На мен ми се ще да погледнем малко по-концептуално на въпроса, защото това ми липсва в нахвърляните идеи за последните няколко месеца ту по промени на Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), ту по промени на Наказателния кодекс и сега с новата идея за създаване на специализиран съд, заяви в предаването "12+3" бившият министър на правосъдието Миглена Тачева. "Вероятно това е обвързано с критиките в докладите на Европейската комисия (ЕК). Ние очакваме пореден, политически доклад през юли 2010 г., който трябва да отговори на усилията на българското правителство, на българската съдебна система, на критиките от 2009 г. - юлския доклад. Ясно е разписано, че имаме проблеми с произнасянето на присъди в разумни срокове. Но това, което на мен ми липсва, е цялостна концепция и за наказателна политика, и стратегията, която министерството на правосъдието от няколко дни е публикувало на сайта си, в която пише: "Отваряне на дебат за специализиран съд". Добре като идея, но защо не започнем да говорим за специализиран съд наказателен въобще на базата на едно емпирично изследване, което да ни даде имаме ли необходимост от такъв съд, каква е целта за създаването н такъв съд, дали не е по-добре да създадем съд за извършителите-непълнолетни и младите правонарушители, т. е. тези, които са навършили пълнолетие - има такава терминология в Европейския съюз (ЕС) и това са европейските практики, които според мен ние трябва да коментираме и да прилагаме съобразно нашето законодателство", каза Тачева. Тя посочи, че преди седмица или две са правени прмени в НПК. "Сега пак ще се правят някакви, за да заработи някакъв съд, без да е ясно каква е идеята", посочи Тачева и се съгласи, че има нужда от ефективен процес, каквото е изискването на Европейската конвенция за правата на човека, и за разумни срокове. Според нея обаче няма яснота по въпроса какво целим. "Министър Цветанов говори за бързина, министърът на правосъдието казва: "Ама не бързина, а качество". Ако ние искаме да покажем пред ЕС един бутиков съд, това ще бъде заблуда за това, че съдебната ни система е ефективна. Не трябва ли да изследваме причините, които водят до бавно правораздаване и да начертаем след това всички онези действия които трябва да се предприемат, така че цялата ни съдебна власт или целия ни съд да стане ефективен, а не по 200 дела да имаме ... Да приемем, че съдът проработи, в което обаче аз се съмнявам, защото проблемът не е в съда, а проблемът е в негодните доказателства. Когато имаш едно нищо, не можеш да имаш присъда, т. е. да имаш нещо. Затова усилията трябва да са насочени към усъвършенстване на досъдебната фаза. Прочетох, че има изследване на Центъра за либерални стратегии, че делата всъщност от осемстотин тридесет и няколко дни петстотин тридесет и няколко са в досъдебната фаза, което означава, че там трябва да насочим усилията си. Трябва да се продължи реформата в МВР, да може дознателите да бъдат укрепени и материално, ако щете, и образовани така, че да могат да съберат качествени доказателства, които след това да издържат в съда. А проблемът на софийските съдилища няма да се реши със създаването на нов съд, а с купуване, построяване на съдебен фонд, на сгради и на Софийския районен съд (СРС), и на Софийския градски съд (СГС). Когато нямаш съдебна зала, няма как да насрочиш делото, не можеш да го гледаш вкъщи", добави бившият министър на правосъдието.
Никой не казва всъщност има ли фианнсова обезпеченост за създаването на специализиран съд, колко ще струва и дали ще бъде достатъчно ефективен заради броя дела, които ще гледа, каза още Тачева. "Ако там работят отличниците, другите какви са?", пита тя. Бившият министър на правосъдието се обяви за специализирана прокуратура "Антимафия", специализирани звена за разследване, каквито са създадени. "Да се направи специализирано звено не трябва закон. Трябва една заповед на главния прокурор. А в закона за съдебната власт - миналата година го променихме - има изрично разписано, че главният прокурор може да прави специализирани екипи. Разследването трябва да се подобри и трябва да се подобрят условията, при които работят дознателите, условията, при които работят съдиите. Това трябва да направи правителството. Ние няма да направим бързо или разумно правораздаване ... и качествено, ако нямаме съдебни зали в София и във Варна и в големите градове", посочи Тачева. Виждате, че откакто се настаниха административните съдилища в специални сгради, върви административното правораздаване, добави тя. "Но без да имаме ясна стратегия каква е целта за този съд, колко струва този съд, не виждам защо трябва да се прави. За да направим поредната мярка, която ще отчетем пред ЕК? Това вече не работи", категорична бе Миглена Тачева.
Какво показва опитът със специализирания съд в Словакия, каква част от делата са наказателни и новост ли са специализираните съдилища в България можете да чуете в звуковия файл с интервюто с Миглена Тачева.