В контекста на геополитически конфликти, войни, терористични атаки, нарушена комуникация между управляващи, опозиция и в самото управление, в каква кондиция е българският избирател и успява ли да се ориентира за посланията, които партиите и политическите им представители изпращат – отговор на въпроса от психолога Иван Игов.
По думите му, избирателят отдавна е претръпнал от всичко, което става в българското политическо пространство. "Местните избори обаче имат особеността, че хората, за които гласуваме, са по-познати отколкото другите. Затова е добре да се гласува за тях или против тях".В отговор на въпрос дали посланията на партиите са стигнали до хората, Игов подчерта, че всички казват едно и също.
"Всички ще строят паркове и паркинги и всички ще урбанизират града. Какво означава това обаче...не знаем. Най-лошото обаче, което се случва в българското политическо пространство, е че всички, които дойдат на власт, искат да правят нещата отначало. Никой не казва - ето, досега е направено това и това, което е хубаво, затова ще го запазя и ще започна следващото. Това не чувам!"
Игов отрече българинът да подхожда към всичко с нагласа на недоверие и отрицание.
"Ако погледнем народопсихологията на българина, той винаги се е опитвал да гледа напред и в най-тежките времена и затова е оцелял. В момента виждаме по-скоро едни кресльовци, които, за да ги забележи някой, трябва да бъдат гръмогласни и да оплюват противника си. Но цялата политическа култура и по света е същата. Аз бих препоръчал да не им вярваме. А за да искаме да повярваме, да видим какви са реалните неща - вече има достатъчно източници на информация."
Времето на месиите не е отминало. Популизмът по света е в същността си месианство. Като пример, Игов посочи Доналд Тръмп, "който продължава да бъде конкурентен в момента и почти съсипа Америка, но хората продължават да му вярват, защото искат ... просто да бъдат съсипани. И при нас е така. Вярваме на хора, които говорят неща, които са лесно смилаеми, обещават неизпълними неща, но те ни харесват и ние ги избираме като месии уж да ни спасят. Накрая се чудим защо не е така".
По думите на Игов, по политическа култура сега България е във времето на Алеко Константинов.
За социологическите проучвания, той бе категоричен, че социолозите не знаят как да мерят нагласи. "Те мерят мнения. При това - не тайно, а ти звънят на вратата. Ясно е, кой си ти. Не умеят да мерят и статистически. Това, което трябва да се мери, са нагласите, които са по-дълбинни и те не се променят толкова бързо, колкото се променят мненията. Но за това има специални модели, които за съжаление, са сложни, струват много пари и няма кой да ги плати. Затова по-лесното е ...да ти дам някакви пари, пък ти си напиши каквото искаш и ми дай някакъв резултат."
Игов бе категоричен, че без значение дали ще са спечелили "нашите" или "вашите", те ще започнат от един момент нататък да правят почти една и съща политика.
"Проблемът е, ако както в Словакия, дойдат крайно десни или крайно леви, понеже те се финансират от една и съща касичка и тя е извън България, например в Русия, може да ни създадат проблеми. Но ако са другите, които слушат и едното посолство, и другото, и третото, може най-накрая да послушат и избирателите си, защото все пак ще искат пак да ги изберат. Всички го правят по еднакъв начин - в началото се пенят, пенят, а после правят каквото трябва или каквото искат от тях".
Интервю - звуковия файл:
С промени в Кодекса за застраховане система "бонус-малус" за задължителната застраховка "Гражданска отговорност“ бе приета от НС. Принципът представлява финансов стимул за изрядните водачи и съответно финансово наказание за онези, които причиняват пътни инциденти. Ще плащат ли наистина добрите шофьори по-малко и какъв ще е ефекта – темата в..
Добивите от пшеница и ечемик тази година са по-добри, но ниските цените на световните стокови борси вкарват нашите зърнопроизводители в загуба. Това обяви в интервю за Радио Пловдив Людмил Работов – председател на Съюза на зърнопроизводителите в Пловдив. Добивът от пшеница тази година е от 400-500 кг от декар. Цената е 330 лв. за..
Министерството на здравеопазването чрез регионалните здравни инспекции провежда информационна кампания по повод Световния ден за борба с хепатита – 28 юли. Тази година мотото, избрано от Световната здравна организация е „Да го разбием! Запознай се с фактите. Тествай се!“. Целта е повишаване на обществената информираност за рисковете от..
Ситуацията с шарката по овце и кози в Пловдивско се усложни. Освен унищожени животни в 42 от 65 огнища, мерките на БАБХ вече вкючват и забрана за изкупуване на мляко от фермите на областта. За заразата, икономическия ефект и управленските решения разговаряме с професора от Аграрния университет Дойчо Димов, който е и председател на Сдружение за..
Помним протестите на строителния бранш отпреди няколко месеца срещу намерението на община Пловдив да вдигне с повече от 100% таксите за издаване на строително разрешение. Те спряха след като предприемачът Илиян филипов поиска и получи посредничеството на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. Компромисът, който да удовлетвори двете страни бе таксите да се..