Update Required To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Американският киномюзикъл “Магьосникът” е реализиран от Юнивърсал Пикчърс на 24 октомври 1978 година. Урбанизираната версия на “Магьосника от Оз” на Лиман Франк Баун с изцяло афро-американски състав е адаптирана от бродуейския мюзикъл от 1975, който също се казва “Магьосникът”. Партитурата на пиесата е от Чарли Смолз, либретото – от Уйлям Ф. Браун. Три години преди екранизацията, през 1975, екипът на бродуейския оригинал предприема твърде рисковано начинание – да прави сценичен мюзикъл по легендарния и обичан филм от 1939 “Магьосникът от Оз”, създаден по точно толкова любимата, особено на американските деца, книга на Лиман Франк Баум. Нито композиторът, нито либретистът на The Wiz преди това са работили за Бродуей, а продуцентът на мюзикъла Кен Харпър току-що е напуснал мястото си на изпълнителен директор в радиостанция и никога преди това не се е занимавал с продуциране. “Магьосникът” е представен от изцяло “черен” състав от афро-американски актьори, които също по онова време са почти анонимни. Преди първото пробно представление в Балтимор, техническата репетиция е отчайваща. По време на пробните спектакли постановката се оказва абсолютно неизгодна, без почти никаква предварителна продажба на билети. Разговорите за това, че мюзикълът трябва да бъде спрян, продължават дори и на самата бродуейска премиера (5 януари 1975), а критиките на следващия ден, въпреки че в по-голямата си част са доброжелателни, все пак не вдъхват особен оптимизъм. После се случва чудо! “Магьосникът” върви цели четири години на Бродуей, появяват се няколко пътуващи трупи, които го представят в САЩ повече от три години, спектакълът печели почти всички възможни награди, включително “Тони” за най-добър мюзикъл и отново е пренесен на екрана – вече в новата, “черна” версия. Композиторът Чарли Смолз е афро-американец, роден през 1943. Още на петгодишна възраст е обявен за музикален вундеркинд и изнася концерти. На единадесет печели стипендия за Juilliard. След обучението си там се усъвършенства в няколко специалности: барабани, бас, китара, орган и клавесин – във Висшето училище за изпълнителски изкуства. После работи като музикален ръководител и диригент в нощни клубове в Ню Йорк, прави и записи като певец и пианист. Звезди в киноверсията са Даяна Рос в ролята на Дороти и Майкъл Джексън – почти неузнаваем днес в ролята на Плашилото. Да не забравяме обаче, че филмът “Магьосникът” е сниман през 1978, когато Майкъл е едва 20-годишен! Пет години преди това - през лятото на 1973, Кен Харпър се среща с Джефри Холдър и го моли да изпълни ролята на Магьосника. Холдър е човек с разностранни театрални умения и е толкова заинтригуван от проекта, че сам предлага себе си и за художник на костюмите. Освен това представя няколко атрактивни скечове, демонстриращи как би трябвало да се движат и да се държат главните герои. Според него Лъвът например, е суетно конте, облечено в ново палто от естествена кожа. Тенекиеният човек пресъздава духа на Харлем със своето туловище от кофа за боклук. За либретото е поканен Уйлям Ф. Браун, който има опит със сценарии за телевизията. С готовите музика, текст, скечове и либрето Харпър отива при мениджърите на студията 20th Century Fox, за да иска финансова подкрепа. След време продуцентът си спомня, че когато изпял хита Home (“У дома”), девет възрастни мъже от компанията, присъстващи на прослушването, заплакали… Очевидци твърдят, че първата бродуейска изпълнителка на Дороти – Стефани Милс, винаги вдигала публиката на крака с тази песен. Директорите на студията 20th Century Fox обаче, сметнали, че не би трябвало всичко в творбата да бъде оставено само в ръцете на Джефри Холдър. Той остава художник на костюмите, но за режисьор и хореограф са поканени Джилбърт Моузес и Джордж Фейсън, а за изпълнител на ролята на Магьосника – Андре Де Шийлдс. По време на репетициите и пробните спектакли възникват най-различни проблеми и в крайна сметка режисьорът Моузес отново е заменен с… Джефри Холдър! Магията, превърнала “Магьосника” в касов хит, отначало разчита на предлагането на безплатни билети в замяна на интервюта и материали по радиото, телевизията и във вестниците. Авторите се свързват и с негърски църкви и граждански обединения. От студията Fox също правят сериозна рекламна кампания. Само седмица след премиерата “Магьосникът” вече е спечелил 100 хиляди долара, а две години след това шоуто се играе пред препълнени салони. Тед Рос прави такъв фурор на Бродуей в бляскавата роля на Страхливия Лъв, че е един от малкото актьори от сценичната версия, поканени и за филма. Партитурата на “Магьосника” прелива от стилове като рок и соул, но на Бродуей музиката остава в сянката на бляскавата и стилна постановка на Холдър. Това е последният хит на 70-те години, който може да се определи жанрово като “рокмюзикъл”. За жалост популярността му не надхвърля рамките на онези 1672 спектакъла след премиерата. Филмовата версия в “черно” се оказва финансов провал, а възстановката от 1984 година се играе на сцена едва две седмици. Остава прочутият албум с музиката на Чарли Смолз, осъществен през 1978 година с участието на поп и рокзвездите Даяна Рос, Майкъл Джексън, Мейбъл Кинг, Телма Карпентър и недостижимата Лена Хорн в ролята на добрата вещица Глинда.