Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Под 40% ще е избирателната активност в големите градове

Юлий Павлов
Снимка: БГНЕС

Категорично не е реалистично да се очаква до 45% активност на местните избори в големите градове, коментира в предаването „Ден след ден“ на Радио Пловдив социологът Юлий Павлов от Центъра за анализи и маркетинг. По думите му в  средните и малките общини отношението е лично и там могат да гласуват и повече хора, дори отколкото в малките общини, но в големите градове не е така.


„Аз и за София получавам такива данни - около 45% избирателна активност. Разбира се тук на парламентарните избори беше малко по-висока - около 48%, но мога да ви уверя, че 45% избиратели няма да гласуват този път. Активността ще бъде под 40% в София, сигурен съм, че и за Пловдив ще е под 40%“, прогнозира Павлов.

Според него е мит, че мажоритарният вот осигурява по-високо гласуване.

„Не е така. Ако се проверят данните се вижда, че най-висока активност наблюдаваме на парламентарни избори, говоря като цяло за страната. Малко по-ниска е за президентски, още по-ниска е на местни избори, като на местния  вот разликата е съществена. В малките общини тя е доста по-висока, отколкото на парламентарните, тъй като в тях и в голяма част от средните, основният работодател е общината, както и основният контрактор, а обществените поръчки са най-важното за бизнеса. Така че там интересът е много голям. Като се добави и това, че там вотът не е идеологически и, че е мотивиран от възможности за работа, там има и родови зависимости. Нещо, което в големите градове като София, Пловдив, Варна, изобщо окръжните центрове, това не се наблюдава. Традиционно в големите общини, поне досега, интересът към местните избори е по-нисък от този на парламентарните. Хората декларират че ще гласуват, но след това не гласуват“, обясни социологът.

Според него, когато става въпрос за община, която е под 50 000 жители, там партиите са създадени по-скоро на родов или бизнес принцип. Това води до т.нар. безпринципни коалиции, защото те се правят, с която е свободна, поясни Павлов.

Той коментира, че залозите на компании за онлайн залагания за различни кандидати могат да се ползват като неофициална социология, понеже хората залагат и парите си, а коефициентите се определят според това, колко хора залагат за един или друг кандидат. Социологът допълни, че това може да е много ценна информация, защото залагащите се вслушват и в това, което говорят хората около тях.

По думите му едва ли в големите и средни общини би могло да има промяна в нагласите за гласуване в последния момент. В малките това би било възможно, но в по-големите поради ниската активност, ще гласуват твърдите ядра на партиите и даже не целите твърди ядра и затова промени не са много вероятни.

Чуйте повече в интервюто на Емил Костов със социолога Юлий Павлов.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Благотворително събитие организира командерия "Улпия"

Богата музикална и танцова програма ще бъде представена по време на събитието " Добрият пример ". Благотворителната инициатива за набиране на средства се организира от командерия "Улпия" за техния 19-ти рожден ден.  Предстои ни една фантастична вечер, в която всичко е подчинено на благородна кауза , казва Красимир Джамбазов , организатор..

публикувано на 17.11.25 в 07:08
Румен Гечев

Проблемът за "Лукойл" е осигуряването на суров петрол

Важно е не кой, а чий ще е особеният управител на "Лукойл България" - кои хора зад него ще дърпат конците. Така смята проф. Румен Гечев, бивш вицепремиер и министър на икономиката в „Кабинета Виденов“, сега преподавател по икономика в УНСС.  Според него н оминацията на Румен Спецов, появила се само дни преди изтичането на законовия срок, е..

публикувано на 14.11.25 в 16:33
Хачик Язъджиян и Никола Андреев

Стартира кампанията "Купи и Дари" в Пловдив

Благотворителна кампания под надслов „Купи и Дари“ организират за втора поредна година Ротари, Ротаракт и Интеракт клубовете в Пловдив. Кампанията е насочена към хора и семейства в затруднено положение, като целта е да се съберат дълготрайни хранителни продукти за тях. Миналата година по време на акцията бяха събрани над два тона хранителни..

публикувано на 14.11.25 в 15:39

Ключови в туризма са рекламата, самобитността и партньорствата

Организацията "Тракийски туристически район" провежда обучение по проект DETOUR - инициатива за трансформация на местния туристически сектор, насочена към малките и средни предприятия в туризма.  Тя се фокусира върху най-актуалните предизвикателства пред индустрията: устойчив туризъм, дигитална трансформация и адаптация към климатичните промени...

публикувано на 14.11.25 в 11:28

Пловдив е на по- бързата от двете писти в развитието на регионите

Икономическото и социалното развитие на регоините остава „на две скорости“. Стопанската активност, инвестициите и човешките ресурси се концентрират в ограничен брой силни градски центрове, които създават по-висока добавена стойност, разчитат на по-добре функциониращи пазари на труда и имат по-качествена инфраструктура. Тази концентрация поставя..

публикувано на 14.11.25 в 10:53