Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Контрадмирал Ханк Орт: Ще ни помогнете, ако изпратите военен кораб в Аденския залив

Контраадмирал Ханк Орт, главнокомандващ военноморските сили на НАТО в Обединеното съюзническо командване
Снимка: Архив


НАТО провежда операция срещу пиратите под кодовото название „Океански щит” в Аденския залив от 17 август миналата година. Мисията е от стратегическо значение и става въпрос за милиони долари, тъй като от там е маршрутът на световната морска търговия, каза в специално интервю за „Хоризонт” холандският контраадмирал Ханк Орт, главнокомандващ военноморските сили на НАТО в Обединеното съюзническо командване, базирано в Нортууд, Великобритания.
Хан Корт: Ако погледнем днешната ситуация по сомалийското крайбрежие, в момента общо 10 кораба са в плен на пирати. От началото на натовската операция обаче наблюдаваме значителен спад на отвличанията в Аденския залив.

 

 

Ако погледнем днешната ситуация по сомалийското крайбрежие, в момента общо 10 кораба са в плен на пирати. От началото на натовската операция обаче, наблюдаваме значителен спад на отвличанията в Аденския залив.

Как обаче стои положението от другата страна на сомалийската крайбрежна ивица, която е към Индийския океан?


Да, разбира се, правим разлика между тези два района. Но в момента НАТО  се концентрира в Аденския залив. Но като цяло заловените кораби, независимо от коя страна, са общо 10. В случай на пиратско нападение, ако нашите сили пристигнат там навреме, те могат да атакуват и преследват пиратите. Разбира се, ситуацията се променя, когато пиратите вече са на борда на кораба и вземат за заложници екипажа. Тогава наша главна грижа става безопасното завръщане на кораба и моряците при техните семейства. Разбирате, че поради мерки за сигурност, не мога да навляза в детайли относно нашите правила за влизане в сражение. Но тази грижа за сигурността на заложниците ни възпира от значителни военни действия.

Кой е основният проблем с пиратските набези, от ваша, военностратегическа гледна точка?


Основното предизвикателство са размерите на района. Водната територия, която трябва да патрулират корабите не само на НАТО но и на мисията от ЕС, е огромна – тук говорим за хиляди квадратни мили океан. Очевидно е невъзможно да се патрулира постоянно навсякъде. Често използваме аналогията, че това е все едно да патрулираш по улиците на цяла Англия или Франция само с 3 полицейски коли.

Колко военни кораба участват в момента като цяло в натовската мисия и в операцията Аталанта на ЕС?


Този брой се променя с времето. В най-добрия случай корабите стигат до 20, а в най-лошия – 12-14.

Нуждаете ли се от повече ресурси и по-силен ангажимент от съюзниците в НАТО, по ваше мнение?


Ако питате мен, очевидно аз винаги бих искал да имаме повече. Както вече казах, основният проблем е голямата площ и затова, ако има повече военни части, това ще улесни нещата. Също така обаче, съм наясно, че трябва да сме реалисти, защото съюзническите държави имат и други задачи за техните военноморски сили.

Хипотетично, в идеалния случай, от колко бойни единици се нуждаете, за да предотвратите на 99% пиратските набези?


Важно е да се знае, както споменах, че ние работим заедно с ЕС, както и с други, независими играчи, като Русия, Япония и дори Китай. Като вземем предвид и техните военни кораби, можем да кажем, че в момента броят на патрулите в Аденския залив е достатъчен, за високо ниво на защита в този район.

Значи мислите, че двете мисии са успешни?


Ако говорим за Аденския залив, като резултат от нашите усилия 99,9% от корабоплаването там става без инциденти. Това разбира се е въпрос на статистика, защото през залива на ден минават огромен брой кораби, на фона на които брой на атаките е значително малък. Колкото до Сомалийския басейн  - това е по-сериозно предизвикателство. Обсъждаме заедно с коалиционните сили по-добри начини да координираме действията си. Но дори и тогава ще е невъзможно да покрием цялата територия с корабните патрули. Затова е много важно да се отбележи, че истинският източник на проблема се намира на сушата, в Сомалия.

Мислите ли, че ако България изпрати една военна фрегата в Аденския залив, това ще помогне на мисията ви там?


Да, определено. Това ще подобри състоянието на военноморските сили на НАТО там. Бихме приветствали такова решение на България. В тази конкретна операция приносът дори само с една бойна част е от голямо значение. Разликата дори само между 6 или 5 бойни единици е решаваща.

Защо?


Това е въпрос на математика. Когато разглеждаме площта на района, ние го разделяме на определени зони на действие на отделните патрули. Ако разполагаме с повече отряди, ще бъдем по-ефективни в Аденския залив, или ще можем да освободим част от тях, за да охраняват в Сомалийския басейн.

Има ли други методи, които да се приложат, така че да се гарантира сигурността на търговските кораби? Всъщност, какво се промени в стратегията на НАТО от миналата година досега?


Работим съвместно с военноморските сили на ЕС и с другите партньори. На техническо ниво тази координация се подобрява от ден на ден. Другото, което се промени, е изготвянето на така наречения списък с най-добри практики в корабоплаването. След неговото прилагане имаме многобройни случаи на търговски кораби, чиито екипажи сами са успявали да отблъснат атаки на пирати. Част от решението е корабната общност сама да си помогне. На нашия уебсайт корабните компании могат да намерят координатите на специалния коридор, който ние охраняваме в Аденския залив. Освен това има огромно количество информация, какви мерки за сигурност могат да вземат екипажите. Най-простите от тях са моряците да използват за защита срещу нападателите водните маркучи на палубата, или избягващи маневри на кораба. Също така е много важно да се поддържа висока скорост, защото ако намалите, се превръщате в лесна плячка. 

 

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна