Истинското име на този доклад е “безразборното хвърчане на властта“, ако трябва да го синтезираме. Докладът вече е внесен в деловодството. Предстои обсъждането му в НС. Над 40 страници е текстът, придружен с 15 приложения полет по полет. Общо за периода 2009-2013 г. - това е мандатът на работа на Комисията, авиоотрядът е извършил 443 полета. Само горивото за тях е за 3 141 980 лева. Подчертавам, че тези данни са непълни, защото не ни бяха предоставени данни нито списъците по вътрешните полети, нито за разходите, направени през 2009 и 2010 година, когато Авиоотрядът не е бил на директно подчинение на министър-председателя.
Това каза в предаването на "Неделя 150" по „Хоризонт“ депутатът от "Атака" Венцислав Лаков, който е председател на Анкетната комисия, проверяваща ползването на "Авиоотряд 28". Комисията не е получила пълните данни, необходими за работата й, уточни депутатът.
Това минава за колективна безотговорност на институциите. Убедихме се, че всички те, или голяма част от тях, действат по схемата: „Не знам, не чух, не видях“. Оказа се, че нито една от институциите, имащи отношение към работата на Комисията, няма задължение да съхранява списъците на пътниците, които са използвали самолетите на властта. Не успяхме да установим име по име кой как е летял, но излязоха други факти. Например изпълнените полети за нуждите на президента, знаете двама са президентите през този мандат, са 75 и са на стойност 667 158 лв. Вицепрезидентите са летели 6 пъти за 88 867 лв, а председателят на НС е летял 24 пъти на стойност 178 133 лв. На фона на тези цифри, изпълнените полети за нуждите на председателя на МС са 267 на стойност 1 663 587 лв. Това е само за горивото. Иначе разходите са много повече – над 33 млн. лв, които са изгорени във въздуха за рязане на лентички, за партийни мероприятия.
Лаков изтъкна, че разходите, всъщност, са много по-големи, защото кортежите с бронирани лимузини на НСО дублират по земя маршута на полета, за да посрещнат влиятелните държавни служители. Механизмът за допускане на лица на борда на правителствения самолет е направен така, че на практика да не е ясно кой се качва и кой слиза, е установила комисията.
НСО наблюдава всичко, охранява всичко, но те казват: „Ние охраняваме президент, вицепрезидент, министър-председател, председател на НС и не се интересуваме от хората, които са заедно с тях. Това е едно формално обяснение, което обяснява защо не ни се предоставят данни. Не ни се предоставят данни, защото, може би, ще излязат интересни зависимости.
Без да има право, авиоотрядът е извършил 69 търговски полета, като този с Бистришките тигри. Военно-транспортни полети, включително „Кугър“-ите, са ползвани за партийни мероприятия, допълни Лаков. Той заяви, че употребата за търговски цели е ставала с личния подпис на премиера, макар че няма право да постъпва така. Депутатът категорично отрече, да е твърдял, че чрез полетите са изнасяни пари от страната.
Лаков заяви, че няма никакви съмнения, че Народното събрание ще продължи работата си следващата седмица. Той отново увери, че отсъствието на парламентарната група от обсъждането на вота на недоверие в НС е съвпадение:
“Атака” е отговорна политическа сила и ние, както знаете, от първия ден на този парламент, до ден днешен, настояваме парламентът да работи. Искаме парламентаризмът да се утвърждава, а не да се съсипва и да се слива, както прави в момента най-голямата парламентарно представена политическа сила, защото това, което става в последните дни, е удар по парламентаризма и удар въобще на институциите в България.
В понеделник или вторник депутатите от "Атака" Венцислав Лаков и Илиян Тодоров, отново ще посетят Брюксел:
В политическото ръководство на НАТО, на срещите, които ще имаме там, ще поставим много важния въпрос, за който ние се борим в момента - за пълен неутралитет на България по отношение на близкоизточния конфликт, а също така и за неучастие в мисия в Афганистан - предсрочното ни изтегляне от там, а и искаме да не плащаме грешни пари за следвоенното, ако може така да се каже, реформиране на Афганистан.