Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Режисьор от Московската оперета постави "Веселата вдовица" в ДМТ "Ст. Македонски"

Снимка: Костадин Чернев
За ценителите на класическата оперета в класически прочит е новият премиерен спектакъл на Музикалния театър „Стефан Македонски“ - „Веселата вдовица“ на Лехар, постановка на гост-режисьора от Московската оперета Инара Гулиева. Ето какво сподели тя за своята режисьорска концепция в интервю за предаването „Каста дива“:

Оперетата винаги е говорила и говори за любов! Ако в спектакъла няма любов – това вече не е оперета. Сигурно затова е толкова трудно на нашия светъл жанр в свят, в който понякога пресметливостта, струва ми се, взема властта в свои ръце... Да, нашата оперета („Веселата вдовица“) е за любов, само че за такава, в която мъжката дума, порядъчността, способността да се носи отговорност са толкова важни, колкото и умението да се обича... Умението да се говори за най-сериозните неща, жизнено важните, най-ценните, с усмивка и хумор – това е целта на спектаклите от класическата оперета.

За съвременните течения в оперетното изкуство Инара Гулиева каза:
Зависи какво имате предвид под съвременност! Според мен днес наричат съвременни постановки, в които костюмите не съответстват на епохата. Например в „Аида“ излизат партизани от времето на Великата отечествена война, летят немски бомбардировачи. Ако това е съвременно, то аз трудно го възприемам! Не разбирам защо трябва да се възхищавам, когато средновековни рицари пеят в кожени палта. Това е любопитно за момент, но защо трябва да го гледам в продължение на 3 часа?

По отношение на театъра и подходите към него Инара Гулиева смята:

Истината е винаги по средата. И в Русия има голяма дискусия на тази тема. Освен системата на Станиславски, съществува и тази на Михаил Чехов, който също е руснак. И всеки от тях достига до истината, но по съвършено различен начин. Самият Станиславски казва: „Моята система е за средния актьор, а всеки талантлив актьор изработва своя система. Важното е да достигне до истината, а не по какъв път!

За вкуса на руската оперетна публика през последните години и как това се отразява на музикалната политика на Московската оперета Гулиева сподели:

За мен това е болна тема, защото ме провокира да говоря за мюзикъл. Тъй като в режисьорската си аспирантура се занимавах с мюзикъл, просто можете да ме включите и няма да мога да спра... За повечето хора мюзикълът е нещо много съвременно, а аз знам, че първият мюзикъл е създаден в Америка 8 години след първата оперета на Офенбах. (бел.ред. Инара Гулиева има предвид първото музикално шоу). Тези два жанра през цялото време се развиват успоредно. И когато „Веселата вдовица“ е представена в Америка, за 12 години тя спира развитието на американския мюзикъл, защото се изпълняват само европейски оперети! Друг е въпросът, че са я преработвали според вкуса на публиката. Има публика, която харесва оперета, мюзикъл, хеви рок музика и дори, с извинение, попфолк. Нашата задача е да правим такива продукции, че да запазим нашата публика и дори да привлечем още!

Вторият премиерен спектакъл е на 6 април от 19 часа в Музикалния театър „Стефан Македонски“.

По публикацията работи: Росица Кавалджиева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна