Философът Дейвид Хюм вярва в Бог, но никой не му вярва, че вярва. Наричат го „великият неверник“, а френските философи очакват да издаде най-атеистичната книга на света. Той не го прави - и не само защото е закърмен в презвитерианството, а защото както вярата, така и невярата в Бог, противоречи на философията му.
В есетата за религията, Хюм не казва, че няма Бог, както мнозина тълкуват, но твърди, че неговото съществуване е въпрос, който не би трябвало да се поставя - няма отговор, който може да се потвърди чрез опита. По същата причина Хюм се противи на божественото сътворение. Дали в основата стои Разум, Принцип или Сляпа природа, не можем да знаем по емпиричен път.
Най-много се развихря Хюм обаче по отношение на чудесата – намира, че зад тях винаги стои нечии интерес и казва, че религия, която се опира на вярата в чудеса, не би трябвало да съществува. Веднъж Хюм се разхожда край Северното езеро и нагазва в калта, а тя се оказва така дълбока и лепкава, че не може да се измъкне. Виковете му за помощ са чути от възрастна религиозна дама, която добре го знае като местния атеист. Тя отказва да му помогне с думите: „Злополуката е справедлива присъда от Небето за твоето безбожие и изневяра.“ Опитът да обясни, че той всъщност вярва в Бог, не дава резултат и дамата го изнудва - ще му помогне, ако го чуе да произнася Господната молитва и Апостолския символ на вярата. А Хюм, който цял живот различава философските идеи от житейската практика, сваля шапка, вдига ръце и очи към небето и казва исканите молитви. След което е спасен от калта.
„Хюм е нашата политика, Хюм е нашата търговия, Хюм е нашата философия, Хюм е нашата религия“ – така през 19 век философът Джеймс Хътчисън описва мястото на Хюм в мисловния свят. Трябваше да добави, че той е и „нашата история“, защото именно като историк, заради 6-томната „История на Англия“ Хюм е най-известен в своето време. Иначе - да, той е важна фигура в полето на политиката - основоположник е на консерватизма с идеите за по-малко държава, повече частна собственост и конституционализъм.
Да, свързан е и с икономиката. Не просто е приятел с Адам Смит, а развива три нива на икономически анализ - икономическата психология, пазарните отношения, паричните потоци и ръста на цените. Всичко това, плюс религиозните му виждания, го правят важна фигура от епохата на Просветлението. Още по-добре се схваща значимостта му обаче в полето на чистата философия. Първата философска книга на Хюм – „Трактат за човешката природа“ излиза през 1739. Той е на 28, толкова си е блъскал с идеите си, че очаква силен обществен отзвук. Но книгата се продава слабо, а малкото отзиви са – „твърде абстрактно и неразбираемо“. Сам Хюм описва нещата така: „Трактатът беше мъртво роден, още когато слезе от печатарската преса.“ Истина е, че книгата е доста сложна, но не е неразбираема, още по-малко – нечетивна. Хюм е добър стилист и умее да се изразява ясно. Проблемът е в предмета. Трактатът всъщност е от три части. В първата е теорията му за познанието. Той извежда цялото човешко познание от опита, а идеите са вторичен продукт от усещанията, затова са и много по-слаби. Едно е да си удариш палеца с чук, друго – да мислиш как си удряш палеца с чук. Оттук Хюм стига до абсолютизиране на опита и превръщането му не само в първопричина, но и в критерий за нещата. Гносеологическите разсъждения на Дейвид Хюм обаче не са сами за себе си, на тях той се базира, за да развие по-важните според него философски въпроси, свързани с морала и нравствеността.
