Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Безпристрастният технически преглед спасява животи

30 дни да имат собствениците на автомобили, върнати при годишния технически преглед заради проблеми с газовете от ауспуха, за да отстранят повредата. Такава промяна в наредбата за прегледите се планира от транспортното министерство във връзка с увеличилия се брой коли, които не могат да покрият изискванията. До проблема се стигна, след като от 22 юли насам уредите за измерване на отработените газове в пунктовете за преглед бяха свързани директно с компютъра на ДАИ и така беше елиминиран човешкия фактор при прегледите. Даниела Добрева беше на място в пловдивски автосервиз, където извършват и годишни технически прегледи.

Петър Щерев e бивш автомобилен състезател и е собственик на пловдивски автосервиз, в който има и пункт за годишни технически прегледи. Самият той извършва прегледите на автомобилите. Според него проблемите започнали още, след като данните от техническите прегледи започнали да постъпват директно във фирмата, която обслужва Държавната агенция „Автомобилна администрация“ в София. По думите му всичко става автоматично, по електронен път. 

"Въпросът е, че човешкият фактор се премахна, защото едно се виждаше, друго се пишеше, трето се изпращаше. В момента ние сме едни оператори, които гледаме максимално да сме точни, да работим по правилата и законите, защото по този начин си гарантираме нашето спокойствие и това на децата и внуците ни. Всички ние сме на пътя, а необходимостта за безопасността и здравето на всички останали е наша отговорност, макар че много от колегите ни, като че ли не го разбират, защото не им отърва", коментира специалистът. 

По думите му върнатите автомобили заради техническа неизправност в техния пункт са малко. Причината е, че в сервиза са въвели своя система да не се стига дотам.

"Виждаме предварително какво е състоянието на автомобила - дали ще премине прегледа, или не. И преди да се пуснат официалните документи, се прави тест, ако е отрицателен, клиентът се връща, за да може да отстрани проблемите и тогава идва на преглед", обясни Петър Щерев. 

На практика се оказва, че колите, чийто катализатор е неизправен, не могат да минат техническия преглед. Но автомобилите на бензин с този проблем у нас са много. Според собственика на сервиза при японските автомобили няма проблем, но при европейските се ползват по-евтини варианти, за да са по-конкурентоспособни и не издържат толкова дълго, колкото японските. 

Собственикът на сервиза обяснява, че има много шофьори, които недоволстват, когато ги връщат заради неизправности при техническия преглед. По думите му освен проблемите с вредните емисии, най-често има проблеми с осветлението, защото хората не могат да забележат дали някой фар не свети, но това лесно се отстранява. Често има и проблеми по спирачната система - изхабени накладки и дискове.

 "Ако той не приема препоръките ни и не оправя проблемите, той е опасен за околните. Ако при лекаря може да не изпълниш препоръките, губиш само ти. Но на пътя, губят и другите хора, участници в движениет. Тежките катастрофи илюстрират това", коментира специалистът. 

Според него често клиентите стават агресивни, когато бъдат върнати по време на техническия преглед и се налага да бъде викана полиция. 

Специалистът припомня, че и в Пловдив е имало сервизи, при които може по-лесно да се премине прегледът, та дори и само с документите на колата. 

"При мен не се е случвало, но се опитват. Живеем в страна, в която всички си мислят, че може с някой лев нещата да бъдат регулирани, но отговорността е голяма, семейството ми е на пътя, аз също, а и съм съдебен експерт, виждам за колко глупости могат да бъдат спрени и да бъдат спасени човешки животи, защото ако не ти се плащат пари за спирачки, не можеш да спреш и...ясно", добави Петър Щерев. 

Петър Щерев смята, че новата система, която елиминира човешкия фактор, е по-добра, тъй като това спасява човешки животи. Той препоръча на шофьорите да си поддържат автомобилите, за да минават по-лесно на годишния технически преглед. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията
ЛЕТИЩЕ ПЛОВДИВ

Развитието на летище „Пловдив“ е в карго връзките

Тежкото състояние на летище „Пловдив“ се дължи на липсата на достатъчно правени инвестиции, но то има потенциал за развитие и реализиране на успешна концесия. Силата му би могла да бъде в развитието на карго връзките, но и на транспортните съоръжения около него.   Това коментира изпълнителният директор на летището Дойчин Ангелов. Поводът..

публикувано на 31.03.25 в 10:44

Вотът на недоверие е само опит на опозицията да заяви себе си

Вотът на недоверие към правителството е нормален ход на опозицията, която иска по един или друг начин да заявисебе си, но правителството остава стабилно, коментира в предаването "Точно днес" политическият анализатор Нидал Алгафари. Битката кой да е по- голям в опозицията  и патриотично- националистическия вот е голяма и "Възраждане" направиха..

публикувано на 31.03.25 в 10:40

Професор Станимир Кабаиванов гост в "Добро утро, ден!"

Заместник-ректорът на ПУ „Паисий Хилендарски“ професор Станимир Кабаиванов е гост в рубриката ни „Добро утро, ден!“ тази седмица. Той е завършил с отличие Математическата гимназия в Пловдив със специлност „Физика и английски език“, а след това макроикономика в ПУ „Паисий Хилендарски“ с отличен успех и финансов мениджмънт с пълно шест...

обновено на 29.03.25 в 08:44

Студеният април - опасен за разсада, фермерите да го пазят

Средата на април ще е опасен за разсада на земеделците, заради по-ниските температури. На 11 и 12 април минималните температури ще са между 3 и 4 градуса. Това предупреди синоптикът Петър Янков от НИМХ и призова фермерите да предприемат превантивни мерки.   По думите му най-лесният начин да се предпазят културите от студените дни е..

публикувано на 28.03.25 в 17:01
Любомир Канов

Смяната на времето нарушава фината настройка на организма

Смяната на времето нарушава цялата фина настройка на организма. Това заяви в програма "Ден след ден" психиатърът д-р Любомир Канов, който е твърдо против този процес. Според него човешкият организъм е съвършено настроена  машина, която работи в т.нар. физиологични цикли и това включва ендокринната система, мозъчната дейност, етапите и стадиите на..

публикувано на 28.03.25 в 16:49