Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Разделянето на жп маршрутите на 3 лота води до по- малко влакове

БДЖ остава монополист в обществената услуга за превоз на пътници. Това е регламентирано от решение на служебното правителство от 30-ти октомври.

В същото време Синдикатът на железничарите към КНСБ поиска среща с транспортния министър Красимира Стоянова, която в медиите обяви, че ще разделят жп маршрутите на три лота. "Дошло е време за промяна в железопътния транспорти най-после трябва да бъде направена смела крачка.  Към момента работим по вариант разделянето на железопътната мрежа да е на три лота. Това са София - Пловдив - Бургас, София - Горна Оряховица - Варна и цялата останала част", казва Стоянова в интервю, публикувано на сайта на МТ.

Решението от 30 октомври променя решение от месец март на редовното правителство за провеждане на конкурс на база пазарен анализ, което води до промяна на политиката, коментира пред Радио  Пловдив синдикалистът Петър Бунев. Имаме такъв анализ, който казва, че за България като малък пазар не е подходящо пътническите превози да се разделят на лотове, обясни той. 

От синдикатите са научили от медиите за намерението на министър Стоянова да раздели железниците на три лота. Според Бунев в момента от една страна се  удължава с една година по спешност дейността на БДЖ, а от друга - железниците се делят на лотове. "Това са дългосрочни политики и договори за по 15 години и да се вземат без обсъждане не е нормално. Лови се риба в мътна вода", коментира той. 

Позицията на Синдиката на железничарите към КНСБ е, че ако бъдат разделени пътническите превози на лотове, услугата ще стане още по- неефективна. БДЖ беше и тази година достатъчно оплюта, но подвижният състав няма да бъде увеличен. Как ще разделим влаковете на трима превозвачи – това води до 20% по- неефективни превозвачи, заяви той и добави, че всеки може да дойде и да вози, защото пазарът е либерализиран, но никой не идва, защото не разполага с влакове и персонал. 

Пътническите вагони са много скъпи съоръжения и затова частните превозвачи искат да вземат тези на БДЖ, както и кадрите на компанията, категоричен е Петър Бунев. Друг проблем е, че има печеливши и непечеливши линии, като вторите частен жп превозвач няма да вземе. 

Ако областен управител или кмет се оплаче на министъра от БДЖ, влаковете веднага се възстановяват. Ако превозвачът е частен, няма да възстанови подвижният състав, защото ще е на загуба, коментира той. 

Мнението му е, че истинска конкуренция в пътническите жп превози ще има тогава, когато по един и същ маршрут се движат влаковете на няколко фирми, а не когато маршрутите се разделят на лотове. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Проф. д-р Иван Желев Димитров

Старостилната църква не застрашава единството в БПЦ

Решението на Върховния касационен съд (ВКС) да бъде регистрирана Българска православна старостилна църква предизвика вълна от недоволство. Застрашава ли това единство на православната църква и до какво може да доведе наличието на паралелна православна църква? "Мисля, че това не застрашава единството на Българската православна църква..

публикувано на 09.01.25 в 11:34

Промяна в отчитането на гласовете е положителна стъпка

Много недостатъци се събраха в изборния процес през годините, така че промените в Изборния кодекс са необходими и могат да дадат добър резултат. Промяната в отчитането на гласовете е крачка в правилната посока, но за да няма проблеми детайлите трябва да бъдат изпипани много добре. Така политологът и изборен експерт Даниел Стефанов коментира..

публикувано на 09.01.25 в 10:09

С 400 000 лева почистват Кольово дере в Стрелча

През месец април се очаква да започне почистването и укрепването на участък от 400 метра от дере, което се зауства в коритото на река Луда Яна в Стрелча.  Дейностите се финансират с 400 000 лв., отпуснати от Министерския съвет в последните дни на миналата година.  Зам.-кметът на Стрелча  Васил Кацаров  обяви пред Радио Пловдив, че н а..

публикувано на 09.01.25 в 09:07

Благотворителен концерт събира средства за дете с ДЦП

Изпълнители от Община Марица се обединяват в мащабен благотворителен концерт в подкрепа на 2-годишния Иван от Рогош, който страда от детска церебрална парализа. Момчето започва да провежда рехабилитация още, когато е на 6 месеца. Сега обаче се нуждае от 44 000 лева за провеждане на лечение в турска клиника. Тя е за рехабилитация, която ще..

публикувано на 09.01.25 в 07:50

Ако днес изядем двойно, а утре - нищо, всичко е наред!

Количеството и качеството на храната са важен фактор за дългия и качествен живот.  По нашите географски ширини битува схващането, че който преяжда, живее доста добре. И когато някой се вземе в ръце и отслабне здравословно едни 15 - 20 килограма, всички в обкръжението му започват да го питат дали не е болен от рак или не му се е случило нещо ужасно ...

публикувано на 08.01.25 в 17:47