Параграф 22 ли е пътната безопасност у нас и как готвените промени в шофьорските курсове ще спомогнат да спре безумието по пътищата? Темата коментира в програма "Ден след ден" Красимир Георгиев, председател на Асоциация за квалификация на автомобилистите в България.
Според него в публичното пространство се чуват две мнения относно предложенията на Транспортното министерство.
"Едното мнение е на тези, които работят качествено, работят редовно, спазват и сега съществуващите правилата, които искам да кажа, че никак не са лоши, но друг е въпросът, че са обезсмислени, защото не се спазват и никой не съблюдава за спазването им. Тези хора, които работят качествено и дават всичко от себе си, които наистина произвеждат един добър продукт, който е безопасен, стъпвайки на пътя - за тях няма значение дали ще има реформи, дали ще има затегнати мерки на контрол, дали ще бъде електронен този контрол, защото те ще продължават да работят по същия начин. Но тези, които обучението го виждаха в един автомобил, който най-често е 20-25 годишен. Тези, които виждаха обучението като една машинка за пари. Тези, които бълваха некачествено и слабо подготвени хора -при тях се появява проблем. Те надават един вой и викат много по-силно от редовните. Те са винаги против всичко -против реформи, против промени, против осъвременяване на обучението, както е в цял свят. Те са против всичко по принцип", смята Георгиев и заяви, че от Асоциацията подкрепят тези предложения.
Той допълни, че от организацията не смятат, че са достатъчни, но като първа крачка промените са в правилна посока и са стъпка за осветляване на бранша.
"Това мога да го гарантирам от позицията на 42 годишния си опит, че ще се усети и веднага ще се почувства как на пътя се движат вече по-подготвени шофьори. Защото шофьорският курс е мястото, където се учат хората на толерантност, учат се на великодушие, учат се на това да спазват правилата. В шофьорския курс им се формира чипа, програмата", твърди експертът.
По думите му има два вида автошколи. Едните са тези, които имат ясно седaлище, офис с техническо лице, с кабинети, с автомобили, които са собственост на школите, с инструктори на трудови договори и им се плащат осигуровки. Тези фирми са регистрирани по ДДС. В тях има вътрешно фирмен контрол, които е изключителен важен и основна форма на контрол. Според него обаче са много малко - не повече от 10%.
" На другата противоположност са така наречените фирми-майки, към които се прикрепват така наречените "закачалки". Фирмите-майки взимат разрешителни и след това вече ги няма. През тази фирма преминават инструктoрите, които работят със семейните си автомоболи и прибират таксите в джоба си. При тях няма касови апарати. Плащат на управителя на фирмата-майка, за да може курсистът да се зачисли, но нататък никой не знае какво се прави. И няма как да знае, защото няма как да се контролира. И това държавата го знае. Но то ще се прекрати в един момент.", разказва Георгиев.
Според него след електронизацията на теоретичния изпит никой не може да каже, че този изпит е уреден, а и няма как да се случи подобно нещо. За сметка на това взимането по втория начин на изпита по управление се случва все още.
Георгиев е категоричен, че с дигитализацията ще се изключи субективния фактор, затова идеята да се въведе е много добра.
По думите му изпитът не е обучение, а проверка на знание. Точно затова и предложението да се сведе до 4 явявания и да се прекрати безкрайното явяване на поправителен изпит при кандидатстването за книжка също е добра.
Той смята, че курсистът трябва да има повече часове за извънградско шофиране, нощно каране, да минават по-голям километраж, за да придобият умения, нужни за пътната безопасност.
Още за промените, за сивия сектор в бранша, за броя на автошколите може да чуете в прикачения звуков файл.
Темата за нерегламентираните домове за възрастни хора е много сериозна и не може да остави никой безразличен към този проблем, коментира в програма "Ден след ден" бившият социален министър Георги Гьоков. По думите му това не са домове за възрастни и за хора с увреждания, а цит.: "домове на ужаса". "Самите условия в тях ми дават повод да..
Министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов обяви облекчени условия за сключване на еднодневни трудови договори в селското стопанство. За по-облекченото им съставяне и отчитане, в тях вече ще има само трите имена и ЕГН-то на работника. "Следващата стъпка ще бъде дигиализация, така че да отпаднат и служебните бележки", каза миистър..
Синдикат „Образование“ е направил изследване по повод част от промените, които МОН предлага в Закона за училищното ипредучилищното образование. У частвали 4935 респонденти, от които 94,1% са педагози, а останалите — непедагогически специалисти и родители. На въпроса: „Смятате ли, че предложените промени за забрана на телефоните ще..
Структурите на „Подкрепа“ в Пловдив остават в стачна готовност, заради недостиг на близо 260 000 лева, които общината трябва да отпусне, за да се изравнят разликите в заплатите на медицинския персонал в детските ясли и детски кухни и заплатите на медсестрите в детски градини и училища. Това обяви пред Радио Пловдив Синдикалният лидер на КТ..
Гражданският контрол на цените в евро цели да подпомогне и регулаторите и те да влязат в ролята си, ако има голямо разминаване в етикетите. По този начин ще помогнем на институциите, защото вече единственият им барометър няма да е какво пише на етикета. Това коментира Андрей Велчев от Сдружение за достъпна и качествена храна. Организацията..