Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Тировете вече ще чакат по 2 часа на границата, вместо 16 часа

Снимка: БГНЕС

Транспортните фирми вече ще се бавят на границата не повече от 2 часа, вместо да висят както досега по 16 часа на Дунав мост. Това коментира Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи след дългочаканата от бранша новина за пълноправното членство на България и Румъния в Шенген.
 

До момента именно заради граничния контрол преките и косвените загуби за страната ни са възлизали на над 1 милиард и 600 милиона годишно, обясни Арабаджиев.

Според него влизането по суша в Шенген ще доведе и до ползи за българските производители. Причината е, че тези, които изнасят стоки ще могат да стигат по-бързо до Западна Европа. Това пък ще доведе до по-ниска цена на продуктите, които купуват българите.

“Редица стоки у нас са 15% по-скъпи отколкото в Западна Европа, като една от причините беше неприемането ни в Шенген. Очакваме сега нашите цени да бъдат поне такива, каквито са в Западна Европа.

По отношение на контрола в Шенгенското пространство трябва да се отбележат няколко важни елемента. Заявката, която дава властта, е че кантарите няма да присъстват на граничния пункт. За нас това е от изключително значение, защото те бяха една от причините да има опашки.

Страната ни има една от най-модерните ТОЛ системи, която има възможност да мери в динамичен режим теглото на превозните средства. Все още обаче не знаем дали тя ще бъде използвана за проверка на теглото на тежкотоварните автомобили, или ще се обособяват места с кантари във вътрешността на страната. За да се направи организация за кантарите би трябвало те да отговарят на определени изисквания по отношение на площадката, на сертифициране на самите уреди.

Дори и да е с кантари, важното е, че те няма да присъстват на зоната на граничния пункт. От там насетне където и да бъдат позиционирани предполага,  че е въпрос на избор на контролния орган да отдели едно, две, пет превозни средства и да ги претегли. Останалият трафик обаче ще продължава към граничния пункт и няма да се налага тези, които са зад спрените превозни средства да изчакват”, коментира Арабаджиев.

Добави още, че от транспортния бранш не са против проверката на база анализ риска. Напротив според тях е редно да се проверяват тези шофьори, които са рискови и правещите нарушения да бъдат санкционирани.

Сериозен проблем на страната ни според Арабаджиев обаче е инфраструктурата, особено в Северозападна България. Затова и вчера от транспортния бранш са изпратили писмо до министъра на регионалното развитие и благоустройството с настояване в най-кратки срокове да бъде пусната отсечката Мездра-Ботевград, за да може да се ползва като най-бързия и кратък маршрут. Към момента трафикът на камиони от София за Видин минава през Плевен и Долни Дъбник, което значително увеличава разстоянието и разходите за гориво.

“От години алармираме за инфраструктурни проблеми, но резултатите са малко видими, трудно се постигат. За всички е ясно, че пътищата в България не отговарят на съвременните изисквания, особено на тези, при които трябва да се движат тежкотоварните автомобили.

Притеснения нямам. За нас е важно всичко да е предвидимо. Затова до края на годината очакваме да проведем срещи с отговорните министерства и да ни кажат точно по какъв начин ще се извършва контролът, какво ще се случва по границите”, отбеляза Арабаджиев.

Изминаващата си 2024 г. определи като тежка за транспорта, но все пак по-добра от предходната 2023 г.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Румен Гълъбинов

При членство в еврозоната богатството ни ще се увеличи

Доколко предложения от президента Румен Радев референдум за еврото е целенасочен саботаж за приемането на страната ни в еврозоната?  Според икономиста Румен Гълъбинов Българи отговаря изцяло на всички Маастрихтски критерии за инфлацията, лихвените проценти, бюджетния дефицит и нивото на дълга спрямо държавното управление към брутния вътрешен..

публикувано на 13.05.25 в 10:52

Искат още 100 хиляди лева за две улици в „Западен“

Кметът на район „Зпааден“ ще поиска по време на сесията на ОбС на 15-ти май допълнителни 100 хиляди лева към бюджета на района, който е фиксиран на 500 хиляди лева. Това заяви Тони Стойчева в интервю за предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив. По думите й тези 500 хиляди лева, които са заложени за „Западен“ в проекта на бюджета на града..

публикувано на 13.05.25 в 09:53

ГЕРБ ще подкрепи бюджета на Пловдив, БСП са против

Групата на ГЕРБ ще подкрепи бюджета на Пловдив на предстоящата сесия на ОбС на 15 май – обяви в интервю за Радио Пловдив общинският съветник от ГЕРБ Слави Георгиев, който е председател на правната комисия. Припомням, че предложението на кмета Костадин Димитров е бюджетът на общината да бъде в размер на близо 715 млн. лева, което е..

публикувано на 13.05.25 в 09:10

И Путин, и Зеленски се борят за благосклонността на Тръмп

Журналистът Чавдар Стефанов, бивш кореспондент на БНР в Москва, смята, че предложението на Владимир Путин за преговори без предварителни договорки с Украйна в Истанбул е ухажване на Доналд Тръмп.  Стефанов припомни разликите в позициите на двете страни. Р уската винаги е била за преговори преди спиране на огъня за разлика от  украинската, която..

публикувано на 12.05.25 в 17:38
Петър Денчев

По-скъпата Синя зона в центъра на Пловдив не решава проблема

Община Пловдив направи крачка назад и оттегли от предстоящата на 15-ти май сесия на общинския съвет проектонаредба за организацията на движението и паркирането. Според председателя на Сдружението на хотелиерите в Пловдив  Петър Денчев е добре, че е взето под внимание и тяхното мнение.  Той изтъкна, че кметът Костадин Димитров винаги е бил..

публикувано на 12.05.25 в 17:19