"София на дневна светлина 1990–2001 г." - така е озаглавена изложбата на швейцарската фотографка Дорис Петер, която показа Центърът за култура и дебат "Червената къща". Триезичният албум, който съпътства изложбата, съдържа 200 черно-бели фотографии.
През 1990 г. авторката Дорис Петер е на 20 години, попада в София и прави серия от фотографии на лицата на хората по улиците на града. Резултатът е впечатляващ - снимките са не само уникален документ от период на трескави промени, но и поглед, изпълнен с истинско съпричастие към София и нейните жители. В тях до болка познатите политическите фигури на епохата отстъпват на заден план, главната роля е поверена на човешките лица на открито, лицата на обикновените хората от улицата в тяхното ежедневие. 20 години по-късно те ни се струват… познати?
"Дойдох тук като свободен фотограф, неплатен от агенции или западни медии, интересуваше ме да открия собствен поглед към вашата действителност", сподели швейцарската фотографка Дорис Петер в интервю в предаването "Хоризонт до обед".
Тя подчерта, че са й били интересни "хората на улицата, не заснети в домовете им или между стени". "Това бяха очевидно не богати хора, хора без привилегии, малки хора, не успяващите хора. Хора, които нямат лесен живот, но пък имат вътрешна гордост", разказа Дорис Петер. В нашия свят не всеки е богат и успешен, подчерта авторката и допълни: "Това, което показвам, не е представителен образ на вашето общество, това е моят личен поглед. "
"Това което ми харесваше в града през 1992-ра, 94-та, 96 -та бе че градът ви приличаше на огромен базар, имах усещането, че хората не харесват това, но ми се струваше, че така има място за всички" .
Дорис Петер каза още, че "светът ни става все по-пластмасов и населен със странни ценности".