Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В автобус №25 купуваме билетчето с карта или през мобилно приложение

Община Пловдив стартира пилотно нови методи за заплащане на билетите в градския транспорт. За момента жителите и гостите на Пловдив ще могат да тестват нововъведенията по линия номер 25, като ще имат възможност да избират как да заплатят своето пътуване – с банкова карта или с мобилно приложение. Апликацията MPass (www.mpass.bg) е напълно безплатна за потребителите. Изпълнителн на проекта е българската компания ТИКСИ /Tixi/. С въвеждането на електронното таксуване Пловдив става вторият град у нас с възможност за дигитални плащания в градския транспорт 

„Надградената система за градска мобилност на Пловдив вече е факт. Доскоро изчаквахме да преминат задължителните сертификации от НАП и БИМ (Български институт по метрология), но сега можем да кажем, че първият етап от проекта е приключен успешно и в срок. Затова и въвеждаме новите опции на системата тестово по линия 25, като се надяваме да приобщим цялата градска мрежа“, коментира кметът на Пловдив Костадин Димитров.

„Когато допрат своята банкова карта до устройството валидатор, сумата за еднократния билет от 1 лв. не се взима автоматично, а се изтегля сметката след 00:00 ч. на съответния ден. Това е така, защото новата система позволява т.н. умно тарифиране – ако платформата види, че в рамките на деня, потребителят закупува няколко еднократни билета на стойност по-голяма от стойността на еднодневна карта, то тя автоматично избира да таксува пътниците по по-изгодния за тях начин. Гражданите не трябва да се притесняват, ако видят нотификация след 00:00 ч., че някой „плаща“ услуга с тяхната карта. При използването на приложението MPass, потребителите могат спокойно да избират дали искат еднократен билет или за цял ден. За по-младите и активни жители това не е проблем, но е важно по-възрастните хора да са наясно, че ако закупят билет сега и видят генериран QR код на екрана на мобилния си телефон, не могат да го използват на другия ден. Може да сме прекалено обстоятелствени, но за нас е важно всички жители и гости на града да са наясно с тези факти, за да пътуват спокойно и лесно в градския транспорт. Дигитализацията на процесите има за цел да подобрява ежедневието на всички нас, ето защо сме оптимисти, че усилията ни ще срещат все по-голяма обществена подкрепа“, коментира заместник-кметът по транспорт Савина Петкова. Тя допълни, че в момента по линия 25 паралелно с новата ще работи и старата система за продажба на билети.

Опцията за заплащане с банкова карта и с мобилно приложение на превозни документи или почасово паркиране не са част от обхвата на проекта, но надградената система е в полза на гражданите.

Надграждането на системата включваше бордовото оборудване на всички 285 превозни средства от градския транспорт на Пловдив, в т.ч. валидатори, бордови компютри и принтери за продажба със съответния софтуер. Осигурени са и нови контрольорски устройства, оборудване на търговските обекти (каси), включително работни станции, принтери за отчитане на продажби, за издаване на хартиени билети и касови бонове, принтери и четци за смарт карти, скенери за документи и др. Наличен е и онлайн портал за подновяване на абонаменти за превозни документи, с който се спестява повторно чакане по опашки за гражданите. Предстои финализиране на изработването на нови смарт карти по утвърден от Община Пловдив образец, които ще бъдат заредени в билетните офиси и поетапно ще подменят сегашните смарт карти.

 „Работата по изпълнение на договора бе изключително сложна и комплексна, но като че ли администрацията на Община Пловдив първа усети колко улеснени и подобрени са всички работни процеси с новите системи. И ние, както и Общината, искахме да покажем на самите граждани как дигитализацията на мобилността може да направи използването на градски транспорт по-лесно и удобно. Оптимисти сме, че ще можем да продължим в тази посока, защото и самата Община има разбирането, че  мобилността от ново поколение е „жив организъм“ и приветства модернизацията на всички процеси в публичния транспорт и паркиране“, коментира Николай Недялков, основател на ТИКСИ.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Румънски полицаи патрулират в Пампорово

Двама румънски полицаи се включват от днес в съвместни патрули с българските си колеги в курорта Пампорово.   Съвместните наряди ще следят за реда и сигурността в курорта до 19 март, съгласно  двустранно споразумение между министерствата на вътрешните работи на България и Румъния. Международното полицейско сътрудничество в курортите се утвърди..

публикувано на 20.02.25 в 11:38

Глобиха завод в Пловдив заради замърсяване на въздуха и водите

Екоинспекцията санкционира металообработващо предприятие в Южната промишлена зона на Пловдив, заради замърсяване на въздуха и река Марица. Глобата ще бъде в размер до 10 000 лева. Издадени са и предписания, чието изпълнение ще бъде проследено от Регионалната инспекция по околна сред и водите. Санкционираното предприятие извършва дейност от 2022г...

публикувано на 20.02.25 в 11:02

Запали се покрив на строеж до бул. "България", потушиха пожара бързо

Пламнал покрив на сграда от новостроящ се жилищен комплекс в близост до магазин "Практис" до бул. "България" стресна пловдивчани.  Пламъците разнесоха гъсти кълба дим из квартала, но пожарникарите бързо потушиха огъня. Няма пострадали хора.

публикувано на 20.02.25 в 10:48

Община Пловдив прекратява договора за 8 линии от градския транспорт

Община Пловдив изпрати уведомление до фирмите превозвачи от градския транспорт за прекратяване на договор от 2021 година за пътнически  превоз по градски автобусни линии с номера 4, 10, 12, 20, 22, 24, 27 и 93 от общинската транспортна схема.  Причината – констатирани нарушения на поетите задължения за извършване на обществената услуга от страна..

публикувано на 20.02.25 в 09:53

Пловдивчани продължиха с пазаруването при втория бойкот

Въпреки обявения втори ден на бойкот на хипермаркетите и призивите за подкрепа на малките магазини пловдивчани продължиха да пазаруват.  Рано сутринта дори имаше опашка пред един от хипермаркетите на "Пещерско шосе" преди да отвори.  В съседния хипермаркет паркингът вече се запълваше и доста хора влизаха и излизаха от него – някои с..

обновено на 20.02.25 в 09:37