След седеммесечно забавяне вече е пусната обществената поръчка за изграждане на градска железница в Пловдив. Това съобщи вчера при поседещието си в града под тепетата съпредседателят на ПП-ДБ Асен Василев.
"И се надяваме все пак да бъде избран изпълнител, да се проектира, а също и да се построи. Знаете, че по Плана за възстановяване има предвидени средства за подвижен състав. Добре е НКЖИ да може да изгради и трасе“, каза Асен Василев.
Проект за Градска железница на Пловдив няма!
Това коментира пред Радио Пловдив инж. Симеон Евтимов от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт, който е бивш председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ".Той обясни, че това, което е предвидено да се направи в Пловдив на бул. "Копривщица" е естакада, която може да се използва за градска железница, но може и да не се използва. Твърде преждевременно този проект е обявен за елемент от градската железница, котегоричен е Евтимов.
Наличието на железопътна инфраструктура в града още не значи, че имаш градска железница. Железопътната инфраструктура е част от железопътната експлоатация на БДЖ. Те имат свои транспортни планове, свои проекти, свой пазар.
Но поне засега не ми е известно в бъдещите планове на БДЖ да има опериране на градска железница в Пловдив.
Така че, НКЖИ не могат да изграждат порект, за който не знаят, примерно, кой ще му е операторът.
Най - добре е преди да започне да се изгражда една инфраструктура да е ясно с какво цел и кой ще е потребителят на тази инфраструктура. От досегашните спорове, които съм следил в града, оставам с впечатлението, че този проект на БДЖ не е нужен и че дори ще пречи на БДЖ.
Според мен, би трябвало градската управа на Пловдив, градският съвет, общината първо да решат как градската железница - ако има такава - как ще се впише в градоустройственото развитие на града. И дали тя ще се впише и в системата на обществения транспорт, защото една градска железница е порсто елемент от градския обществен транспорт.
Симеон Евтимов смята, че не са правени проучвания как градската железница ще се впише в обслужването на жителите на Пловдив.
Според мен, БДЖ няма да оперира градска железница в Пловдив. Кой ще оперира градската железница?
Цялата беда е, че е предложено едно решение, без да са обсъждани каквито и да било алтернативи, посочи транспортният експерт.
"То е все едно сега да кажете Дайте да строим сега тунел, защото един ден може Пловдив да има метро!"
Трябва да се търсят комплексни решения със сериозни проучвания, категоричен е инж. Евтимов.
По думите му, от един такъв проект най - много ще спечелят строителите, без да е ясно дали пловдивчани ще спечелят от него и дали ще се облекчи трафикът в града.
Пловдив трябва да има План за устойчиво развитие и градската железница да е част от него. За целта трябва да има наистина проучване и да се разглеждат различни алтернативи.
Ако железопътните прелези са основната причина за задръстванията и НКЖИ носи отговорност за безопасната им експлоатация, то едва ли във века на информационните технологии, цифровизацията и изкуствения интелект изграждането на жпестакада е единственото възможно решение. Автоматизирани жп прелези в градска среда, съчетани с дистанционно управление на светофарната мрежа, са ежедневие в много от големите градове по света, смята още експертът.
Интервюто на Неда Велкова със Симеон Евтимов е в звуковия файл.
Ще намали ли административната тежест на личните лекари пълният достъп Националната здравно-информационна система (НЗИС) на всички нива и с какво ще подпомогне процеса на ваксинационния обхват? Според председателя на Сдружението на общопрактикуващите лекари (ОПЛ) в Пловдив д-р Костадин Сотиров с истемата е поетапен процес, който започна да..
Безпрецедентната среща на осемте лидери в Белия дом, организирана само два дни след срещата на Тръмп с Путин, открои степента на европейската подкрепа за Украйна. Върви ли се, макар и бавно, към край на военните действие и ще има ли тристранна среща с участието и на Русия – коментираме с Любов Панайотова , директор на фондация "Европейски институт"...
Световната политика и очакването да се сложи край на войната в Украйна, коментира в програма "Точно днес" след срещата Тръмп-Зеленски на геополитика и университетски преподавател проф. Марин Русев . Според него, ако в Аляска се е наблюдавало нещо, като разузнаване, във Вашингтон ситуацията е заприличала бутафорна журналистическа пресконференция,..
В програма "Точно днес" разказваме за Емпорион Пистирос , и за новите археологическите проучвания на селището, което е датирано от начало на V-IV век пр. Хр. и продължило да съществува до VI век. Доц. д-р Емил Нанков от НАИМ на БАН ръководи за поредна година разкопките до град Ветрен, област Пазарджик. Доц. Нанков съобщи, че са открили интересна..
Институтът за пазарна икономика предупреди в свое изследване, че близо половината от учениците от професионалните гимназии у нас изучават специалности без търсене на пазара. Повече за анализа и фактите, които могат да бъдат полезни на учители и родители научаваме от старши експерта от ИПИ Зорница Славова . Изследването анализира доколко..