Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Д-р Даниела Дариткова: Бюджетът на НЗОК е бюджет на подменените обещания

Д-р Тунчер Кърджалиев: Резервът в бюджета на НЗОК е за реформа в здравната система
Снимка: Архив

Бюджетът на НЗОК в частта, която касае здравеопазването, по-специално НЗОК, е пряко отражение на актуалната действителност и унаследената действителност от предния мандат. На фона на социално-икономическата конюнктура ми е трудно да кажа дали е по-добър или по-лош, но при всички случаи ще се види усилието на съставителите му да е адекватен на сегашните условия. Това каза депутатът от ДПС д-р Тунчер Кърджалиев в интервю за предаването "Преди всички".

Ако трябва да изтъкнем плюсове и минуси, трябва да отбележим няколко неща. На първо място, делът от БВП за здравеопазването е отново 4,3 %. Има едно номинално увеличение със 110 млн. лв. Освен това има увеличаване на заплащането в Спешната помощ, в психиатрията. Отчетливо се вижда подпомагането на лечебни заведения в отдалечени райони, общинското здравеопазване. Има ръст на стандартите на детските ясли, кухни, на декларирането на този кабинет на подпомагането на училищните кабинети, а също така в няколко пера има номинално увеличение. Имам предвид приходната част на бюджета на НЗОК. Увеличението е със 113 млн. лв. в сравнение с 2013-а. Има резерв над 270 млн. лв. Също така перата, които засегнах – увеличаваме с 32 млн. лв. за лекарствените продукти, 4 млн. за медицински изделия, а също така и с близо 60 млн. лв. лекарствените препарати за онкологични болести, обясни още д-р Кърджалиев.

Не бива да очакваме чудеса в българското здравеопазване, дори и да е перфектен бюджетът на НЗОК, каза още той.

Депутатът от ГЕРБ д-р Даниела Дариткова заяви: Бюджетът на НЗОК е бюджет на подменените обещания, защото всички критики, които бяха отправени към нас като организиращи бюджета тази година, не са намерили решение в това, което виждаме като цифри и предложения. Аз дори не мога да разбера анализът на бюджета за миналата година дали не е дал отговор на управляващите да повтарят една и съща неистина, че бюджетът за последните 2 месеца е бил нулев, защото структурата на бюджета за миналата година и за тази година е една и съща, ако се погледне по параграфи. Тук обаче виждаме едно увеличение от 112 млн., което не дава за изпълнителите на медицинска помощ и за пациентите, защото в това увеличение се включват 8 млн. лв. от разликите в потребителските такси на пенсионерите и 104 млн., които са оставени като резерв, даващ се под условие. Всичките претенции на това управление, че ще върне обществения характер на НЗОК рухнаха с този бюджет и с още едно законово предложение, което трябва да се гледа днес. В този бюджет се вижда, че тези 104 млн. лв. ще се дадат на изпълнителите на медицинска помощ само след стратегия, изработена от министъра на здравеопазването и приета от Министерски съвет, т.е. Надзорният съвет на НЗОК няма никакво отношение към разпределението на тези средства. /…/ Кризата в болничната помощ не се решава, защото болничната помощ е с намалени средства в рамките на 200 млн. за следващия бюджет.

От своя страна д-р Кърджалиев отговори, че причината да има такъв резерв е той да е основа за нова здравна реформа: Тези 104 млн. лв. трябваше да изпълнят друг ангажимент, а именно поставяне на началото на демонополизацията на НЗОК, независимо в какъв аспект и в каква посока.

Интервюто на Веселина Миланова с д-р Даниела Дариткова и д-р Тунчер Кърджалиев чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна