Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Андрю Лойд Уебър

Наистина не знам как да започна. Човекът, който представям днес, е сътворил толкова красиви неща, че откъдето и да подхвана, все ще е грешно. Или все ще е правилно. Или и двете едновременно. Но май точно в този случай най-добре да се започне с музика. С мюзикъл. С един истински фантом на модерната опера.

Фантомът на операта е тук, в ума ми, пее Кристина. Фантомът на операта е там, в ума ти, потвърждава Фантомът. Дори не съм питал, но естествено, че познахте - говорим за онзи фантом на операта, който трудно излиза от умовете, веднъж влязъл в тях, говорим за рицаря на британската корона и член на Камарата на лордовете, за музикалния вълшебник, покорителя на всички музикални театри по света, барон Андрю Лойд Уебър.



Когато започнах да чета по-подробно за живота на композитора Андрю Лойд Уебър, останах с впечатлението, че той всъщност се състои само от творчество. Смушкани на биографичното дъно са колекциите му от вина, от картини и предмети, свързани най-вече с викторианската епоха, трите му брака и петте му деца, несметното богатство, което го поставя между стоте най-имотни британци. Основното обаче, което се вижда след името Уебър, е - какво е написал, какво къде е поставил, каква награда е спечелил. Още докато е на 9, той композира сюита в шест части, по-късно твърди, че основните теми за „Котките” е нахвърлил още на 15. На 17 вече е композирал мюзикъла The Likes of us - „Такива като нас”, по либрето на Тим Райс, вдъхновено от една книга на Лесли Томас. Мюзикълът обаче е поставен чак през 2005-та.

Музиката не е толкова позната, но стилът на „Такива като нас” си носи характерното звучене,  нали? Все пак, за обикновените „нас” името Уебър реално става известно през знаменитата за Европа 68-ма година, с поставянето на „Йосиф и неговата пъстра дреха”. В този мюзикъл, вдъхновен от библейския разказ за Йосиф и неговите братя, а може би и от едноименната книга на Томас Ман, Тим Райс се шегува със сериозни неща, а Лойд Уебър на майтап смесва музикални стилове. Истинската световна слава обаче идва две години по-късно, когато тандемът Уебър – Райс създава рок-операта Jesus Christ Superstar, „Исус Христос суперзвезда”.

Разбира се, няма да коментирам нищо. Вероятно всички сте слушали музиката от оригиналния албум или сте гледали филма от 73-та. И двете имат страстни почитатели и страстни отрицатели. За мен обаче тук Уебър създава две наистина велики парчета. Първото от тях, изпълнено от Ивон Елиман, е посветено на любовта – арията на Мария Магдалена - I Don't Know How To Love Him, „Не знам как да го обичам”.

Няма нужда от превод, нали? А другата ария, която също май няма нужда от превод, е посветена и по фантастичен начин съчетава в себе си безнадеждността и надеждата. Тя е известна като I Only Want To Say, „Искам само да кажа”, арията на Исус Христос, когато остава сам в Гетсиманската градина, точно преди да бъде арестуван, измъчван и разпнат. Той е самотен и тъжен, вече знае, че е приготвен за жертвен агнец и моли – Господи, ако е възможно, нека ме отмине тази горчива чаша. Но настоява и да разбере – защо е всичко това. 

Това е оригиналното изпълнение от 70-та година на Йън Гилън, тогава вокалист на „Дийп пърпъл”. Всъщност точно заради ангажиментите си с групата той не успя да снима три години по-късно и във филма го замести Тед Нийли, който остави една наистина интересна визия на Исус, но изпълнението му, макар много вдъхновено, все пак не може да се сравнява с това на Гилън. Всички знаете какво следва после - Андрю Лойд Уебър и последното му  сътрудничество с Тим Райс.

Мадона в ролята на Евита. Не можела да пее ли? Само че филмът с нея е чак от 1996-та, докато албумът излиза двадесет години по-рано, през 76, а мюзикълът - след още две години. Don`t cry for me, Argentina завладява света, но от историята на Ева Дуарте и Хуан Перон има още какво да се чуе. 

В началото на 80-те Уебър излиза с „Котките”, представление, което се задържа на Бродуей цели 21 години, а пет години по-късно се появява „Фантомът на операта”, чисто оперна история за любов и опера, или за любовта към операта, а може би дори за операта в любовта, история, вдъхновена от едноименния роман на Гастон Леру. На 11 февруари 2012 година „Фантомът…..” отбеляза представление номер десет хиляди на Бродуей, след като пък самият Уебър с „Магьосникът от Оз” отметна в тефтерчето си своя деветнадесети мюзикъл.

