645 души са се съгласили да напуснат доброволно железниците - съобщи в парламента министърът на транспорта Ивайло Московски. Той запозна депутатите с финансовите параметри на съкращенията и на реформата в БДЖ и подчерта, че сегашните мерки за съкращаване са именно заради проверка на EK. Московски очерта оптимистична картина за развитието на БДЖ.
Ще опитаме да минимизираме неговата оперативна загуба. Това означава, че ще бъде изправено на крака и ще може да работи нормално. Без "Товарни превози"? О`кей - без "Товарни превози"! Потенциалът за развитие на железницата е добър. Държавата ще инвестира над 1,5 млрд. лв. до 2014 година в "Железопътна инфраструктура". Те създават условия за по-висока скорост и по-качествено придвижване. Скоростите са заложени - 160-200 километра в час.
След като това бъде реализирано ЕК е обещала, че "Пътнически превози" ще станат бенефициенти по ОП "Транспорт". Само така железниците ще да могат да си позволят да купят нов подвижен състав на стойност 600 млн. лв., каза Московски.
Депутатите обаче не споделиха оптимизма на транспортния министър. Станислав Станилов от "Атака" призова всички предходни правителства да поемат отговорност за състоянието на БДЖ. Петър Мутафчиев, който е бивш транспортен министър, прогнозира и проблеми с реформите:
Казвате, че ще махнете "Товарни превози", ще ги продадете и ще направите железницата печеливша. Остават само "Пътнически превози", които никога не са печеливши. Те са субсидирани. Ако със субсидия на държавата ще постигате печалба - добре. Твърди се от вашето ръководство, което също е фаза на некомпетентност, че с намаляване на влаковете и вагоните по "Пътнически превози" няма да се пипне субсидията. C 50% ще ви падне субсидията и тя трябва да бъде намалена и за миналата година, защото те не са си спазвали правилата.
Иван Костов от Синята коалиция обясни, че министерството неправилно определя ситуацията като реформа, което показва, че ведомството не е наясно какво върши.
Информация на Добромир Видев.