Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В СУ "Никола Вапцаров" обучават бижутери по ОП НОИР

6
Директорът на СУ "Никола Вапцаров" - Пловдив Стоян Стратиев, преподавателят Владимир Буров и ученичката Арлет Харкас
Снимка: Радио Пловдив, Даниела Добрева

В Средно училище „Никола Йонков Вапцаров“ в Пловдив успешно се изпълнява проект „Ученически практики-2“, който се финансира по Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж“. В училището има практика по професия "Бижутер". 

Ювелирната паралелка в училището е единствена в страната. През последната година в нея са приети 26 деца, а желаещи да се обучават има от цялата страна, каза директорът Стоян Стратиев.

"Проектът „Ученически практики“ е много хубав за нашето училище, защото учениците имат възможността в реална работна среда да се запознаят с това, как се изработва самото бижу, през какви етапи минава. На работното място те разбират цялата същност на производството", посочи директорът.

По думите му в училище има възможност да им се покаже цялата процедура на изработката на едно бижу, но да го видят в реална работна среда за учениците е по-добре.

„Голяма част от учениците, посещавайки предприятията, на по-късен етап могат да останат и да работят там. Тези от тях, които участват в проекта, получават и стипендия. Това е допълнителен стимул и те от една страна се учат, а от друга, с получаването на стипендия, са удовлетворени“, подчерта Стратиев. И допълни: „Най-голямото за мен предимство на самия проект е, че учениците, преди да преминат към следващия етап на живота, а именно работата с бижута, виждат самата работа в работна среда.“

Дванайсетокласничката Арлет Харкас се насочила към бижутерството заради таланта си за рисуване. Счита, че стажът в бижутерска фирма по време на проекта „Ученически практики“ ще й бъде много полезен.

„След учебните занятия ходех във фирмата, обучаваха ме на всички инструменти и машини, на последователния ред на работа. Бях обучена благодарение на екипа и хората там“, обясни момичето.

Арлет харесва и ръчната изработка, и промишлената бижутерия.

„Работата е различна, но си има специфики, които е хубаво да се усъвършенстват и овладеят. Възнамерявам да се реализирам в професията, защото е нещо, което дава много бъдеще и определено дава реализация“, смята тя.

Преподавателят по бижутерство Владимир Буров е един от създателите на ювелирната паралелка. Той посочи, че проектът дава много шансове на възпитаниците на училище „Никола Вапцаров“.

"Пловдив се установи като център на ювелирството. Благодарение на това всички ученици могат да си намерят работа и ги канят. В този проект участваха най-добрите ми ученици и те бяха в най-добрите фирми в града. Там те имаха възможност да се запознаят с процеса на производство и много от тях бяха поканени да си останат на работа. Това е най-добрата реализация и най-голямото удовлетворение за нас, като преподаватели, когато нашите ученици се реализират в професията", обясни учителят.  

Според него проектът много помага да бъде по-безболезнен преходът между училището  и трудовата реализация. 

"Естествено, че помага. При нас имаме инструментариум само за ръчна изработка, докато във фирмите процесът вече е машинен. Благодарение на машини, които няма как да ги имаме в училището, във фирмата те се запознават с промишленото производство на ювелирни изделия – нещо, което е необходимо и им дава самочувствието и знанието какво ги очаква", изтъкна Буров.

В проекта участват 14 ученици от 11 и 12 клас. След завършването им те се реализират успешно в получената от тях професия, подчерта директорът на училището.

"Във фирмата, в която се провежда обучението по „Ученически практики“, много голяма част от персонала са възпитаници на СУ „Никола Вапцаров“. При нас сега има ученици, които продължават да работят в тази фирма, така че има резултат от тази работа", заяви Стоян Стратиев.

Проектът „Ученически практики-2“ има за цел да се повиши ефективността от  партньорството между училището и работодателите за подобряване на практическите умения на учениците в професията. Чрез него се осигуряват  допълнителни възможности за достъп на учениците до работа в реална работна среда.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията
Петя Георгиева, ИПИ

36% от завършилите медицински сестри работят в болниците

Едва 36% от завършилите направление „Здравни грижи“ в Медицинския университет в Пловдив работят като медицински сестри и акушерки. Това показват данните на самия университет, съобщи Петя Георгиева, старши икономист от Института по пазарна икономика. Според нея в България има достатъчно лекари, но недостатъчно медицински сестри, за да се..

публикувано на 16.05.25 в 17:04

Действията на президента са саботаж, популизъм и лицемерие

Президентът Румен Радев ще сезира Конституционния съд заради решението на председателя на Народното събрание Наталия Киселова да не допусне искането му за референдум. В политическите среди се режисират сценарии, които целят да задушат важните теми в обществото, заяви президентът Радев. Манипулациите, че предложеният от него референдум е срещу..

публикувано на 16.05.25 в 16:42

Искаме увеличение на заплатите в музеите и галериите

Директорът на Природонаучния музей в Пловдив Огнян Тодоров изтъкна в интервю за Радио Пловдив основните искания на протестиращите музейни специалисти. " Имаме искания за увеличаване на основният държавен стандарт с 20%, а не както е заложено в бюджета 6,49%" - заяви Тодоров. Огнян Тодоров, който е и председател на Сдружението на..

публикувано на 16.05.25 в 15:39

Необходим е дълбок структурен анализ за ситуацията в БНР и БНТ

След протеста на националните медии - има ли решение на управляващите за дофинансиране на БНТ, БНР и БТА? Според депутата Тома Биков, член на комисията по култура и медии в Народното събрание ситуацията в в БНР и БНТ не е тревожна от вчера. Но това, което може да се обобщи след изслушването на генералните директори на двете медии вчера е, че..

публикувано на 16.05.25 в 11:06

Младите не могат да компенсират излизащите от пазара на труда

До шест месеца трябва да е готова Пътна карта за усъвършенстване на пенсионната система в България. Това реши в сряда Народното събрание, като натовари със задачата министерствата на социалната политика и финансите, Националния осигурителен институт, Комисията за финансов надзор и Националната агенция за приходите. Какви са тенденциите за..

публикувано на 15.05.25 в 17:01