До момента именно заради граничния контрол преките и косвените загуби за страната ни са възлизали на над 1 милиард и 600 милиона годишно, обясни Арабаджиев.
Според него влизането по суша в Шенген ще доведе и до ползи за българските производители. Причината е, че тези, които изнасят стоки ще могат да стигат по-бързо до Западна Европа. Това пък ще доведе до по-ниска цена на продуктите, които купуват българите.
“Редица стоки у нас са 15% по-скъпи отколкото в Западна Европа, като една от причините беше неприемането ни в Шенген. Очакваме сега нашите цени да бъдат поне такива, каквито са в Западна Европа.
По отношение на контрола в Шенгенското пространство трябва да се отбележат няколко важни елемента. Заявката, която дава властта, е че кантарите няма да присъстват на граничния пункт. За нас това е от изключително значение, защото те бяха една от причините да има опашки.
Страната ни има една от най-модерните ТОЛ системи, която има възможност да мери в динамичен режим теглото на превозните средства. Все още обаче не знаем дали тя ще бъде използвана за проверка на теглото на тежкотоварните автомобили, или ще се обособяват места с кантари във вътрешността на страната. За да се направи организация за кантарите би трябвало те да отговарят на определени изисквания по отношение на площадката, на сертифициране на самите уреди.
Дори и да е с кантари, важното е, че те няма да присъстват на зоната на граничния пункт. От там насетне където и да бъдат позиционирани предполага, че е въпрос на избор на контролния орган да отдели едно, две, пет превозни средства и да ги претегли. Останалият трафик обаче ще продължава към граничния пункт и няма да се налага тези, които са зад спрените превозни средства да изчакват”, коментира Арабаджиев.
Добави още, че от транспортния бранш не са против проверката на база анализ риска. Напротив според тях е редно да се проверяват тези шофьори, които са рискови и правещите нарушения да бъдат санкционирани.
Сериозен проблем на страната ни според Арабаджиев обаче е инфраструктурата, особено в Северозападна България. Затова и вчера от транспортния бранш са изпратили писмо до министъра на регионалното развитие и благоустройството с настояване в най-кратки срокове да бъде пусната отсечката Мездра-Ботевград, за да може да се ползва като най-бързия и кратък маршрут. Към момента трафикът на камиони от София за Видин минава през Плевен и Долни Дъбник, което значително увеличава разстоянието и разходите за гориво.
“От години алармираме за инфраструктурни проблеми, но резултатите са малко видими, трудно се постигат. За всички е ясно, че пътищата в България не отговарят на съвременните изисквания, особено на тези, при които трябва да се движат тежкотоварните автомобили.
Притеснения нямам. За нас е важно всичко да е предвидимо. Затова до края на годината очакваме да проведем срещи с отговорните министерства и да ни кажат точно по какъв начин ще се извършва контролът, какво ще се случва по границите”, отбеляза Арабаджиев.
Изминаващата си 2024 г. определи като тежка за транспорта, но все пак по-добра от предходната 2023 г.
Всяко дете по Коледа мечтае за подаръци и знае, че ще ги намери под елхата. Малчуганите са наясно, че най-хубавите подаръци ги носи не кой да е, а обичаният от всички Дядо Коледа. Затова още през ноември децата започват да съчиняват писма до белобрадия вълшебник и му ги изпращат с надеждата желанията им да се изпълнят. В Пловдив и региона..
Отварянето на границите по суша ще вкара повече чуждестранни туристи у нас. Това коментира Павлина Илиева от Обединение “Бъдеще за туризма” след като стана ясно, че от 1 януари догодина страната ни става пълноправен член на Шенген. Тя припомни, че особено през летния сезон до момента проблемите при границата с Румъния бяха огромни...
Пожарникари от районната служба в Асеновград и колегите им от участъка в Лъки спасиха семейство, бедстващо в снежни преспи в Родопите преди седмица. От пловдивската пожарна уточниха, че на 6 декември следобед е получен сигнал на тел. 112, че автомобилът на семейство Александрови е затънал в снега на пътя между с. Манастир и връх..
България и Румъния ще станат пълноправни членки на Шенгенското пространство от 1 януари 2025 г. Решението беше взето официално на заседанието на Съвета на Европейския съюз днес. Това е един голям ден за България, в който най- после станахме пълноценна част от голямото европейско семейство, свързано със свободното преминаване през вътрешните граници..
Пловдивският университет „Паисий Хилендарски“ е бенефициент на мащабен проект, финансиран от Плана за възстановяване и устойчивост. Проектът е по компонент „Иновативна България“, инвестиция 1 „Програма за ускоряване на икономическото възстановяване и трансформация чрез наука и иновации“, процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна..