“Влиянието на строителството върху околната среда е голямо. През изминалата година в световен мащаб на седмична база е била застроявана площ с размерите на Париж. Очаква се до 2060 г. общата сградна площ в световен план да се удвои, съответно и риска за околната среда ще се увеличи многократно.
Строителството и процесите на производство на стомана и бетон отделят огромни количества вредни емисии, които са отговорни за консумацията на 30% от глобалните залежи на питейна вода.
Всяка година се произвеждат около 4 милиарда тона цимент, които се влагат в около 30 милиарда тона бетон и цената на това се равнява на глобални емисии на въглерод. Те са сравними с емисиите, които отделя световната авиация, т.е. около 7% от всички вредни емисиите.
Стоманата пък отделя два пъти повече въглероден диоксид спрямо собственото си тегло, т.е. 1 килограм строителна стомана отделя 2 килограма въглеродни емисии”, обясни архитект Веселинов.
Той добави, че по време на производството на стомана се образуват и други замърсяващи елементи, които допринасят за увреждане на почвата, на растителните култури и е една от причините за появата на киселинни дъждове.
Според архитекта използването на по-щадящите строителни материали не би оскъпило цената на имотите, тъй като самият им добив е по-евтин, а това от своя страна би направило и транспортните разходи по-ниски. Причината да не се използват е, че вече другите са се наложили през годините в масовото строителство.
Щадящи материали са конструктивното дърво, шперплата, сламата, глината, целулозата, индустриалният коноп, различните вати. По думите на арх. Веселинов те са въглеродно неутрални и премахват от атмосферата същото количество въглеродни емисии, което е необходимо за техния добив и производство.
“Всички тези традиционни материали имат и съвременни приложения и те се произвеждат не само в Европа, но и в България. Такъв тип са модулните панели с топлоизолация и пълнеж от слама”, коментира арх. Веселинов.
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..