Празнуваме 24 май. Само наш, български и неповторим празник – на словото, буквите, писмеността и просветата. Празник не просто на една писменост и култура, а на титаничната значимост на духа. Ние не просто "сме дали нещо на света". На 24 май България празнува своя неудържим порив към просвета и знание, който я е направил културен двигател в славянския свят.
Честит празник от екипа на днешната празнична програма „Ден след ден“ на Радио Пловдив!
Ето за какво ще говорим в двата часа до 17:
На 24 май с трепет и гордост слушаме "Върви народе, възродени". С отминаването на празника възторгът стихва, а понятията български език, азбука, просвета минават в периферията на общественото внимание.
За народа, който прие словото на Бог. За българската писменост като свръхоръжието на Средновековна България и за обезоръженото българско съ-времие – говорим с историка и специалист по теория и история на културата доц. д-р Веселина Вачкова, директор на Историческия музей в Перущица.
Тенденцията към обезбългаряване и загуба на българския дух и съзнание – този тревожен процес, особено сред българите зад граница, ще коментираме с Веска Кокалчева, преподавател с 45-годишен стаж, която от 18 години живее в Лондон и е работила в две български училища там, сега е учител на свободна практика.
За шумната говорилня, в която живеем, за преупотребата на думите, която ги прави невадилни, за наближаващото време на мълчанието – върху този фокус ще разсъждаваме с Ина Иванова, писател, поет и градски образ с женско лице. Тя е тазгодишния носител на Награда „Пловдив“ в раздел „Художесвена литература и хуманитаристика“ за сборника с разкази "И винаги любовта".
Калиграфите са възвишени хора и ако са повече, могат да вдигнат нивото на културата и на народа ни. За изписването на българската азбука, която е боговдъхновената и сакрална, но и много демократична, говорим с Антоанета Кисьова, калиграф и иконописец. В днешния празничен ден тя демонстрира как се изписва Старобългарско уставно писмо в двора на Къщата музей „Христо Г. Данов“ в Стария Пловдив.
В началото с репортажа си Даниела Добрева ще ни направи съпричастни на днешния празник 24 май в Пловдив.
С всички събеседници ще разсъждаваме върху възможностите и начините да се преодолее всеобщото обезбългаряване и бездуховност от народа, който според чужденците е с непредсказуема тактика и неуловима идентичност.
Четвъртък сутрин тръгваме по стъпките на хората с двигателни проблеми. Тези, които често прекарват ежедневието си между четири стени. Доброволци помагат на изцяло неподвижни или трудноподвижни хора да изкачват планини, да достигат до различни труднодостъпни за тях кътчета в България. За мисия достъпни природни забележителности говорим с Гергана..
Продължавайте предположенията и дискусиите около това как театралните и музикални състави могат да се окажат в центъра на значимата финансова измама. Към днешна дата е в сила констатацията на службата на министъра на културата Найден Тодоров, че правомощията на директорите на театрите са много големи, както и заканата му ,че в тази ситуация ще действа..
В сряда Ви очакваме в уреченото време и уреченият час, за да споделим заедно един различен следобед :)))) Наш гост ще бъде Атанас Грозданов, гл.ас. и фотограф по душа, който със сигурност ще ни покаже чудния свят на дивата природа от един друг ъгъл и през погледа на неговия обектив. Поводът да го поканим е предстоящата му изложба на 4 октомври (петък)..
Сряда утро допълваме още факти за важните открития по нашите земи, от траки през римляни до средните векове. Отправяме се към новата зала "Археология" на Регионалния исторически музей - Пазарджик. Говорим с директора Борис Хаджийски за реновираната площ, за продължаващите разкопки на селищна могила Юнаците и стигаме до новите проекти, които от музея..
Белезници вместо диригентска палка или как театри точат фонд "Работна заплата" - това ще коментираме в предаването "Ден след ден" в Деня на музиката. Или както тъжно се пошегува министърът на културата Найден Тодоров за първи път диригент да влезе в новините! Престъпна схема за източване на фонд „Работна заплата“ в Музикално-филхармоничния..