Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Разделянето на жп маршрутите на 3 лота води до по- малко влакове

БДЖ остава монополист в обществената услуга за превоз на пътници. Това е регламентирано от решение на служебното правителство от 30-ти октомври.

В същото време Синдикатът на железничарите към КНСБ поиска среща с транспортния министър Красимира Стоянова, която в медиите обяви, че ще разделят жп маршрутите на три лота. "Дошло е време за промяна в железопътния транспорти най-после трябва да бъде направена смела крачка.  Към момента работим по вариант разделянето на железопътната мрежа да е на три лота. Това са София - Пловдив - Бургас, София - Горна Оряховица - Варна и цялата останала част", казва Стоянова в интервю, публикувано на сайта на МТ.

Решението от 30 октомври променя решение от месец март на редовното правителство за провеждане на конкурс на база пазарен анализ, което води до промяна на политиката, коментира пред Радио  Пловдив синдикалистът Петър Бунев. Имаме такъв анализ, който казва, че за България като малък пазар не е подходящо пътническите превози да се разделят на лотове, обясни той. 

От синдикатите са научили от медиите за намерението на министър Стоянова да раздели железниците на три лота. Според Бунев в момента от една страна се  удължава с една година по спешност дейността на БДЖ, а от друга - железниците се делят на лотове. "Това са дългосрочни политики и договори за по 15 години и да се вземат без обсъждане не е нормално. Лови се риба в мътна вода", коментира той. 

Позицията на Синдиката на железничарите към КНСБ е, че ако бъдат разделени пътническите превози на лотове, услугата ще стане още по- неефективна. БДЖ беше и тази година достатъчно оплюта, но подвижният състав няма да бъде увеличен. Как ще разделим влаковете на трима превозвачи – това води до 20% по- неефективни превозвачи, заяви той и добави, че всеки може да дойде и да вози, защото пазарът е либерализиран, но никой не идва, защото не разполага с влакове и персонал. 

Пътническите вагони са много скъпи съоръжения и затова частните превозвачи искат да вземат тези на БДЖ, както и кадрите на компанията, категоричен е Петър Бунев. Друг проблем е, че има печеливши и непечеливши линии, като вторите частен жп превозвач няма да вземе. 

Ако областен управител или кмет се оплаче на министъра от БДЖ, влаковете веднага се възстановяват. Ако превозвачът е частен, няма да възстанови подвижният състав, защото ще е на загуба, коментира той. 

Мнението му е, че истинска конкуренция в пътническите жп превози ще има тогава, когато по един и същ маршрут се движат влаковете на няколко фирми, а не когато маршрутите се разделят на лотове. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Ружа Райчева

Депутатите на ГЕРБ проверяват има ли още партия

"Бъдещето на правителството е тясно обвързано с развитието на отношенията между Бойко Борисов и Делян Пеевски, както и с потенциалната роля на президента Румен Радев като алтернативен политически фактор", смята журналистката Ружа Райчева.  Борисов: Няма да счупим коалицията, но и няма да стоим тук по този начин По повод вчерашния гневен монолог..

публикувано на 15.10.25 в 16:14

Не учим уроците от бедствията в Карловско и по морето

Националният университетски център за геопространствени изследвания и технологии организира научен семинар с резултатите от извършените изследвания в периода 2022-2025 г., свързани с екстремните наводнения в Карловско и по Южното Черноморие. Пред Радио Пловдив доц. Стелиян Димитров коментира, ча за припордните предизивикателства, свързани и с..

публикувано на 15.10.25 в 11:06

Драматизмът на Борисов е опит да се дисциплинира коалицията

Речта на Бойко Борисов пред партията му не е първият опит да се отнеме от напрежението, което се създаде след изборите в Пазарджик, където ГЕРБ е едва шеста политическа сила. От друга страна, тя е и послание за дисциплиниране на управляващата коалиция, каза в предаването "Точно днес" политологът Христо Панчугов. Той отбеляза, че ГЕРБ носи..

публикувано на 15.10.25 в 08:02

Кабинетът е стабилен, партиите мобилизират твърдите си ядра

Социологическите данни от първата половина на октомври потвърждават доверието в правителственото мнозинство и стабилността на правителството. Едновременно с това се наблюдава мобилизация на твърдите опозиционни ядра. Двете формации, които отбелязват известен ръст спрямо предходното проучване през юли, са ГЕРБ–СДС и ПП–ДБ, сочат данните от последното..

публикувано на 14.10.25 в 15:19

БСП-ОЛ ще подкрепя разумните решения в ОбС Пазарджик

В предаването „Ден след ден“ говорим за резултатите от изборите в Пазарджик и дали те могат да бъдат лакмус за национален вот.  За разговор поканихме председателката на БСП в Пазарджик Лиляна Мърхова , която е и общински съветник.  Коалицията БСП-Обединена левица ще има четирима съветници в новия местен парламент, с един повече от предишния ОбС...

публикувано на 14.10.25 в 15:01