Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблемът с транспортната бедност става все по-остър

Близо 600 села в България нямат достъп с обществен транспорт до  общинските си или областни центрове, което ги обрича на изолация и обезлюдяване.  Това са данни отпреди година, от източници в транспортния бранш, според които положението с транспорта до малките населени места  в България никога не е било по-трагично.

Доклад на сдружението „За Земята“ сочи, че над 2,1 млн. от българите (над 31%) са в риск от транспортна бедност, а проблемът е особено остър в селските райони и при хората, които пътуват дълго в градовете. Това означава затруднението на гражданите да плащат разходите си за транспорт, или пък да нямат достъп до него.

За транспортната бедност в България говори Даниел Попов, експерт по транспорта и част от екипа на сдружението „За Земята“.

Това състояние, което  засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.

По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.

Проучване от миналата година дава една моментна  снимка за състоянието и факторите за „транспортна бедност“ в България.  Данните са събирани през НСИ и Евростат.  

Един от факторите е притежаването на личен автомобил.  Над 1.3 млн. работещи граждани например се оказва че пътуват между 30-60 минути и повече дори, до работното  си място. Частните пътувания с автомобил се изчисляват на 85% дял от пътническия транспорт.  Около 18% от домакинствата обаче казват, че не могат да си го позволят. Това е ясен индикатор за  „транспортна бедност“.

Това ниско ниво на обществен транспорт също е проблематично.  От друга страна пък имаме и жертвите на транспортни инциденти, по който признак през последните години твърдо сме на челните места в Европа.

Първо трябва сериозно национално проучване по темата с целенасочено събрани данни, за да се предприемат необходимите мерки на държавно ниво.  Също така и с привличането на средства по европейски програми.  А  данните трябва да са конкретни и целенасочени,  за да обхващат всички детайли около транспортните проблеми.

Покупата на стари автобуси от общините за нуждие на техните граждани често води до порочен кръг от още по-завишени разходи за тяхната поддръжка и последващо оскъпяване на услугата.

За да няма хаотична работа на парче, би трябвало да се изработи една национална транспортна схема.  А за това отново опираме до пряката необходимост от конкретни данни по широки параметри.

В Плана за възстановяване и устойчивост има нула лева, заложени за преодоляване на транспортната бедност. Иначе са предвидени покупки на електрически возила и локомотиви за нуждите на железницата.  

Ако искаме да върнем хората по малките населени места, първо трябва да им се осигурят и качествени транспортни услуги.  За решаването на натрупаните проблеми обаче, оказва се нито има стратегия, нито има пари. Или ако има пари, проблемът е в избора на правилните инструменти, за да ги изискаме от европейските донори - смята експертът от сдружение "За Земята" Даниел Попов. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Мехмед Юмер

Смущаващо е продължаващото мълчание на Ахмед Доган

Ключов ли ще се окаже политическият ден за съдбата на управляващото мнозинство. ДПС-ДПС решава днес дали да оттегли подкрепата си за правителството.  Автентичното ДПС се разпада, лидерът Ахмед Доган заговори за нова пария и лица, много от членовете на ДПС-ДПС правят избор и преминават в средите на Ново начало. За процесите и подкрепата към..

публикувано на 01.04.25 в 09:29

В аптеките в Пловдив няма ваксина срещу менингококи

От днес в регионалните здравни инспекции започна поставяне на ваксината "Нименрикс", която действа срещу част от инфекциите с менингококови бактерии. В пловдивската инспекция също е създадена необходимата организация. В аптечната мрежа в Пловдив обаче трудно може да се намери ваксината срещу бактериален менингит.  Припомнме, че препаратът ще се..

обновено на 01.04.25 в 09:28

Колите в Европа ще поевтинеят заради митата на Тръмп

От 2 април Съединените щати налагат 25-процентни мита върху вноса на всички автомобили, произведени в чужбина. Такива мерки и в такъв мащаб се въвеждат за първи път в такъв обем, което ще размести много пластове. Експерти прогнозират до 17% свиване на печалбите на европейските производители като следствие от тези мита. Задава ли..

публикувано на 31.03.25 в 16:45

Пеевски диктува дневния ред на правителството и държавата

Ахмед Доган е главният виновник за положението, в което се намира в момента ДПС. Това заяви в програма "Ден след ден" на Радио Пловдив Орхан Исмаилов, председател на Народна партия Свобода и достойнство (НПСД). По думите му той е наложил модела, според който партията е лидерска, еднолично дружество и всички, които се опълчиха и казваха, какво ще се..

публикувано на 31.03.25 в 16:40

Бизнесът не трябва да се поставя пред здравето на нацията

Бъларската агрохранителна камара настоява за забрана на влагането на насекоми в българските храни и за пълна забрана на имитиращи продукти. „Заради бизнес интереси и печалби, ние не можем да ощетим нацията. Никога не трябва бизнесът да е пред здравословното състояние на българите“, това заяви в интервю за предаването „Ден след ден“ на..

публикувано на 31.03.25 в 15:41