След седеммесечно забавяне вече е пусната обществената поръчка за изграждане на градска железница в Пловдив. Това съобщи вчера при поседещието си в града под тепетата съпредседателят на ПП-ДБ Асен Василев.
"И се надяваме все пак да бъде избран изпълнител, да се проектира, а също и да се построи. Знаете, че по Плана за възстановяване има предвидени средства за подвижен състав. Добре е НКЖИ да може да изгради и трасе“, каза Асен Василев.
Проект за Градска железница на Пловдив няма!
Това коментира пред Радио Пловдив инж. Симеон Евтимов от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт, който е бивш председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ".Той обясни, че това, което е предвидено да се направи в Пловдив на бул. "Копривщица" е естакада, която може да се използва за градска железница, но може и да не се използва. Твърде преждевременно този проект е обявен за елемент от градската железница, котегоричен е Евтимов.
Наличието на железопътна инфраструктура в града още не значи, че имаш градска железница. Железопътната инфраструктура е част от железопътната експлоатация на БДЖ. Те имат свои транспортни планове, свои проекти, свой пазар.
Но поне засега не ми е известно в бъдещите планове на БДЖ да има опериране на градска железница в Пловдив.
Така че, НКЖИ не могат да изграждат порект, за който не знаят, примерно, кой ще му е операторът.
Най - добре е преди да започне да се изгражда една инфраструктура да е ясно с какво цел и кой ще е потребителят на тази инфраструктура. От досегашните спорове, които съм следил в града, оставам с впечатлението, че този проект на БДЖ не е нужен и че дори ще пречи на БДЖ.
Според мен, би трябвало градската управа на Пловдив, градският съвет, общината първо да решат как градската железница - ако има такава - как ще се впише в градоустройственото развитие на града. И дали тя ще се впише и в системата на обществения транспорт, защото една градска железница е порсто елемент от градския обществен транспорт.
Симеон Евтимов смята, че не са правени проучвания как градската железница ще се впише в обслужването на жителите на Пловдив.
Според мен, БДЖ няма да оперира градска железница в Пловдив. Кой ще оперира градската железница?
Цялата беда е, че е предложено едно решение, без да са обсъждани каквито и да било алтернативи, посочи транспортният експерт.
"То е все едно сега да кажете Дайте да строим сега тунел, защото един ден може Пловдив да има метро!"
Трябва да се търсят комплексни решения със сериозни проучвания, категоричен е инж. Евтимов.
По думите му, от един такъв проект най - много ще спечелят строителите, без да е ясно дали пловдивчани ще спечелят от него и дали ще се облекчи трафикът в града.
Пловдив трябва да има План за устойчиво развитие и градската железница да е част от него. За целта трябва да има наистина проучване и да се разглеждат различни алтернативи.
Ако железопътните прелези са основната причина за задръстванията и НКЖИ носи отговорност за безопасната им експлоатация, то едва ли във века на информационните технологии, цифровизацията и изкуствения интелект изграждането на жпестакада е единственото възможно решение. Автоматизирани жп прелези в градска среда, съчетани с дистанционно управление на светофарната мрежа, са ежедневие в много от големите градове по света, смята още експертът.
Интервюто на Неда Велкова със Симеон Евтимов е в звуковия файл.
ЦИК трябва днес да изпрати на КС резулатите от повторното въвеждане на резултата от праламентарния вот в 2204 секции, които бяха проверени. В почти половината от тях са открити грешки, а в 7 секции въобще липсват бюлетини, затова резултатите там са нулеви. В същото време стана ясно, че грешки са допускали и самите вещи лица, броили провторно, а КС..
"Снощи положението в Букурещ беше наистина доста нпрегнато. Още от сутринта се бяха събрали протестиращи в подкрепа на Калин Джорджеску пред Централното избирателно бюро ( еквивалент на ЦИК в Румъния). Вечерта те достигнаха над 1000 души", каза за Радио Пловдив Стилиян Деянов, журналист, преводач и писател, който близо 20 години живее в Румъния...
Десетки потомци на спасените български евреи в Пловдив присъстваха на церемонията по повод 82-та годишнина от спасяването им. Пред Паметника на благодарността до Дома на младоженците за поредна година председателят на пловдивското дружество „Шалом“ Светозар Калев припомни историята за онзи мрачен 10 март през 1943 година. Тогава пловдивските..
Близо 100 души с различни оплаквания потърсиха консултация при безплатните профилактични прегледи за бъбречни заболявания в УМБАЛ "Пловдив" . Те се проведоха в последната седмица на февруари. Поводът беше втората седмица на март, в която се отбелязва Световният ден за борба с бъбречните заболявания. Кампанията е продиктувана и от..
ПП-ДБ ще подкрепи някои от текстовете в бюджет 2025 при гласуването му на второ четене, но не и тези, които пораждат съмнения за корупционни практики. Това коментира Атанас Атанасов, председател на ДСБ и зам.-председател на Народното събрание. Припомням, че на първо четене ПП-ДБ не подкрепиха държавния бюджет. На първо четене текстовете в него..