Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Наистина ли преди повече от 50 г. в Пловдив е създаден електромобил?

Пощенски електрически микробуси в ГДР, 1953 г.
Снимка: Бундесархив

Публикации в сайтове и в социалните мрежи твърдят, че първият български електрически автомобил е бил създаден през 60-те години на XX век. 

Според написаното в социалната мрежа, първият български електромобил "Пионер" е създаден през 1967 г. Електрическият двигател с мощност 6,3 киловата осигурява скорост до 55 км/ч, а общото тегло на автомобила е 850 кг.

През 1970 г. пловдивският завод на ДСО "Балканкар" започва работа по наследника на "Пионер" - "ЕлМо 70". Неговият електромотор вече е с мощност 9 киловата, работи при 80 волта и тежи 65 кг. “Истинската новост обаче е батерията”, твърдят публикациите и обясняват, че тя е с по-добри характеристики от разработваните по това време американски и японски батерии. "Нашата е и значително по-лека от японската”, пише автор на пост в социалната мрежа

Твърдение: България е произвела електромобил още през 1967 година

Много малко информация е съхранена до днес относно първия български електромобил. Във фирмата наследник на някогашното ДСО "Балканкар" – "Рекорд", няма данни за разработката. Пред Радио Пловдив директорът инж. Петър Петров заяви, че няма запазени документи за такава машина, а само слухове, които той не може да потвърди.

Ректорът на Техническия университет – филиал Пловдив - проф. Въльо Николов обясни, че и при тях не се пази такава информация:

"За съжаление нямаме такава информация. Разговарял съм с мои колеги, включително и такива, които се пенсионираха, и нямам информация за тази разработка. Вероятно е имало, но по това време - преди повече от 50 години, не е получила публичност. Имали сме лекотоварни платформи по гарите с електрозадвижване, произвеждали сме и електрокари. Това са предпоставки за вероятна реализация на електрически автомобил, но ние тук, в университета, нямаме такава информация“.

Макар и оскъдна информация по темата се оказа, че има Дончо Дончев, бивш военен инженер и сега председател на пловдивския автомобилен клуб "Ретро". По неговите думи през 70-те години на миналия век е започнала работата по първи български електрически автомобил, но проектът е бил изоставен. Причината - размерите на акумулатора. 

"Наистина през 70-те са започнали работа по първия български електромобил, но (са спрели) точно, защото не са успели да произведат акумулатори, които да не са толкова тежки, и автомобилът да се движи постоянно на дълги разстояния с толкова тежки акумулатори. Наистина се е правил в някогашното ДСО "Балканкар", но после са го изоставили. Те го правиха на базата на "Москвич", бяха го нарекли "Пионер", мисля. Идеята е изоставена заради принципа "нещата зависят или от пари, или от много пари", а тук очевидно става дума за много пари... Напълно възможно е информацията за първия български електромобил да е изгубена, както много неща, които не се произвеждат серийно или не получават признание и търговски интерес. Колкото до характеристиките на българската батерия, която е била по-добра от японската, аз нямам информация".

Заключение

Твърдението, че преди повече от половин век в Пловдив е произведен първият български електромобил, е ПОДВЕЖДАЩО. Във фирмата наследник на предприятието, за което се твърди, че е произвело автомобила, нямат запазени данни за такова производство. Според представител на бранша вероятно през 1967 г. се е стигнало до някакъв етап на разработка за подобен автомобил, която после е била изоставена.

------------------

Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).

Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Водородните автомобили са колите на бъдещето!

Електромобилите, които са задвижвани с водородни горивни клетки, също да се ползват от подкрепящите мерки на готвения Закон за електрическата мобилност – за това призовават от Българската Асоциация за водород, горивни клетки и съхранение на енергия. „ Към днешна дата в страната има 8-9 електромобила, които се захранват с горивни клетки, и тези..

публикувано на 30.09.25 в 17:05

Хисаря е на картата на европейските исторически термални градове

Хисаря става член на Европейската асоциация на историческите термални градове и това е първият български град, който се включва в организацията. Това съобщиха при съвместно изявление днес в София кметът на общината Ива Вълчева и министъра на туризма Мирослав Боршош.  Организацията е основана през 2009-та година в Брюксел, към момента има 50..

публикувано на 30.09.25 в 17:01

Правителството няма работещи мерки за ръста на цените

От 8 oктомври Kомисията за защита на потребителите и Н ационалната агенция за приходите ще могат да налагат  санкции на търговците, които не спазват разпоредбите на Закона  за въвеждане на еврото, каза днес премиерът   Росен Желязков и  добави, че санкциите ще бъдат включително и за  неоповестяване на цени на основни храни, както и за..

публикувано на 30.09.25 в 15:28

Ръстът на доходите дебалансира бюджета и пазара на труда

Ръстът на доходите в публичния сектор през последните години дебалансира бюджета и пазара на труда. За балансирането им е необходимо охлаждане на това увеличение, а от там ще укроти и инфлацията. Това коментира Петър Ганев от Института за пазарна икономика. Точно такава трябва да е и бюджетната политика на страната ни според него през 2026г.,..

публикувано на 30.09.25 в 09:58

Тони Стойчева: Коалицията с ДБ е без алтернатива

"Опитът ми и това, която видях в последните 2 години, показва, че е много трудно да продължиш без политическа подкрепа и да направиш  тези промени, които са необходими на обществото".  Това каза по Радио Пловдив Тони Стойчева, кмет на пловдивския район "Централен", която от вчера е член на Изпълнителния съвет на партия "Продължаваме промяната"...

публикувано на 29.09.25 в 16:28