Ако през първите месеци на 2010-та година почти нямаше никакъв интерес, както при първоначалните проучвания на фирмите, така и при посещенията на място, то тази година до края на март имахме над 60 запитвания от потенциални инвеститори и около 15 фирми изпратиха свои представители до България. Става въпрос за хора на много високо ниво - вицепрезиденти или директори за бизнес-развитие.
Така очерта пред "Хоризонт" инвестиционните процеси у нас изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции /БАИ/ Борислав Стефанов. Той посочи, че картината е малко по-оптимистична от това, което показва статистиката за размера на преките чуждестранни инвестиции. Стефанов уточни, че една от основните функции на агенцията е да дава информация и да помага с контакти на потенциалните инвеститори. Определено има едно засилване на интереса към България. Тенденцията е в световен план след финансовата и икономическата криза, каза още Стефанов.
Директорът на агенцията поясни, че в България има различни като обем инвестиционни проекти, има няколко фирми, които се интересуват от инвестиции в сферата на производството, там цифрите са доста значими, става дума за заводи за 100 милиона евро. Има два големи проекта в химическата промишленост и един проект, който е машиностроене, свързано с автомобилната промишленост. Опитваме се да поддържаме обратна връзка с фирмите, които са проявили интерес, но са се отказали, защото трябва да знаем, ако някой не избере България каква е причината. Дали е свързана с макроикономическата ситуация в страната или с политическата, дали е липсата на субсидии, поясни Борислав Стефанов.
Той съобщи за посещението на българска бизнес делегация в САЩ с цел маркетинг. Посетени са фирми, които вероятно няма да дойдат да видят България, но имат интерес към този регион. САЩ са един огромен пазар, където големите фирми може и да знаят за България, но малките и средните фирми няма как да си позволят скъпо платени консултанти. Едно такова посещение, организирано от двете посолства, дава възможност за срещи с такива фирми, да се покаже повече кои сме, къде сме и кои са нещата, които ни правят горди пред потенциалните инвеститори, коментира Стефанов.
Още по темата за чуждестранните инвестиции можете да чуете в звуковия файл с интервюто на Снежана Иванова.