Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Разделянето на жп маршрутите на 3 лота води до по- малко влакове

БДЖ остава монополист в обществената услуга за превоз на пътници. Това е регламентирано от решение на служебното правителство от 30-ти октомври.

В същото време Синдикатът на железничарите към КНСБ поиска среща с транспортния министър Красимира Стоянова, която в медиите обяви, че ще разделят жп маршрутите на три лота. "Дошло е време за промяна в железопътния транспорти най-после трябва да бъде направена смела крачка.  Към момента работим по вариант разделянето на железопътната мрежа да е на три лота. Това са София - Пловдив - Бургас, София - Горна Оряховица - Варна и цялата останала част", казва Стоянова в интервю, публикувано на сайта на МТ.

Решението от 30 октомври променя решение от месец март на редовното правителство за провеждане на конкурс на база пазарен анализ, което води до промяна на политиката, коментира пред Радио  Пловдив синдикалистът Петър Бунев. Имаме такъв анализ, който казва, че за България като малък пазар не е подходящо пътническите превози да се разделят на лотове, обясни той. 

От синдикатите са научили от медиите за намерението на министър Стоянова да раздели железниците на три лота. Според Бунев в момента от една страна се  удължава с една година по спешност дейността на БДЖ, а от друга - железниците се делят на лотове. "Това са дългосрочни политики и договори за по 15 години и да се вземат без обсъждане не е нормално. Лови се риба в мътна вода", коментира той. 

Позицията на Синдиката на железничарите към КНСБ е, че ако бъдат разделени пътническите превози на лотове, услугата ще стане още по- неефективна. БДЖ беше и тази година достатъчно оплюта, но подвижният състав няма да бъде увеличен. Как ще разделим влаковете на трима превозвачи – това води до 20% по- неефективни превозвачи, заяви той и добави, че всеки може да дойде и да вози, защото пазарът е либерализиран, но никой не идва, защото не разполага с влакове и персонал. 

Пътническите вагони са много скъпи съоръжения и затова частните превозвачи искат да вземат тези на БДЖ, както и кадрите на компанията, категоричен е Петър Бунев. Друг проблем е, че има печеливши и непечеливши линии, като вторите частен жп превозвач няма да вземе. 

Ако областен управител или кмет се оплаче на министъра от БДЖ, влаковете веднага се възстановяват. Ако превозвачът е частен, няма да възстанови подвижният състав, защото ще е на загуба, коментира той. 

Мнението му е, че истинска конкуренция в пътническите жп превози ще има тогава, когато по един и същ маршрут се движат влаковете на няколко фирми, а не когато маршрутите се разделят на лотове. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Реколтата от грозде в пловдивско е добра, но цените не

Реколтата от грозде в Родопската яка е сравнително добра като количество и доста добра качество. Добивите от декар са различни, като за винените е около 400 килограма от декар.   За съжаление изкупните цени не са така добри. В тях не е отразена нито инфлацията, нито от поскъпването на живота, посочи  Иван Гюров от Националното сдружение на..

публикувано на 24.09.25 в 16:36

Бордът по водите показва, че държавата е в ступор

Темпото, с което страната ни се опитва да се справи с водната криза е бавно, а създаването на Националния борд по водите и първото му заседание показват, че държавата се намира в ступор. Това коментира Димитър Куманов  от сдружение "Балканка", съветник в парламентарната комисия по безводие. По думите му комисията е излязла с доста добър..

публикувано на 24.09.25 в 16:07

Българската индустрия остава стабилна и с потенциал

Добавената стойност, генерирана от индустрията през миналата година, достигна 23,3 милиарда евро, въпреки икономческите и геополитически предизвикателства. Това отчете заместник-министърът на икономиката и индустрията Дончо Барбалов при откриването на Есенния технически панаир в Пловдив.  По думите му, на фона на множество европейски страни,..

публикувано на 24.09.25 в 14:30

Търсят състезатели за Училищни игри на волята

Започва набирането на училища за второто издание на Училищните игри на волята. Състезанието ще се проведе на щафетен принцип и е с финансова награда.  С Училищни игри на волята се цели връщане на децата към спорта и физическата активност, а с това и към здравословния начин на живот. Всяко училище ще участва в състезанието с по два отбора,..

публикувано на 24.09.25 в 11:24
Димитър Георгиев, финансист

Влизането в еврозоната ще направи България по-стабилна

След 100 дни България ще се присъедини към еврото, написа в публикация в социалните мрежи управителят на Европейската централна банка Кристин Лагард. Според нея с присъединяването към еврозоната страната ни ще има по-голяма икономическа сигурност, а гражданите, бизнесът и банките ще усетят много позитиви. Как правителството прави кампанията за..

публикувано на 24.09.25 в 10:48