Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Първият албум на Джошуа Бел като диригент е с музика от Бетовен

Снимка: Sony Classical

Богатата фонотека на БНР вече притежава съвсем новия компактдиск на прочутия оркестър Academy of St. Martin in the Fields, в който са включени две симфонии от Лудвиг ван Бетовен – Четвъртата и Седмата. И това нямаше да е нещо кой знае колко особено, ако не беше присъствието сред музикантите на световноизвестния американски цигулар Джошуа Бел като диригент и концертмайстор. Той споделя:

Мина почти десетилетие, откакто аз свирих и дирижирах за първи път Бетовен с този забележителен оркестър и заедно продължихме да изпълняваме този репертоар оттогава. Да работя с Академията е едно от най-големите удоволствия в живота ми, а този албум с две бетовенови симфонии е първият за мен като музикален директор на състава и аз не мога да си представя друга музика, която по-точно да отрази това удоволствие.

Джошуа Бел разказва още, че първите му спомени от музиката изобщо са свързани със Седмата симфония на Бетовен – именно тя е била любимата на майка му и по тази причина постоянно е звучала в дома им, когато той е бил дете.

Дори не си спомням кой свиреше, а по онова време не обръщах внимание дали оркестърът свири точно галопиращия ритъм в първата част, дали диригентът е взел твърде бавно темпо за Алегретото или дали твърде много вибрато не пречи на чистотата на звученето – споделя Бел вече през погледа на диригент и лидер на оркестъра. Бях просто дете, грабнато от великолепието на музиката и удивено от новото си откритие – първото бижу, намерено в ковчежето с богатства на Бетовеновите симфонии. 

Джошуа Бел признава, че мното се е учил от диригентите, с които е работил през годините – специално за Бетовен той посочва майстори в стила като сър Джон Елиът Гардинър и сър Роджър Норингтън, с които е записвал концерта за цигулка. А като начало на своето „диригентско образование” цигуларят посочва един концерт на Филаделфийския оркестър с Рикардо Мути. Магия – така го определя. Със слушане и наблюдаване той се опитва да си „открадне” по нещо от големите диригенти и не се притеснява да си признае. Знаем, че много големи солисти се насочват и към диригентския пулт в по-късни години, когато са натрупали опит и мъдрост. 

Чуйте третата част – Presto – от Седмата симфония на Бетовен, запис от новия компактдиск на Academy of St. Martin in the Fields с диригент и концертмайстор Джошуа Бел.

По публикацията работи: Алегро виваче
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна