Според Яна Алексиева, психолог и изпълнителен директор на асоциацията това е тема, която се обсъжда от доста години. Родители и професионалисти си задават едни и същи въпроси, но не получават отговори. Надгражда се с нови външни оценявания, които особено в 4 и 10 клас будят съмнения каква е целта им, ако не следват много сериозни анализи.
"Надяваме се министерството да ги прави и да ги оповестява публично, а след това да има бързи и адекватни реформи", категорична е тя.
Според нея оценяването след седми клас е болезнена тема, защото всяка година се вижда какво се случва с децата, с психичното им здраве, стреса, борбата за училище и т.н.
"Ние не искаме да кажем, че има една единствена формула и решение, но повдигаме въпроса в навечерието на най-стресиращия изпит за деца и родители, като в същото време това става в дните, когато се обсъждат промените в Закона за образование", посочи Алексиева.
Попитана какъв е подходящият формат за оценяване на наученото от учениците, тя подчерта, че целта е не толкова да се дават идеи, а по-скоро да се предизвика много по-сериозен анализ и включването на достатъчно експерти в него.
"Искаме да видим промяна. По света има хиляди варианти, специално в 4 и 10 клас може да се използва извадков принцип, както е прословутата PIZA, за замерване на знанията на учениците. След като можем да имаме доверие на един такъв международен механизъм, защо да не си създадем подобен? Защото виждаме, че тези изпити се превръщат в един безкраен формализъм, в едно напрежение. Учителите също са в голямо напрежение, как учениците им ще представят училището си, особено в четвърти клас. Сега всички виждаме едни класации на училища из социалните мрежи. Разбира се, че е важно да има замервания, да има формати, в които децата показват знанията си, да се борят за едно или друго училище, но трява да има някаква реформа. Това, което в момента виждаме, е някаква инерция и някак отново децата са забравени", каза Яна Алексиева и даде пример с десетокласниците, които отиват подготвени на НВО, но знаят, че от него нищо не зависи, тъй като никой не им е осмислил защо се прави то", коментира тя. По думите й това е и една от причините, поради която се вижда намаляване на възрастта, в която децата отиват на частни уроци.
От Асоциация "Родители" настояват за ясен отговор какво всъщност се измерва с НВО, да се преразгледа неговата функция и формат, а резултатите от него да се анализират задълбочено и да се използват за подобряване на образованието. Освен това се иска открит обществен разговор с участието на родители, ученици, учители и специалисти за проблемите в системата. От асоциацията смятат, че фокусът в образованието трябва да се насочи към развитие на знания и умения у децата, а не към „натискане на правилните отговори".
Колкото и материални блага да потребяваме, има някаква празнина вътре, която трябва да бъде запълнена по някакъв начин. И човек си търси своето. Задължение на издателствата е да предлагат много различни гледни точки, за да имат хората избор, да си тръгнат по пътя. Този, който вече е стъпил на пътя, винаги ще намери своето. Книгата говори сама..
Изкуственият интелект се развива много бързо и е крайно време да получи някаква регламентация, свързана с организацията за използването му от държавата, а не толкова технически, защото там детайлите се променят много бързо . Държавата ще може да създава стимули за използването на изкуствен интелект в икономиката, образованието,..
От днес започва имунизационната кампания срещу COVID-19 за есенно-зимния сезон 2025/2026 г. За предстоящата кампания са доставени 47 520 дози иРНК ваксини (Pfizer-BioNTech) срещу нивия вариант на заболяването и те вече са налични в регионалните здравни инспекции. От тях 43 200 дози са за лица над 12 години, а близо 4 000 са за деца от 6 месеца до..
МВФ препоръча затягане на коланите и стоп на заплатите в публичния сектор, вдигане на данъци и промяна на осигуровките. За икономическите основания и политическа издръжливост на подобни искания разговаряме с бившия социален министър Христина Христова. Предизвикателствата пред първия ни бюджет евро действително са големи и изискват известна нова..
Пловдив има голяма следа в дипломатическата защита на Независимостта на България, каза историкът Видин Сукарев. Уточни, че актът е признат половин година след обявяването на автономията на страната – през април 1909 г. Тогава първо Османската империя я признава, а след това и Великите сили. Шест от всички осем членове на правителство на..