"Последната оценка за съответствието на България с правото на Шенген е от 2022 г. и тя потвърждава, че ние сме изпълнили в цялост всички изисквания, за да бъдем приети в Шенгенското пространство. Въпреки това остава необяснимо защо Съветът не ни допуска все още, след като аргументите, с които България и Румъния не бяха допуснати, бяха меко казано спорни". Това заяви юристът Ангел Бузалов преди днешната дискусия в ЕП на внесената от българския Констервативен институт петиция за приемането на България в Шенген.
По думите му, наред с всички юридически аспекти по изпълнението на критериите за Шенген, са посочени и аргументи за икономически, социални и политически вреди, които държавата търпи от недопускането й до зоната. Те засягат вредите за българските професионални шофьори и значително по-лошите условия, в които те работят, загубите на транспортния бранш от 120 до 150 млн евро годишно, нанасянето на огромни щети върху пограничната инфраструктура на България от колоните чакащи камиони на граничните пунктове.
"Съвкупно европейските органи говорят за "зелена" политика, а подобни огромни задръствания от колони нанасят огромни щети с отделяните емисии въглероден диоксит. Нанася се щета на туризма и се възпрепятства дори създаването на общите туристически продукти между България, Румъния и Гърция".
Бузалов бе категоричен, че всичко това нанася и репутационни щети на страната ни.
Той подчерта, че България и Румъния са изпълнили всички предпоставки за допускане до Шенгенската зона още преди повече от 12 години, по оценка на ЕК. Дискриминирането на тези държави е абсолютно неоснователно, още повече, че само четири държави в ЕС са все още извън Шенген.
Бузалов нарече юридически необоснована тезата, че пречка за влизането на България в Шенген досега е било управлението чрез служебни кабинети и че тя е политическа.
"Спекулира се с аргументите на Австрия и Нидерландия, които единствени застанаха срещу решението за приемане. Холандия има чисто икономически аргументи, свързани с националните пристанища, за да не иска да бъдем допуснати, доколкото тук се осъществява една безпрепятствена връзка с пристанищата с излаз на Егейско море в Гърция. Надяваме се, както досега бе упражняван многократно натиск върху България за едно или друго решение да се присъедини към една или друга кауза на ЕС, вкл. и да отстъпи от позицията си по отношение на РСМ, така се надяваме, че с оглед на защитаване на ЕС пред гражданите му, ще бъде оказан натиск и за приемането на България и Румъния в Шенген.
В условията на война, която се води по външните граници на ЕС, за самия него е добре да има много по-голяма степен на интеграция и много по-голямо доверие към всички граждани, особено към тези, които живеят в близост до конфликта. Вярвам, че в много близко бъдеще ще успеем да се договорим за това".
Интервю - звуковия файл:
Поправките в Закона за движение по пътищата минаха вчера на първо четене в ПК по транспорт. Депутатите намалиха максималната скорост по магистралите от 140 на 130 км/ч и решиха пътната полиция да има достъп до общинските камери. Правителството прие 37 мерки за намаляване на ПТП след поредната трагедия на пътя. "Ако можеше 1 закон да намали жертвите..
Ученици от Националната гимназия за сценични и екранни изкуства - Пловдив ще играят благотворително два дни, в помощ на учениците от Трявна. Идеята е подкрепена от директора и преподавателите, които предлагат да има две постановки, днес и във вторник на 15 април. Събраните средства ще са важна подкрепа за Национална гимназия за приложни..
По повод готвените промени от Община Пловдив в Наредбата за организацията на движението и паркирането в Стария град, смятаме, че като начало е добре да започне някаква промяна. Все пак предишната наредба е от 2012 г., коментира председателят на сдружение "Живея в Старинен Пловдив" Сахак Чалъкян . Строг режим за достъп на колите в Стария град..
В момента, в който усвоим изтребителя F-16 и той влезе в оперативна готовност, МиГ-29 ще стане излишен. Това заяви командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Николай Русев. Той присъства на честването на 100-годишнината от рождението на първия командир на 3-та авиационна база в Граф Игнатиево генерал-полковник Симеон Стефанов Симеонов,..
Преди 15 години износът на Китай за САЩ като размер от БВР беше близо 13%, в момента той е под 2%, така че дори и той да се спре изцяло, това изобщо няма да се отрази на китайската икономика. Това каза председателят на Китайско- Българската търговско - промишлена палата Лъчезар Динев в деня, в който Тръмп наложи 104% мита на Китай. Това е..