватели, на срещите ми с тях, които направиха много аз да бъда професионалист, защото нямам хореографско балетно образование. Донякъде дори съм благодарна, че в една по-съзнателна възраст вече аз срещнах моите преподватели, които ме развиха и като личност, и като човек, и като професионалист, но в душата си и в себе си, благодарение на тяхната намеса, аз останах танцьор и до ден днешен“, разказва Звезделина Станчева.
С нея говорим за танца, като комплексно изкуство, за тялото, за енергийните центрове в тялото, за връзката между духа и тялото, за танцова психология и еволюцията на човека.
Звезделина Станчева е гост в неделния „Шейкър“.
Чуйте още, в прикачения файл.
Националната баскетболна лига обяви обновената програмата за новия сезон 2024/2025. Промяната се наложи след последователното отказване от участие на носителя на Купата на България "Черноморец" (Бургас) и тима на "Ямбол". Шампионатът ще стартира на 4 октомври (петък) в „Арена Шумен“, където от 18:30 часа домакините от "Шумен" ще посрещнат отбора на..
Никола Попов ще бъде главен съдия на дербито от 11-ия кръг на Първа лига между "Ботев" (Пловдив) и "Левски". Сблъсъкът на стадион „Христо Ботев“ е в събота, 5 октомври, от 20:00 часа. Помощници на Попов ще бъдат Мартин Венев и Димитър Димитров, а четвърти арбитър е Васил Минев. На ВАР-а ще са Валентин Железов с асистент Дениз Соколов, а съдийски..
Дербито между Левски и ЦСКА ще се играе на 19 октомври от 15:45 часа на националния стадион „Васил Левски“. СТК на БФС утвърди програмата за още четири кръга от Първа лига. Както е известно, Вечното дерби трябваше да се състои на 14-и септември, но на тази дата стадион "Васил Левски" бе ангажиран за концерта на Андреа Бочели. СТК реши да размени осми с..
"Ботев" (Пловдив) и "Крумовград" ще изиграят приятелски мач в предстоящата пауза за националните отбори в началото на следващия месец. Контролата между двата тима ще се състои на 12 октомври (събота) от 17:00 часа на футболен комплекс „Никола Щерев — Старика“ и ще бъде открита за привърженици. По-рано през сезона двата тима се срещнаха в шампионата,..
Шампионът "Лудогорец" постигна очаквана победа с 2:0 при гостуването си на "Ботев" (Враца) в мач от 10-ия кръг на Първа лига. Визитата на "орлите" бе съвсем символична, тъй като мачът се игра на техния стадион "Хювефарма Арена" в Разград. Срещата бе дебют за новия старши треньор на шампионите Игор Йовичевич. В 24-та минута изстрел на Руан Секо с..