Партията ни изживя най-тежкото си изпитание от основаването си досега. Това каза лидерът на ДПС Лютви Местан на пресконференция в НДК.
На изпитание беше поставена нашата идентичност. Преди 24 години направихме своя ценностен избор да се развиваме не като етническа, а като светска партия с европейска легитимация. Това беше трудният път, който избрахме да вървим, труден, но правилен, добави той.
Мисля че на тези избори следва да сме погребали две изключително упорити митологеми, с които се изгражда негативен образ на ДПС. Първата е за ДПС като етническа партия. Съотношението на водачите на листи етнически българи – християни спрямо водачи на листи от представители на малцинствата е 50 на 50. Би трябвало да сме погребали мита, че политическата тежест на ДПС зависи от някакви автобуси, които пристигат в Кърджали и в другите райони с разнородно население. На тези избори нямаше автобуси от Кърджали. Отсъствието им обаче не намали политическата тежест на ДПС. На тези избори заложихме на идентичността си. Инвестирахме много в образа ни на нормална, национална партия. Надявам се да е започнал процесът на обръщане на отношението към ДПС. Отрицателните митологеми не са продукт на реалната ни същност, а на грешна рецепция, допълни политикът.
Избирателят отрече категорично еднопартийния модел на управление, не защото е лош, а защото в българските условия, при управлението на Борисов и Цветанов, се изроди в авторитарен. Не отричаме необходимостта България да има своите силни личности, но твърдим, че и най-силната личност трябва да се впише в демократичната система, а не да полага усилия да я подчини на едноличната си воля, изтъкна Местан.
Ситуацията в страната изисква и това е първата непосредствена задача пред отговорните политически сили да се намери бързо формула за стабилно управление на страната. Управлението в рамките на 42-рото Народно събрание ще бъде стабилно, ако са изпълнени няколко предпоставки. Първо – зад кабинета да стои широко политическо съгласие, то обаче няма да е достатъчно. Затова втората предпоставка е да се осигури широкото гражданско съгласие. Това означава, че еднакво кратък живот ще има както евентуален еднопартиен кабинет на малцинството, така и коалиционен кабинет, съставен на принципа на парцелирането на властовите позиции до тяхното феодализиране. Няма никаква перспектива и пред такъв коалиционен кабинет. Ние говорим за друга формула на широкото политическо съгласие, при което на преден план да излезе експертно политическо начало, а следващият кабинет да представя не само позициите на парламентарно представените политически сили, които биха стояли зад его, но категорично следващият кабинет трябва да представя интересите и на онези български граждани, които нямат своето парламентарно представителство. ДПС ще улесни процеса за намирането на това широко политическо съгласие. Ние обаче правим ясна разлика между съгласие и съглашение. Убедени сме, че каквато и да е идея за влизане в каквато и да е формула с ГЕРБ ще се възприеме не само от избирателите на ДПС, но и от българското общество, като акт на съглашение, с което казвам, че не е възможна подкрепа на ГЕРБ, дори ако тази политическа сила се окаже първа след окончателното преброяване на бюлетините, каза Местан.
ДПС вижда своята роля в следващото НС като политическа сила, която ще работи за разкъсването на обръчите от фирми, с които са обгърнати всички български партии. Тази метафора назовава една най-уродлива реалност в българския политически живот. Свеждането й като характеристика единствено на автора й беше част от стратегията за създаването на негативен образ на ДПС. Предполагам се убедихте от последните разкрития, че най-много и най-плътни обръчи са обгръщали онзи, който дойде с обещанието, че ще се пребори с корупцията и ще въздаде справедливост.
Истинският проблем на ГЕРБ ще бъдат корупционните разкрития, които ще дойдат отвътре, а не подслушванията, заяви Местан. Това е неизбежно, защото такива са механизмите, по които е структурирана тази партия и тя ще се разпадне по точно тези механизми.