Дейвид Хюм е роден през 1711 година в Единбург и още на 11 е в университета. Там чете предимно древни автори, учи езици, но, казва, че професорите не могат да го научат на нищо, което го няма в книгите. На 15 парясва университета и прави строга програма за самообучение, която след три години го води до силна депресия. Докторът го информира, че е пипнал „болестта на учените“ и му дава точни предписания. „По негов съвет преминах курс с горчиви лекарства и хапчета против истерия. Пиех по една английска пинта вино Кларет всеки ден и ходех по 8 или 10 шотландски мили. Това продължи около 7 месеца“ – пише той. И за цял живот си изгражда здравословен режим, който редува четене и писане със забавления като вист и билярд, добра храна и добро пиене в добра компания, готвене и посрещане на гости. А някои деликатно казват, че също така „не отказва вниманието на дамите“. Така е не само във Франция, където изкарва няколко години.
През 1769 той се връща в Единбург за спокоен живот и често е в компания, „не винаги ученолюбива и литературна“. Привлекателен център на компанията е 20-годишната Нанси Орд. Тя е описвана като „една от най-приятните и завършени жени“, има изключително чувство за хумор и се мълви за уговорен, но нереализиран годеж. Така или иначе, Дейвид Хюм никога не се жени, освен за науката. След неуспеха с „Трактат за човешката природа“, той решава, че може би наистина книгата е неразбираема и практически я пренаписва в три отделни „изследвания“, като съкращава обема и опростява езика. Тези опити имат доста по-голям успех и постепенно на Хюм му излиза име на добър философ.
Но славата не винаги носи и пари. Хюм, чието семейство е благородно, но не особено богато, редовно е финансово притеснен, затова приема различни предложения – частен учител на богат пройдоха, секретар на Сейнт Клер, с който ходи на дипломатически мисии във Виена и Торино, обикаля Германия и Нидерландия. После го канят за библиотекар в университета на Единбург и там пише „История на Англия“, с която вече му носи отдавна очакваното състояние. Въпреки че след това смята да се занимава само с науките, Хюм не може да откаже предложението на маркиз Хертфорд и през 1763 заминава за Париж като секретар на посланика и получава страхотен прием, защото книгите му са по-известни във Франция, отколкото в Англия.
След 5-6 години той се връща в Единбург, купува къща и се радва на спокойствие през последните си години. Умира от рак през 1776, на 65. Не го боли много, до последно е в съзнание и казва, че всъщност е доволен от смъртта, защото ще избегне последните години на упадък и страдание.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:
Победителят от международния конкурс за цигулари Академия Музика Пловдив 2024 Михаил Гаврилов пристига от Виена. Той ще свири на концерта "Звездите на утрешния ден" от Международния фестивал на камерната музика - Пловдив 2025. На рояла ще бъде Ивана Говедарска-Ролдау . В програмата са произведения на Бах, Григ, Лютославски и Виенявски...
Сюреалистът Григор Велев разказва приказки с новата си изложба живопис, наречена "Любопитно ...". Представя 20 платна. Акцентът този път е върху животните и цветята, хората почти не присъстват. Художникът жонглира ловко с понятията, с формите и невероятното и странното придобиват в картините смайваща закономерност. Авторът и този път ще..
Кой не е чувал старата, поне петдесетгодишна пловдивска шега “Майна, цъкни вефа да чуем Кидика!”? В ефира на Радио Пловдив всички имаха тази възможност с помощта на най- разнообразни приемници, различни от ВЕФ. На 79 години емблемата на Пловдив - певецът Христо Кидиков още пее “Хей, живот здравей, здравей!”, още е пълен с вяра и готов да сподели..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 31.05. 2025г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Антология на френската поезия в з. тома. Т. 1 452 стр., 8А; т. 2, 448 стр., 8А, т. 3, 456 стр., 8А, ИСУ „Св. Климент Охридски“, 2025 Джани Родари. Разни приказки за игра. 178 стр., ок.5А, Пан, 2025...
В Пловдив от 18.30 часа в Lucky Дом на киното днес е премиерата на документалния филм „Какво би казала Нери?“. Прожекцията е точно три години след деня, в който символът на свободната и качествена журналистика Нери Терзиева ни напусна. Сценарият е на Екатерина Генова, а участницив лентата са журналисти, работили с Нери Терзиева в..