Разбира се, не всички в този живот са съгласни да пеят само „Осанна” на маестро Лойд Уебър. Към него има няколко обвинения в плагиатство, но той печели единственото реално заведено съдебно дело. Не, че няма нищо в тази работа. Има нещо. Чуйте само един пример – първо спорния пасаж от албума „Echoes” на „Пинк Флойд”, а после от „Фантомът на операта” на Уебър:

 Аз съм пълен лаик в музиката. Това, което чувам в случая е, че съвпадение има. Но онова, което не знам, е дали то означава кражба, тоест, дали е нарочно или случайно, дали говорим за плагиатство или за съвпадение на музикални идеи. В края на краищата – музиката разполага само с 8 ноти. Тази шега може и да е изтъркана, но искам да кажа, че например в литературата, с нейните хиляди думи, постоянно има съвпадения, дори между цели изречения – и това пак не е плагиатство.

Но шумът, който периодично се вдига по тази тема не е за учудване, в края на краищата, така стоят нещата с гениите – не всички ги харесват, поне докато са живи. Но всички са принудени, съзнателно или не, да уважават техния избор. А точно сър Андрю Лойд Уебър композира онази последна ария от „Евита”, която, освен вопъл на пълното отчаяние от смъртта, е и химн на невероятната гордост от човешкия избор, плод на свободната човешка воля. 

Изборът беше мой - и мой напълно.

Можех да имам всяка награда, която пожелая,

можех да изгоря с великолепието на най-яркия огън

или пък друго - можех да поискам време.

Нали помниш, бях много млада тогава.

Годината беше вечност или ден -

какво да ги правя петдесет, шейсет, седемдесет?

Аз видях светлините, аз бях на своя път!

А как живях…..как те блестяха…..но как скоро светлините гаснат

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Радослав Бимбалов

Радослав Бимбалов за романа си "Ти, подобие мое"

В петък 13-ти на книжния пазар излезе новият роман на Радослав Бимбалов "Ти, подобие мое". По този повод говорихме с автора за неговата най- актуална творба. -Твоята книга е антиутопия от нов вид- действието се развива в близкото минало, стъпило здраво в нашето вчера и застрашително заплашващо да прекрачи в общото утре. -Наистина е точно това...

публикувано на 17.09.24 в 16:40

“KOOPERATYWA” II представя художници от България и Полша

Международна изложба “KOOPERATYWA” II  представя 21 художника от България, Полша. Литва и Словакия. Тя е замислена като колекция от 25 папки, всяка от които съдържа по 21 оригинални произведения във формат А 3 на свободна тема. По-голямата част от папките са собственост на художниците, които участват в проекта, а останалите са дарени на: библиотеката..

публикувано на 17.09.24 в 11:23

Преге - предаване за света на книгите, 14 - 20 септември

1 и 2 - 2020 и 2022 17.09 Св. Мъченица София и трите й дъщериВяра, Надежда и Любов; Празник на София   1898 е роден Христо Смирненски.  От него: Горчиво кафе. Христо Ботев, 2006. Приказка за стълбата, Аксаков, 2011; Над мъртвата градинка вечерта. БП, 2013; Да бъде ден. Захарий Стоянов, 2019. Избрани творби : за ученици и..

публикувано на 16.09.24 в 17:36

Найден Тодоров се върна в НУМТИ "Добрин Петков" като министър

Министърът на културата г-н Найден Тодоров откри учебната година на училището, което го е формирало като музикант и човек. Развълнуван от срещата си с бъдещия музикален елит на България и с учителите, сред които и такива, които са били и негови преподаватели, той сподели: "Скъпи ученици, вие сте щастливи, защото учите в едно от най-добрите..

публикувано на 16.09.24 в 17:16

Спектакъл, посветен на Татяна Лолова, в "Сцена на кръстопът"

С мултимедиен спомен – спектакъл в  Камерна зала  на Драматичния театър „Татяна Лолова от А до Я. Бележки, мисли, снимки“ под съставителството и редакцията на журналиста Георги Тошев, издателство „Книгомания“ ще бъдат отбелязани 90 години от рождението на голямата българска актриса.   Събитието е в рамките на съпътстващата програма на..

публикувано на 16.09.24 в 08:33