"Последната оценка за съответствието на България с правото на Шенген е от 2022 г. и тя потвърждава, че ние сме изпълнили в цялост всички изисквания, за да бъдем приети в Шенгенското пространство. Въпреки това остава необяснимо защо Съветът не ни допуска все още, след като аргументите, с които България и Румъния не бяха допуснати, бяха меко казано спорни". Това заяви юристът Ангел Бузалов преди днешната дискусия в ЕП на внесената от българския Констервативен институт петиция за приемането на България в Шенген.
По думите му, наред с всички юридически аспекти по изпълнението на критериите за Шенген, са посочени и аргументи за икономически, социални и политически вреди, които държавата търпи от недопускането й до зоната. Те засягат вредите за българските професионални шофьори и значително по-лошите условия, в които те работят, загубите на транспортния бранш от 120 до 150 млн евро годишно, нанасянето на огромни щети върху пограничната инфраструктура на България от колоните чакащи камиони на граничните пунктове.
"Съвкупно европейските органи говорят за "зелена" политика, а подобни огромни задръствания от колони нанасят огромни щети с отделяните емисии въглероден диоксит. Нанася се щета на туризма и се възпрепятства дори създаването на общите туристически продукти между България, Румъния и Гърция".
Бузалов бе категоричен, че всичко това нанася и репутационни щети на страната ни.
Той подчерта, че България и Румъния са изпълнили всички предпоставки за допускане до Шенгенската зона още преди повече от 12 години, по оценка на ЕК. Дискриминирането на тези държави е абсолютно неоснователно, още повече, че само четири държави в ЕС са все още извън Шенген.
Бузалов нарече юридически необоснована тезата, че пречка за влизането на България в Шенген досега е било управлението чрез служебни кабинети и че тя е политическа.
"Спекулира се с аргументите на Австрия и Нидерландия, които единствени застанаха срещу решението за приемане. Холандия има чисто икономически аргументи, свързани с националните пристанища, за да не иска да бъдем допуснати, доколкото тук се осъществява една безпрепятствена връзка с пристанищата с излаз на Егейско море в Гърция. Надяваме се, както досега бе упражняван многократно натиск върху България за едно или друго решение да се присъедини към една или друга кауза на ЕС, вкл. и да отстъпи от позицията си по отношение на РСМ, така се надяваме, че с оглед на защитаване на ЕС пред гражданите му, ще бъде оказан натиск и за приемането на България и Румъния в Шенген.
В условията на война, която се води по външните граници на ЕС, за самия него е добре да има много по-голяма степен на интеграция и много по-голямо доверие към всички граждани, особено към тези, които живеят в близост до конфликта. Вярвам, че в много близко бъдеще ще успеем да се договорим за това".
Интервю - звуковия файл:
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..