Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проблемът с транспортната бедност става все по-остър

Близо 600 села в България нямат достъп с обществен транспорт до  общинските си или областни центрове, което ги обрича на изолация и обезлюдяване.  Това са данни отпреди година, от източници в транспортния бранш, според които положението с транспорта до малките населени места  в България никога не е било по-трагично.

Доклад на сдружението „За Земята“ сочи, че над 2,1 млн. от българите (над 31%) са в риск от транспортна бедност, а проблемът е особено остър в селските райони и при хората, които пътуват дълго в градовете. Това означава затруднението на гражданите да плащат разходите си за транспорт, или пък да нямат достъп до него.

За транспортната бедност в България говори Даниел Попов, експерт по транспорта и част от екипа на сдружението „За Земята“.

Това състояние, което  засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.

По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.

Проучване от миналата година дава една моментна  снимка за състоянието и факторите за „транспортна бедност“ в България.  Данните са събирани през НСИ и Евростат.  

Един от факторите е притежаването на личен автомобил.  Над 1.3 млн. работещи граждани например се оказва че пътуват между 30-60 минути и повече дори, до работното  си място. Частните пътувания с автомобил се изчисляват на 85% дял от пътническия транспорт.  Около 18% от домакинствата обаче казват, че не могат да си го позволят. Това е ясен индикатор за  „транспортна бедност“.

Това ниско ниво на обществен транспорт също е проблематично.  От друга страна пък имаме и жертвите на транспортни инциденти, по който признак през последните години твърдо сме на челните места в Европа.

Първо трябва сериозно национално проучване по темата с целенасочено събрани данни, за да се предприемат необходимите мерки на държавно ниво.  Също така и с привличането на средства по европейски програми.  А  данните трябва да са конкретни и целенасочени,  за да обхващат всички детайли около транспортните проблеми.

Покупата на стари автобуси от общините за нуждие на техните граждани често води до порочен кръг от още по-завишени разходи за тяхната поддръжка и последващо оскъпяване на услугата.

За да няма хаотична работа на парче, би трябвало да се изработи една национална транспортна схема.  А за това отново опираме до пряката необходимост от конкретни данни по широки параметри.

В Плана за възстановяване и устойчивост има нула лева, заложени за преодоляване на транспортната бедност. Иначе са предвидени покупки на електрически возила и локомотиви за нуждите на железницата.  

Ако искаме да върнем хората по малките населени места, първо трябва да им се осигурят и качествени транспортни услуги.  За решаването на натрупаните проблеми обаче, оказва се нито има стратегия, нито има пари. Или ако има пари, проблемът е в избора на правилните инструменти, за да ги изискаме от европейските донори - смята експертът от сдружение "За Земята" Даниел Попов. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Пловдивските седмокласници с по-добри резултати по математика тази година

По математика резултатите на седмокласниците са най-високите спрямо предишните пет години и ни отреждат 5-то място в класацията, което е с една позиция нагоре, съобщи Иванка Киркова, началник на РУО Пловдив. Тя допълни, че по БЕЛ регион Пловдив отстъпва с две позиции в класацията и е на 8-мо място спрямо предходната година. Тази година учениците..

обновено на 02.07.24 в 12:27

В ДПС има самоуправство, авторитаризъм, заплахи и страх

С декларации в подкрепа на депутата от ДПС Рамадан Аталай, от когото областният съвет на партията в Пловдив свали доверието си заради незадоволителните резултати от изборите, излязоха местните организации в Асеновград, Кричим, Куклен и Първомай. Във фейсбук групата "Аз подкрепям Ахмед Доган" декларации с искане за намесата на почетния председател..

публикувано на 02.07.24 в 11:50

Продължете образованието си в ПГВАД „Христо Ботев“ - Пловдив

ПГВАД „Христо Ботев“ - Пловдив, обявява прием за учебната 2024/2025г. Гимназията има водеща роля в професионалното обучение и успешно внедрява дуалната система на обучение.Училището получава международно признание, като съчетава умело занаята и творчеството, съхранява традицията и приема новостите. Целите, които се поставят - да се..

публикувано на 02.07.24 в 11:48
Любомир Стефанов

Кабинет с премиер Росен Желязков е амбициозна заявка

Като свръхамбициозна заявка определи политологът Любомир Стефанов проектокабинета с премиер Росен Желязков предвид ситуацията, при която ще им правителство на малцинството. В програма "Точно днес" на Радио Пловдив той посочи, че на този етап няма опит с работеща коалиционна  и политическа култура и тази заявка е твърде оптимистична.  "Но пък кой..

публикувано на 02.07.24 в 10:24
Ддоц. Екатерина Дамянова

Изборът на новия патриарх е изненадващ

Изборът на новия български патриарх Даниил беше изненада, защото хората в църковните следи и обществеността имаха нагласата, очакванията, убедеността, че фаворитите за този пост са други. Това може да породи много реакции, които вече виждаме, коментира в програма "Точно днес" богословът доц. д-р Екатерина Дамянова от  Богословския факултет на СУ..

публикувано на 01.07.24 в 11:14