В Средно училище „Никола Йонков Вапцаров“ в Пловдив успешно се изпълнява проект „Ученически практики-2“, който се финансира по Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж“. В училището има практика по професия "Бижутер".
Ювелирната паралелка в училището е единствена в страната. През последната година в нея са приети 26 деца, а желаещи да се обучават има от цялата страна, каза директорът Стоян Стратиев.
"Проектът „Ученически практики“ е много хубав за нашето училище, защото учениците имат възможността в реална работна среда да се запознаят с това, как се изработва самото бижу, през какви етапи минава. На работното място те разбират цялата същност на производството", посочи директорът.
По думите му в училище има възможност да им се покаже цялата процедура на изработката на едно бижу, но да го видят в реална работна среда за учениците е по-добре.
„Голяма част от учениците, посещавайки предприятията, на по-късен етап могат да останат и да работят там. Тези от тях, които участват в проекта, получават и стипендия. Това е допълнителен стимул и те от една страна се учат, а от друга, с получаването на стипендия, са удовлетворени“, подчерта Стратиев. И допълни: „Най-голямото за мен предимство на самия проект е, че учениците, преди да преминат към следващия етап на живота, а именно работата с бижута, виждат самата работа в работна среда.“
Дванайсетокласничката Арлет Харкас се насочила към бижутерството заради таланта си за рисуване. Счита, че стажът в бижутерска фирма по време на проекта „Ученически практики“ ще й бъде много полезен.
„След учебните занятия ходех във фирмата, обучаваха ме на всички инструменти и машини, на последователния ред на работа. Бях обучена благодарение на екипа и хората там“, обясни момичето.
Арлет харесва и ръчната изработка, и промишлената бижутерия.
„Работата е различна, но си има специфики, които е хубаво да се усъвършенстват и овладеят. Възнамерявам да се реализирам в професията, защото е нещо, което дава много бъдеще и определено дава реализация“, смята тя.
Преподавателят по бижутерство Владимир Буров е един от създателите на ювелирната паралелка. Той посочи, че проектът дава много шансове на възпитаниците на училище „Никола Вапцаров“.
"Пловдив се установи като център на ювелирството. Благодарение на това всички ученици могат да си намерят работа и ги канят. В този проект участваха най-добрите ми ученици и те бяха в най-добрите фирми в града. Там те имаха възможност да се запознаят с процеса на производство и много от тях бяха поканени да си останат на работа. Това е най-добрата реализация и най-голямото удовлетворение за нас, като преподаватели, когато нашите ученици се реализират в професията", обясни учителят.
Според него проектът много помага да бъде по-безболезнен преходът между училището и трудовата реализация.
"Естествено, че помага. При нас имаме инструментариум само за ръчна изработка, докато във фирмите процесът вече е машинен. Благодарение на машини, които няма как да ги имаме в училището, във фирмата те се запознават с промишленото производство на ювелирни изделия – нещо, което е необходимо и им дава самочувствието и знанието какво ги очаква", изтъкна Буров.
В проекта участват 14 ученици от 11 и 12 клас. След завършването им те се реализират успешно в получената от тях професия, подчерта директорът на училището.
"Във фирмата, в която се провежда обучението по „Ученически практики“, много голяма част от персонала са възпитаници на СУ „Никола Вапцаров“. При нас сега има ученици, които продължават да работят в тази фирма, така че има резултат от тази работа", заяви Стоян Стратиев.
Проектът „Ученически практики-2“ има за цел да се повиши ефективността от партньорството между училището и работодателите за подобряване на практическите умения на учениците в професията. Чрез него се осигуряват допълнителни възможности за достъп на учениците до работа в реална работна среда.
В първата ни рубрика за успешните образователни практики, реализирани по проекта „Успех за теб“ ще ви разкажем за ОУ „Васил Левски“ в село Караджово, община Садово. Проектът се изпълнява от Министерството на образованието и науката и се финансира със средства в размер на 105 млн. лв. от Програма „Образование“ 2021-2027, съфинансирана от..
Не виждам как при тази конфронтация, която отдавна не е по идеологически и политически причини, а е по междуличностни и интрументални причини, ще може този парламент да излъчи управляващо мнозинство, което да работи повече от три месеца. Това заяви в интервю за предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив политологът и университетски преподавател..
"Българската държавност започва да прилича на тази медицинска диагноза, в която един по един започват да отказват различни органови системи". Такова сравнение направи социологът от "Алфа Рисърч" Боряна Димитрова след поредния неуспешен опит в парламента да бъде избран председател. Тя припомни, че в предишни разговори са дискутирани..
Взетите днес проби са само и единствено от засегнатите стопанства с констатирано заболяване чума по дребните преживни животни. Колегите от областната дирекция в Пазарджик са взели 315 проби от 105 животни във Велинград , съобщи в интервю за Радио Пловдив д-р Даниел Денев от отдел "Здравеопазване на животните" към Българската агенция по безопасност..
Организации на пациенти от България, Гърция, Испания,Франция, Италия, изпратиха становище до Европейската агенция за лекарствата (EMA) относно дискриминационния подход спрямо ограничения достъп на лечение на възрастните хора с географска атрофия и отказа на Агенцията одобрената терапия за това заболяване от американския лекарствен регулатор да се..